Μειωμένες τιμές και μειωμένη κίνηση παρατηρείται στην εφετινή πασχαλινή αγορά καθώς η ανασφάλεια, λόγω του πολιτικο-οικονομικού κλίματος της Ελλάδας, έχει παγώσει τους καταναλωτές. Αυτές τις ημέρες πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα η κίνηση στην αγορά σημειώνει μικρή μείωση της τάξης του 2% στα πασχαλινά είδη, όπως λαμπάδες και παιχνίδια. Ομως οι έμποροι εκτιμούν ότι στο τέλος η κίνηση θα αυξηθεί και η χρονιά θα κλείσει στα περυσινά επίπεδα. Παρά τη μείωση τιμών των πασχαλινών ειδών από 10% ως 20%, οι καταναλωτές είναι σκεπτικοί και μετρημένοι στις αγορές καθώς οι προτεραιότητές τους είναι η εξόφληση χρεών και φόρων.
Στα μικρότερα καταστήματα η απογοήτευση και η ανησυχία είναι διάχυτες καθώς την πλειονότητα των καταναλωτών μαγνητίζουν τα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα.
Τις γιορτινές ημέρες του Πάσχα, οι έμποροι καταστημάτων παιχνιδιών έχουν προσδοκίες καθώς το 10% του ετήσιου τζίρου τους προέρχεται από το συγκεκριμένο διάστημα ενώ και οι αβγοπαραγωγοί εκτιμούν ότι το 10% της ετήσιας κατανάλωσης αβγών πραγματοποιείται τον Απρίλιο.
Θα σπάσουμε 200 εκατομμύρια κόκκινα αβγά
Κάθε Πάσχα λόγω του εθίμου «σπάζουν» πάνω από 200 εκατ. αβγά, «λιώνουν» περισσότερα από δύο εκατομμύρια λαμπάδες και καταναλώνονται περισσότερα από δύο εκατομμύρια σοκολατένια αβγά. Πρόκειται για τζίρο αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ και λόγω των εθίμων συντηρείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων –βιομηχανικών, βιοτεχνικών και εμπορικών.
Μπορεί οι έλληνες καταναλωτές να καταλαμβάνουν μία από τις χαμηλότερες θέσεις μεταξύ των Ευρωπαίων όσον αφορά την κατά κεφαλήν κατανάλωση αβγών ετησίως, αλλά εθιμικά τον Απρίλιο, τον μήνα που συνήθως γίνεται ο πασχαλινός εορτασμός, «σπάζουν» συνολικά περίπου 230 εκατομμύρια αβγά. Δηλαδή περίπου το 10% της ετήσιας κατανάλωσης, και τούτο χωρίς να είναι δυνατόν να υπολογιστεί το μέγεθος της οικόσιτης παραγωγής που δραστηριοποιείται στην παραγωγή αβγών. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Αβγοπαραγωγών Ελλάδας, κ.
Γιάννη Βλαχάκη:
«Υπάρχει εφέτος μια καλή δυναμική για τα αβγά, αλλά όλα είναι σχετικά στην Ελλάδα της κρίσης. Πιστεύω ότι εφέτος, επειδή το Πάσχα πέφτει νωρίς και φυσικά λόγω της κρίσης, δεν θα φύγουν πολλοί Ελληνες πασχαλινές διακοπές, άρα το αβγό θα το τιμήσουν. Πάντως, κάθε περυσινό Πάσχα ήταν και καλύτερο».
Πρωταγωνίστρια όμως στον κλάδο του εμπορίου το Πάσχα είναι η λαμπάδα, η παραγωγή της οποίας ξεκινά από τον Νοέμβριο έτσι ώστε να είναι έτοιμη τον Ιανουάριο και να αρχίσουν οι παραγγελίες από τα καταστήματα. Ηρωες από κόμικς και από τις εκάστοτε τηλεοπτικές σειρές που προτιμά το παιδικό κοινό γίνονται τα δημοφιλή παιχνίδια που τις συνοδεύουν.
Βέβαια, «η οικονομική κρίση κάνει τους εμπόρους πιο συγκρατημένους καθώς αναμένουν τις επιπτώσεις και σε αυτόν τον κλάδο ενώ έχει παρατηρηθεί και μία μείωση της τάξεως του 15% στις τιμές για τις λαμπάδες και 10-20% στα πασχαλινά είδη» όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εμπόρων και Κατασκευαστών Παιχνιδιών, κ. Ευάγγελος Παπαευαγγέλου.
Οι καταναλωτές πλέον κάνουν μεγαλύτερη έρευνα αγοράς ώστε να ανακαλύψουν τις πιο προσιτές λύσεις, όπως μας επιβεβαίωσε και η καταναλώτρια, κυρία Χριστίνα Νικολάου, η οποία έχει ήδη προβεί στις απαραίτητες πασχαλινές αγορές. «Προμηθεύτηκα ήδη τα απαραίτητα πασχαλινά είδη, όπου προσπάθησα να βρω καλύτερες προσφορές. Παρατήρησα ότι υπάρχουν ελαφρώς πιο μειωμένες τιμές σε σχέση με πέρυσι, κάτι που βοηθά τους καταναλωτές καθώς έχει μειωθεί η αγοραστική τους δύναμη λόγω της κρίσης».
Οποια λαμπάδα, παιχνίδι ή πασχαλινό είδος και να αγοράσετε το νέο ΙΝΚΑ εφιστά την προσοχή στα εξής:
n Κεριά – λαμπάδες: Η ποιότητα των κεριών ελέγχεται μετά από δειγματοληψία και χημική εξέταση, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχει παρασκευαστεί αποκλειστικά από κερί μέλισσας, γεγονός που σχετίζεται με την τιμή πώλησής του.
n Παιχνίδια: Ολα τα παιχνίδια πρέπει να φέρουν το σήμα «CE» που αποτελεί δήλωση του κατασκευαστή ότι το παιχνίδι είναι κατασκευασμένο σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Επίσης πρέπει να φέρουν το όνομα ή και την εταιρική επωνυμία και το σήμα καθώς και τη διεύθυνση του κατασκευαστή ή εντολοδόχου του ή του εισαγωγέα. Ορισμένα παιχνίδια, λόγω φύσεως ή σχεδιασμού ή υλικών, πρέπει επιπλέον να έχουν προειδοποιητικές οδηγίες για τη χρήση τους και να αναγράφουν την ηλικία για την οποία προορίζονται.
n Τα αβγά πρέπει να είναι με κέλυφος χωρίς ρωγμές, καθαρά, στεγνά, απαλλαγμένα από εξωτερικές οσμές και να μην είναι εκτεθειμένα στο φως του ήλιου. Το κάθε αβγό πρέπει να φέρει αριθμό έγκρισης εκτροφής (σφραγίδα).
n Τα συσκευασμένα αβγά πρέπει να φέρουν αριθμό έγκρισης Ωοσκοπικού Κέντρου και ημερομηνία κατανάλωσης, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 21 ημέρες από την ωοτοκία. Πρέπει να σπάζονται μόνο όταν είναι καθαρά, στεγνά και κατά τρόπο ώστε να ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος μόλυνσης.
n Τα βρασμένα αβγά που διατίθενται στην αγορά πρέπει να αναγράφουν στην ομαδική συσκευασία την κατηγορία αβγού (Α – Β κ.λπ.), αριθμό Ωοσκοπικού Κέντρου (π.χ. GR-αριθμό), ημερομηνία ανάλωσης, ονοματεπώνυμο ή εμπορικό σήμα του παραγωγού, επισήμανση ότι «η βαφή δεν είναι τοξική».
HeliosPlus