Σε ένα ιστορικό μεταίχμιο βρίσκεται η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η μεγάλη τεχνολογική καινοτομία που έρχεται έχει να κάνει ασφαλώς με την ηλεκτροκίνηση. Η εποχή των μηχανών εσωτερικής καύσεως οδεύει προς το τέλος της, δίχως όμως ουσιαστικό αντίκτυπο στην παγκόσμια κατανάλωση ορυκτών καυσίμων. Οσο για το πρώτο «θύμα» των τεκτονικών αλλαγών που συντελούνται, είναι αδιαμφισβήτητα το ντίζελ! Οχι άδικα, αν αναλογιστεί κανείς την πρωτοφανή στα επιχειρηματικά χρονικά απάτη με τις εκπομπές ρύπων στην οποία εμπλέκονται σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προκειμένου να υποστηρίξουν τις ατυχείς, όπως αποδεικνύεται, επενδύσεις τους στην πετρελαιοκίνηση.
Μπορεί η Ελλάδα να αποτελεί (μία ακόμη) εξαίρεση, αλλά το ντίζελ έχει ήδη πέσει σε δυσμένεια στην Ευρώπη. Ερευνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων έδειξε ότι οι πωλήσεις καινούργιων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων υποχώρησαν στο 49,5% το 2016 από το 51,6% του συνόλου, που ήταν το 2015 στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Και ανάλυση της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου που έδωσε στη δημοσιότητα την περασμένη Δευτέρα η JPMorgan Chase & Co. κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πωλήσεις οχημάτων με ντιζελοκινητήρα θα μειωθούν κατά 30% ως το έτος 2020.
Οι γερμανοί κατασκευαστές, μάλιστα, βρίσκονται αντιμέτωποι με μια πτώση των κερδών τους κατά 5% κατά μέσον όρο τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τους αναλυτές της αμερικανικής τράπεζας. Και αυτό για δύο λόγους. Πρώτον, επειδή προωθούν στην αγορά με μικρότερα περιθώρια κέρδους υβριδικά μοντέλα που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της ΕΕ σε ό,τι αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος. Και, δεύτερον, επειδή πέφτουν κάθετα οι τιμές των μεταχειρισμένων ντιζελοκίνητων οχημάτων που επιστρέφουν όσοι ιδιώτες και επιχειρήσεις είχαν προμηθευθεί με χρηματοδοτική μίσθωση.
Εξαπατημένοι καταναλωτές
Η ελκυστικότητα των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων υπέστη ένα καίριο πλήγμα στην Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο μετά το ξέσπασμα του διαβόητου «dieselgate». Πρόκειται για το σκάνδαλο της χειραγώγησης των μετρήσεων ρύπων σε μοντέλα της Volkswagen που αποκαλύφθηκε τον Σεπτέμβριο του 2015 –η κορυφαία γερμανική φίρμα είχε εγκαταστήσει στα αυτοκίνητά της λογισμικό που παραπλανούσε τους μετρητές ρύπων σε συνθήκες εργαστηριακών δοκιμών. Τους επόμενους μήνες αποκαλύφθηκε ότι ανάλογα «μαγειρέματα» έκαναν και άλλοι κατασκευαστές προκειμένου να εμφανίζουν τα ντιζελοκίνητα μοντέλα τους ως «καθαρά» και φιλικά προς το περιβάλλον.
Οι ερευνητές της JPMorgan Chase & Co. διαπιστώνουν ότι το σκάνδαλο έθιξε τους ευρωπαίους καταναλωτές, οι οποίοι εξ ιδιοσυγκρασίας δεν ανέχονται την κοροϊδία –επαναστατεί η καλβινιστική θεώρηση της ζωής που έχουν. Το αποτέλεσμα της απόρριψης του ντίζελ από την αγορά είναι διπλό. Πρώτον, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων επισπεύδουν τη «στροφή» του κλάδου προς την υβριδική τεχνολογία (συνδυασμός βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα) και την απόλυτη ηλεκτροκίνηση. Η Mercedes Benz, για παράδειγμα, μόλις την περασμένη εβδομάδα αποκάλυψε τα σχέδιά της να επισπεύσει για το έτος 2022 την ανάπτυξη μιας πλήρους σειράς ηλεκτροκίνητων μοντέλων, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι η βελτίωση των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα συνεχιστεί μόνο για μια μεταβατική περίοδο.
Αντικίνητρα
Δεύτερο αποτέλεσμα του εκπεσμού του ντίζελ στις συνειδήσεις (και την καταναλωτική συμπεριφορά) των καταναλωτών είναι το ότι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σπεύδουν να καταργήσουν τα κίνητρα που είχαν θεσπίσει για την αγορά ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων. Η φορολόγηση του ντίζελ στις περισσότερες χώρες έχει εξισωθεί με εκείνη της βενζίνης, ενώ επιβάλλεται επιπλέον «φόρος υδρογονανθράκων». Στη Γαλλία, για παράδειγμα, ο φορολογικός συντελεστής του ντίζελ αυξήθηκε την τελευταία διετία από το 99% στο 201%, ενώ το «οικολογικό πριμ» των 10.000 ευρώ για την απόσυρση ντιζελοκίνητων επεκτάθηκε και στους ιδιοκτήτες οχημάτων 10ετίας από 15ετίας που ήταν. Πέραν αυτών, δήμαρχοι ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων, όπως του Μονάχου και του Παρισιού, δρομολογούν τον εξοστρακισμό των ντιζελοκίνητων οχημάτων.
Η Παριζιάνα Αν Ινταλγκό, για παράδειγμα, θα απαγορεύσει την κυκλοφορία όλων των ντιζελοκίνητων οχημάτων στην Πόλη του Φωτός το έτος 2020. Και με μια θεαματική ρελάνς, η υπουργός Περιβάλλοντος Σεγκολέν Ρουαγιάλ υποσχέθηκε να απαγορεύσει την ντιζελοκίνηση σε ολόκληρη τη Γαλλία το 2025! Ο Εμανουέλ Μακρόν, αν κερδίσει την προεδρία, θα μπορούσε ακόμα και πρωθυπουργό να διορίσει την πρώην συμβία τού Φρανσουά Ολάντ! Αν δεν καταποντιστούν βέβαια (και) στις βουλευτικές εκλογές οι Σοσιαλιστές…
Προβλέψεις για μεγάλη αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων
Η στοχοποίηση του ντίζελ φαίνεται πως θα επιταχύνει τη μετάβαση της αυτοκίνησης από την εποχή των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην εποχή των ηλεκτροκινητήρων. Η περιορισμένη αποτελεσματικότητα των συσσωρευτών που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα, η περιορισμένη αυτονομία που εξασφαλίζουν στο όχημα, ο μεγάλος όγκος τους και η υψηλή τιμή τους δείχνουν ότι απαιτείται σημαντική βελτίωση της τεχνολογίας ηλεκτροκίνησης για να αντικαταστήσει τους υδρογονάνθρακες.
Η γερμανική Daimler AG, μητρική της Mercedes-Benz, η επίσης γερμανική Audi, θυγατρική της Volkswagen, και ο γαλλικός όμιλος PSA – τρεις κατασκευαστές με τεράστιες επενδύσεις στην ανάπτυξη πετρελαιοκινητήρων – ανακρούουν πρύμναν και προαναγγέλλουν την παρουσίαση ευρείας κλίμακας ηλεκτροκίνητων μοντέλων τους από τις αρχές του επόμενου έτους. Πρώτη κερδισμένη, ωστόσο, από την εγκατάλειψη του ντίζελ θα είναι η βενζινοκίνηση. Εξάλλου οι πωλήσεις από τα συστήματα πετρελαιοκίνησης αντιστοιχούν μόνο στο 5% του συνόλου του τζίρου των προμηθευτών των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, σύμφωνα με την έρευνα της JPMorgan Chase.
Ως εκ τούτου, οι προμηθευτές των κατασκευαστών δεν θα έχουν πολλά να χάσουν από την εγκατάλειψη της τεχνολογίας του ντίζελ. Μικρές, επίσης, φαίνεται πως θα είναι οι απώλειες και για τον ευρύτερο κλάδο του πετρελαίου και των υδρογονανθράκων, τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια της προσαρμογής στη νέα εποχή.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, ο στόλος των αμιγώς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα υπερ-δεκαπλασιαστεί την περίοδο 2015-2022, φθάνοντας από τα 1,3 τα 15 εκατομμύρια. Και όμως, δεν θα αντιστοιχούν παρά στο 1,1% του παγκόσμιου στόλου των αυτοκινήτων! Και θα συμβάλουν στη μείωση της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου κατά 200.000 βαρέλια ημερησίως. Ητοι μόλις κατά… 0,19%.
Παρά ταύτα, το μέλλον της ηλεκτροκίνησης δεν πρέπει να θεωρείται… απώτερο. Την περασμένη Τρίτη η κορυφαία εταιρεία κατασκευής αμιγώς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, η αμερικανική Tesla του εκκεντρικού μεγιστάνα Ελον Μασκ, ξεπέρασε σε κεφαλαιοποίηση τη Ford Motor και εκτινάχθηκε στα 49 δισ. δολάρια έναντι 46 δισ. δολάρια της ιστορικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Tesla παρέδωσε 25.000 περισσότερα αυτοκίνητα το πρώτο τρίμηνο του 2017 συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι. Πρόκειται για αύξηση 70%, που εκτίναξε την τιμή της μετοχής της εταιρείας κατά 7% υψηλότερα στη Wall Street.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ