Σε αναμονή της οριστικοποίησης του επιχειρησιακού σχεδιασμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), που στόχο θα έχει την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Οργανισμού, υπεγράφη εχθές, Τετάρτη, η σύμβαση Καθολικής Υπηρεσίας για διάστημα έξι ετών.
Στα τέλη Αυγούστου του 2016, η νεοπαγής τότε διοίκηση του Οργανισμού, είχε ανακοινώσει ότι το πλάνο για την διασφάλιση της βιωσιμότητας των ΕΛΤΑ, ενόψει της ένταξής τους στο Υπερταμείο, θα έμπαινε σε εφαρμογή ως το τέλος του περασμένου έτους.
Οι καθυστερήσεις στον σχηματισμό της Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), όπου εντάσσονται τα ΕΛΤΑ, σε συνδυασμό με την μετάθεση του κλεισίματος της αξιολόγησης, έχουν δώσει ατύπως ένα χρονικό περιθώριο.
Αντιθέτως, το ταμειακό έλλειμμα, το οποίο κυμαίνεται σε αντίστοιχα επίπεδα με το 2016 αγγίζοντας μηνιαίως τα 4 εκατ. ευρώ, πιέζει για άμεσες λύσεις.
Η υπογραφή της σύμβασης Καθολικής Υπηρεσίας, καθώς η προηγούμενη είχε λήξει από τις 19.04.2015, έκλεισε μια από τις εκκρεμότητες, στις οποίες αποδίδεται η μέχρι σήμερα καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του επιχειρησιακού σχεδίου. Ο αρμόδιος μάλιστα υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, κ. Νίκος Παππάς είχε τοποθετήσει την οριστικοποίηση εντός του πρώτου τετραμήνου του 2017, το οποίο όμως εκπνέει σε 10 ημέρες.
Η σύμβαση, την οποία υπέγραψε ο υπουργός με τα ΕΛΤΑ, ρυθμίζει τις λεπτομέρειες, βάσει των οποίων θα παρέχεται η καθολική υπηρεσία, με σκοπό να απολαμβάνουν οι πολίτες όλης της χώρας τις βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες σε προσιτές τιμές. Υπενθυμίζεται ότι μετά την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς (ν. 4053/2012), τα ΕΛΤΑ αποτελούν το Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας από την 1η Ιανουαρίου 2013 και έως το τέλος του 2028.
«Σε αντίθεση με τις επιλογές των προηγούμενων Κυβερνήσεων, η στήριξη των ΕΛΤΑ αποτελεί για τη νυν Κυβέρνηση θέμα εθνικής σημασίας, διότι ο Οργανισμός αποτελεί περιουσία του λαού, ενώ έχει αναπτύξει ένα ανεκτίμητης αξίας δίκτυο, με παρουσία σε κάθε σημείο της χώρας, πάνω στο οποίο μπορούν να εξελιχθούν ποικίλες υπηρεσίες» δήλωσε σχετικά ο κ. Παππάς.
Μέχρι 15 εκατ. ευρώ το καθαρό κόστος καθολικής υπηρεσίας
Ερωτήματα όμως σχετικά με τη βιωσιμότητα του Οργανισμού εγείρονται μετά τον καθορισμό της αποζημίωσης για την καθολική υπηρεσία των ετών 2013-2015, πολύ χαμηλότερα από τα 150 εκατ. ευρώ που είχαν εγγράψει τα ΕΛΤΑ, ισοσκελίζοντας μάλιστα τα ταμειακά ελλείμματα. Με τον νόμο 4463/2017, «το ανώτατο όριο του επαληθευμένου από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) καθαρού κόστους παροχής καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας ορίζεται στο ποσό των 15 εκατ. ευρώ ανά έτος».
Όπως εξηγεί ο Γενικός Γραμματέας Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων, κ. Βασίλης Μαγκλάρας, μιλώντας στο «Βήμα», ως Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ), η οποία καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, δεν είναι δυνατόν να υπερβαίνει ετησίως αυτό το ποσό. Σε διαφορετική περίπτωση, θεωρείται κρατική ενίσχυση και προκειμένου να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαιτείται διάστημα περίπου δύο ετών.
«Σε κάθε περίπτωση του ύψος του καθαρού κόστους παροχής καθολικής υπηρεσίας προσδιορίζεται από τον Ανεξάρτητο Ρυθμιστή (δηλαδή την ΕΕΤΤ), κι όχι από οποιαδήποτε εταιρεία διεξάγει μελέτη για λογαριασμό των ΕΛΤΑ. Αν και σε αυτή την περίπτωση η εταιρεία που το όρισε στα 50 εκατ. ετησίως, σε προηγούμενη μελέτη της το είχε ορίσει στα 15 εκατ. κατ’ έτος» εξηγεί.
Επισημαίνεται εξάλλου στην αιτιολογική έκθεση της ρύθμισης που περιλαμβάνεται στον ανωτέρω νόμο, το εξής: «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από αίτημα της Ελληνικής Κυβέρνησης, έκρινε ότι είναι συμβατή με το ενωσιακό δίκαιο για μία μεταβατική περίοδο δύο ή τριών ετών (2013-2015) η χρηματοδότηση του καθαρού κόστους της καθολικής υπηρεσίας από κρατικούς πόρους, μέχρι τη δημιουργία ενός μηχανισμού αποζημίωσης στον οποίο να συμμετέχουν και οι φορείς παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται εντός του πεδίου της καθολικής υπηρεσίας».