Το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης για τη συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι να μη χαθεί το momentum, μετά την ανάδειξη πλειοδότη για το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).
Οπως επισημαίνουν κορυφαίες κυβερνητικές πηγές δεν είναι μόνο η δυναμική που αναδείχθηκε από το τίμημα των 232 εκατ. ευρώ που ξεπέρασε τις προβλέψεις αλλά και το γεγονός ότι αυτή η αποκρατικοποίηση προχωρεί σχετικά αναίμακτα εάν συγκριθεί με τις πλείστες αντιδράσεις που έχουμε δει στις περιπτώσεις του ΟΛΠ, των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του Ελληνικού.
Μετά το κλείσιμο πιεστικών εκκρεμοτήτων για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, η καθυστέρηση της οποίας «πάγωσε» για περίπου ένα έτος το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, πλέον το πλάνο αποκρατικοποιήσεων ξεκολλάει.
Ηδη τον τελευταίο μήνα παρατηρείται έντονη κινητικότητα. Εχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες πρόσληψης χρηματοοικονομικών συμβούλων για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας σειράς νέων διαγωνισμών.
Οι σύμβουλοι θα προτείνουν τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης για το 5% του ΟΤΕ, το 35% των ΕΛΠΕ, το 25% της ΕΥΑΘ και το 11% της ΕΥΔΑΠ, το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, καθώς και για το 66% του ΔΕΣΦΑ μετά την απόφαση του ΚΟΙΣΥΠ για τη διενέργεια νέου διαγωνισμού. Αντίστοιχες προσκλήσεις πρόκειται να γίνουν για την αξιοποίηση των ποσοστών της ΔΕΗ (17%) και της ΔΕΠΑ (65%) που κατέχει το Ταμείο.
Σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση της αγοράς, η πορεία του λιμανιού του Πειραιά και τα επενδυτικά σχέδια της Cosco γύρω από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας έχουν «ανοίξει» την όρεξη και άλλων επενδυτών, πράγμα που φάνηκε και στην περίπτωση του ΟΛΘ.
Η ανατροπή
Σήμερα, ο Πειραιάς βρίσκεται στην τρίτη θέση στη λεκάνη της Μεσογείου ως προς τη διακίνηση containers, με στόχο να κατακτήσει την πρωτιά ως το 2019. Διεθνώς κατέχει την 38η θέση στην αντίστοιχη κατάταξη, ενώ εκτιμάται πως το 2018 θα έχει ανέβει στην 30ή.
Το δεύτερο ημίχρονο του διεθνούς διαγωνισμού για τον ΟΛΘ έφερε την ανατροπή. Η κοινοπραξία της γερμανικής επενδυτικής εταιρείας Deutsche Invest Equity Partners GmbH, της Terminal Link SAS που ελέγχεται από τον γαλλικό ναυτιλιακό κολοσσό CMA CGM και της Belterra Investments Ltd του ομίλου Σαββίδη, από ουραγός του πρώτου γύρου ανάμεσα στους τρεις διεκδικητές τελικά αναδείχθηκε πλειοδότης. Συνδετικός κρίκος για τον σχηματισμό και τον συντονισμό του σχήματος ήταν ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης, που δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια ενεργά στη Βόρεια Ελλάδα.
Η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και η νέα σελίδα για το αεροδρόμιο της πόλης υπό την Fraport Greece αποτελούν για πολλούς τα πρώτα βήματα για την ανάδειξη του στρατηγικού ρόλου της πόλης όχι μόνο σε κόμβο logistics αλλά και ενεργειακά και τουριστικά. Ο συνδυασμός δε των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης, ενισχύεται ως προοπτική από την παρουσία στην κοινοπραξία και του μεγαλύτερου κρατικού διαχειριστή λιμένων της Κίνας. Η China Merchants Holdings International (CMHI), που κατέχει από το 2013 το 49% της Terminal Link, συνεργάζεται ήδη με την Cosco σε container terminals της Κωνσταντινούπολης και της Ταϊβάν.
Η βελτιωτική δεσμευτική προσφορά της κοινοπραξίας προβλέπει την καταβολή τιμήματος ύψους 231.926.000 ευρώ ενώ εκτιμήσεις το έφερναν στα 190-220 εκατ. ευρώ. Ο πρόεδρος του ΟΛΠ, κ. Κωνσταντίνος Μέλλιος, μάλιστα προσδιόρισε το premium στο 75% ενώ σε αντίστοιχες περιπτώσεις διεθνώς κινείται συνήθως γύρω στο 30%. Υπενθυμίζεται ότι για το λιμάνι του Πειραιά το premium ανήλθε σε 60%.
Μερίσματα
Η συνολική αξία της συμφωνίας, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 180 εκατ. ευρώ μέσα στην επόμενη επταετία και του ανταλλάγματος παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών που εκτιμάται πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολική εκτίμηση λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22% καθώς και οι εκτιμώμενες –πέραν των ελαχίστων υποχρεωτικών –επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο και εφόσον εγκριθεί θα υπογραφεί η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.
Οι πρώτες ημέρες του Μαΐου θα «κλείσουν» έναν μήνα εξαιρετικά σημαντικό για το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, ο οποίος ξεκίνησε με την ολοκλήρωση της παραχώρησης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων.
Οι σιδηρόδρομοι
Εντός της εβδομάδας αναμένεται η απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη διαγραφή των παράνομων κρατικών ενισχύσεων, ύψους 750 εκατ. ευρώ, για να προχωρήσει η μεταβίβαση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie dello Stato Italiane (FS) έναντι 45 εκατ.
Η αίσθηση που επικρατεί είναι ότι η Κομισιόν θα εγκρίνει το κλείσιμο του φακέλου και δεν θα απαιτήσει την ανάκτηση των χρημάτων. Επόμενο βήμα θα είναι η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη διαγραφή των κρατικών ενισχύσεων. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, απαιτείται ακόμα μια ΚΥΑ με την οποία θα «κλειδώνει» το ύψος της ετήσιας επιχορήγησης προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές στα 50 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, σε αναμονή για την πώληση του 100% της εταιρίας σιδηροδρομικού υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) βρίσκεται η κυβέρνηση μέχρι τουλάχιστον το τέλος Ιουνίου οπότε θα κατατεθούν, εάν δεν υπάρξει και νέα αναβολή, οι δεσμευτικές προσφορές. Αρχικό ενδιαφέρον έχουν εκφράσει ο όμιλος FS, ο οποίος έχει ανακοινώσει ένα πλάνο επενδύσεων ύψους 500 εκατ. στον ελληνικό σιδηρόδρομο, και η τσεχική Skoda Transportation. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας αποτελεί προτεραιότητα και για τους Κινέζους του ΟΛΠ που ενδιαφέρονται για γρήγορη διακίνηση των εμπορευμάτων τους μέσω αυτού στην Κεντρική Ευρώπη.
Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35% των μετοχών της εταιρείας, με το 42% να ανήκει στον όμιλο Λάτση, ενώ το υπόλοιπο διακινείται στο Χρηματιστήριο.
ΔΕΗ
Οι θεσμοί ζητούσαν να μεταβιβαστεί το 34% της ΔΕΗ στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ήδη κατέχει το 17%, και να πωληθεί. Αλλά η τελική συμφωνία προβλέπει μόνο την πώληση λιγνιτικών μονάδων.
ΔΕΠΑ
Το 65% της ΔΕΠΑ κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Η ΔΕΠΑ είναι ο επίσημος εισαγωγέας και διανομέας φυσικού αερίου και κατέχει το 51% των εταιρειών διανομής αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας. Το 35% των μετοχών ανήκει στα ΕΛΠΕ.
ΕΥΔΑΠ
Σε κάθε περίπτωση, θα πωληθεί μειοψηφικό πακέτο της ΕΥΔΑΠ, καθώς υπάρχει δέσμευση ότι το 50% συν 1 μετοχή θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου, βάσει και της απόφασης του ΣτΕ. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 27% της ΕΥΔΑΠ.
ΕΥΑΘ
Στο ΤΑΙΠΕΔ ανήκει το 74,02%. Και εδώ ισχύει η δέσμευση ότι το 50% συν 1 μετοχή θα παραμείνει στον έλεγχο του Δημοσίου, βάσει και της απόφασης του ΣτΕ.
ΕΛΤΑ
Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 90% των δικαιωμάτων ψήφου, ενώ το υπόλοιπο 10% των δικαιωμάτων ψήφου ανήκε στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, ήτοι στη Eurobank σήμερα. Κυβέρνηση και δανειστές δεν έχουν καταλήξει στο τελικό σχέδιο αξιοποίησης.
ΟΤΕ
Στο ΤΑΙΠΕΔ ανήκει το 6% του ΟΤΕ και τα δικαιώματα ψήφου επιπλέον 4% των μετοχών που ανήκουν στο ΙΚΑ.
Εγνατία οδός
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει στην πρόσληψη τριών συμβούλων για τον σχεδιασμό της παραχώρησης για 35 χρόνια της οδού και τριών κάθετων αξόνων.
Μαρίνες
Συζητείται παραχώρηση ορισμένων μαρίνων για 40 χρόνια.
Ακίνητα
Περιλαμβάνεται η λίστα με 91 ακίνητα που απέμειναν στο ΤΑΙΠΕΔ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ