Ο αθλητικός τουρισμός «τρέχει» τους προορισμούς

Οταν ξεκίνησε Spetsathlon το 2013, σε συνέχεια και του επιτυχημένου παραδείγματος του Spetses mini Marathon το 2011, ουσιαστικά αποτέλεσε την εφαρμογή ενός νέου προϊόντος - του αθλητικού τουρισμού - αλλάζοντας την εικόνα και επιμηκύνοντας την τουριστική σεζόν των Σπετσών και των γύρω περιοχών.

Οταν ξεκίνησε Spetsathlon το 2013, σε συνέχεια και του επιτυχημένου παραδείγματος του Spetses mini Marathon το 2011, ουσιαστικά αποτέλεσε την εφαρμογή ενός νέου προϊόντος –του αθλητικού τουρισμού –αλλάζοντας την εικόνα και επιμηκύνοντας την τουριστική σεζόν των Σπετσών και των γύρω περιοχών.
Οι δύο διοργανώσεις πέρα από το branding «έχουν άμεσο αντίκτυπο στο νησί καθώς πραγματοποιούνται σε περιόδους που διαφορετικά δεν θα είχαμε αυτή την κίνηση» λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σπετσών κ. Ιάσονας Ορλάνδος. Αλλά «και μακροπρόθεσμο, χάρη στη διαφήμιση και στους συμμετέχοντες οι οποίοι επισκέπτονται το νησί ξανά σε άλλες περιόδους και νωρίτερα από τις διοργανώσεις για να προπονηθούν».
Ο αθλητισμός πλέον υπάρχει πιο έντονα στην καθημερινότητα, με το θετικό αποτύπωμα να επηρεάζει και την κοινωνική συνοχή καθώς «με τον εθελοντισμό οι κάτοικοι του νησιού βρέθηκαν να έχουν έναν κοινό στόχο».
Το Spetsathlon διοργανώνεται κάθε Μάιο και περιλαμβάνει τρίαθλο, κολυμβητικό και ποδηλατικό αγώνα. Το Spetses mini Marathon πραγματοποιείται κάθε Οκτώβριο και οι συμμετέχοντες ξεπερνούν τους 17.000.
Ανοίγουν τα ξενοδοχεία
Εφέτος το Spetsathlon, το οποίο ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια με μόλις 200 άτομα, έχει ξεπεράσει τα 1.000. Στην επετειακή διοργάνωση, από 5 έως 7 Μαΐου, έχουν προσκληθεί κορυφαίες προσωπικότητες του αθλητισμού και αναμένεται να δώσουν το «παρών» αθλητές από 10 χώρες περιλαμβανόμενων της Αυστραλίας, της Αμερικής και της Ισπανίας. Πέρυσι οι επισκέπτες του ξεπέρασαν τους 3.000 και οι συμμετοχές έφτασαν σχεδόν τις 1.000, με τον αγώνα να χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη διοργάνωση τριάθλου που έγινε ποτέ στην Ελλάδα και ένα από τα σημαντικότερα αθλητικά γεγονότα της χρονιάς.
Αντίστοιχα θετικά είναι τα στοιχεία για την πληρότητα των καταλυμάτων. Λόγω του Spetsathlon τα ξενοδοχεία στο νησί ανοίγουν στις 25 Μαρτίου, με αφορμή την εβδομάδα προετοιμασίας (Spetsathlon training week-end) που προηγείται της διοργάνωσης, ενώ παλαιότερα άνοιγαν την εβδομάδα πριν από το Πάσχα. Το 2016 καταγράφηκε 100% πληρότητα των μονάδων όχι μόνο στις Σπέτσες αλλά και στο Πόρτο Χέλι, στην Ερμιόνη και στις γύρω περιοχές.

Μάλιστα σύμφωνα με τα στοιχεία μέχρι τα μέσα περίπου του Ιουνίου καταγράφηκε πληρότητα 50%. Η σταθερή άνοδος που παρουσιάζουν και οι δύο διοργανώσεις «συμβαίνει χωρίς καμία κρατική επιχορήγηση και σε μια περίοδο που τα πάντα στη χώρα βαίνουν καθοδικά» τονίζει ο κ. Ορλάνδος.

Παράλληλα οι επιχειρήσεις του νησιού εφαρμόζουν τις ημέρες αυτές μια εκπτωτική πολιτική, της τάξης του 15%, στους επισκέπτες των αθλητικών διοργανώσεων, «ως ένα ευχαριστώ στον κόσμο που έρχεται».
Προβολή στα social media
Σε επίπεδο προβολής εξάλλου κορυφαίο ρόλο παίζουν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα οποία το Spetses mini Marathon έχει περισσότερους από 13.700 followers στο instagram, επάνω από 4.000 hashtags #spetsesminimarathon. Πολύ μεγάλη είναι και η προβολή του προορισμού, ως destination Spetses, με διαρκή ποσταρίσματα από ξένους αθλητές και επισκέπτες πολλούς μήνες πριν. Το νησί «έχει προσεγγίσει ένα κοινό που δεν είχε στο παρελθόν» υποστηρίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου και επισημαίνει ότι το 2015, χρονιά των capital controls, «δουλέψαμε κυρίως με ξένους, χάρη στους αγώνες και στην προβολή τους».
Με βάση την προώθηση του προορισμού που έχει γίνει με αυτές τις διοργανώσεις, οι τοπικοί φορείς ετοιμάζουν marketing plan για τις Σπέτσες με προϋπολογισμό περίπου τα 50.000 ευρώ στοχεύοντας κυρίως σε αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Οι δράσεις θα ξεκινήσουν από το καλοκαίρι και θα κορυφωθούν το 2018, με χρηματοδότηση από τον Δήμο Σπετσών, τον Εμπορικό Σύλλογο και τον Σύλλογο Ξενοδόχων.

«Είμαστε πολύ υπερήφανοι που το Spetsathlon και Spetses mini Marathon έχουν γίνει πηγή έμπνευσης για πολλές αθλητικές δραστηριότητες ανά την Ελλάδα και που πρωτοστατήσαμε στη δημιουργία ενός καινοτόμου νέου τουριστικού προϊόντος για τη χώρα –τον αθλητικό τουρισμό, ο οποίος αποτελεί μία από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες μορφές τουρισμού παγκοσμίως, υπεύθυνος για 220 εκατ. τουριστών ανά τον κόσμο
» αναφέρει η πρόεδρος του Spetses mini Marathon δρ Μαρίνα-Λήδα Κουταρέλλη.
Μεσσηνία και Ρόδος
Πλέον οι αθλητικές διοργανώσεις αποτελούν μέρος στρατηγικής προορισμών που θέλουν να διευρύνουν τη λειτουργία και τα κοινά τους. Μεταξύ άλλων, στην Πελοπόννησο το Navarino Challenge ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2013 και διοργανώνεται έκτοτε κάθε χρόνο στη Μεσσηνία με την υποστήριξη της Costa Navarino και του Westin Resort Costa Navarino και με τη στήριξη των Δήμων Πύλου – Νέστορος και Τριφυλίας. Το 2016 περισσότεροι από 2.000 ερασιτέχνες και επαγγελματίες αθλητές και φίλοι του αθλητισμού συμμετείχαν στη διοργάνωση και σε περισσότερες από 15 δραστηριότητες.
Ως προορισμός αθλητικών γεγονότων τους «ήπιους» μήνες Απρίλιο και Οκτώβριο διεκδικεί θέση και η Ρόδος με τον Διεθνή Μαραθώνιο Ρόδου «Roads to Rhodes Marathon» που πραγματοποιήθηκε για τέταρτη χρονιά τον Απρίλιο από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και την ΕΑΣ ΣΕΓΑΣ Δωδεκανήσου, με την υποστήριξη του Δήμου Ρόδου και της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου. Εφέτος, εκτός από τον μαραθώνιο και τους αγώνες των πέντε και δέκα χιλιομέτρων, προστέθηκε και ο ημιμαραθώνιος.

Διοργανώσεις σε αστικά κέντρα

Περισσότερους από 120.000 ανθρώπους υπολογίζεται ότι προσέλκυσε 34ος Μαραθώνιος της Αθήνας, ο Αυθεντικός, τον περασμένο Νοέμβριο. Το δρομικό κίνημα αυξάνεται διαρκώς και οι συμμετοχές στην 34η διοργάνωση σημείωσαν ρεκόρ, ξεπερνώντας τις 50.000 σε όλες τις αποστάσεις.

Θεωρείται το μαζικότερο αθλητικό γεγονός στην Ελλάδα και από τα μαζικότερα στην Ευρώπη, με τα τελευταία χρόνια να παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη. Εχει όμως τη δυνατότητα να γίνει πόλος έλξης για ένα κοινό που ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια παγκοσμίως.

Ταυτόχρονα, περίπου 20.000 ξένοι επισκέπτες ήρθαν στην ελληνική πρωτεύουσα, ενώ 40.000 ήταν οι φίλαθλοι και οι θεατές. Με βάση τους υπολογισμούς των διοργανωτών, αυτό μεταφράστηκε σε 20 εκατ. ευρώ στην αγορά.
Στη Θεσσαλονίκη ο 12ος Διεθνής Μαραθώνιος «Μέγας Αλέξανδρος» στις 2 Απριλίου συγκέντρωσε περισσότερους από 21.000 δρομείς κάθε ηλικίας. Ο ιστορικός θεσμός ενώνει από το 2006 την Πέλλα με τη Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνοντας τον Μαραθώνιο, τους Δρόμους Υγείας και Δυναμικού Βαδίσματος 5.000 μ. και 10.000 μ., καθώς και τον παράλληλο του αγωνιστικού προγράμματος του Διεθνούς Μαραθωνίου, Δρόμο 1.000 μ. Μαθητών Δημοτικών Σχολείων. Στην Ηπειρο, ο 11ος Γύρος της Λίμνης των Ιωαννίνων θα διεξαχθεί στις 16 και 17 Σεπτεμβρίου, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Ηπείρου και τοπικών φορέων, καθώς αποτελεί ευκαιρία για την ανάδειξη της πόλης. Στην περυσινή διοργάνωση συμμετείχαν περισσότεροι από 2.200 δρομείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό στους αγώνες των 30, 10 και 5 χιλιομέτρων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.