Τα 2/3 των Ελλήνων εξακολουθούν να έχουν θετική στάση ως προς την επιχειρηματικότητα, παρά το γεγονός ότι σε σχέση με το 2015 ο δείκτης παρουσιάζει πτώση και παραμένει σε χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με τον διεθνή μέσο όρο. Το 64% των Ελλήνων έχει μια γενικά θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα το 2016, σε σχέση με το 69% του 2015 και με το παγκόσμιο ποσοστό (77%) αλλά και το ευρωπαϊκό (74%). Αυτά προκύπτουν από την έβδομη ετήσια παγκόσμια έρευνα για την επιχειρηματικότητα της Amway για το έτος 2016. Η συγκεκριμένη έρευνα διεξάγεται κάθε χρόνο σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο του Μονάχου και την καθηγήτρια Isabell Welpe, που έχει τη συνολική επιστημονική ευθύνη.
Παράλληλα, η δυναμική του επιχειρείν, όπως αποτυπώνεται στη θέση «μπορώ να φανταστώ ότι ξεκινώ τη δική μου επιχείρηση», είναι επίσης χαμηλότερη συγκριτικά με το 2015 (46%) αλλά παραμένει υψηλότερη σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (39%).
Ανεξαρτησία και αυτοεκπλήρωση

Σχετικά με τα προσωπικά κίνητρα, συνολικά για τους έλληνες ερωτηθέντες, «η ανεξαρτησία από τον εργοδότη, όντας το αφεντικό του εαυτού μου» (42%) και «η αυτοεκπλήρωση, η δυνατότητα να πραγματοποιήσω τις δικές μου ιδέες» (38%), είναι τα πιο συνηθισμένα. Αλλα κίνητρα κατατάσσονται κατά σειρά: πιθανή «επιστροφή στην αγορά εργασίας, ως εναλλακτική της ανεργίας» (34%), «καλύτερη προοπτική για δεύτερο εισόδημα» (33%) και «καλύτερη εξισορρόπηση (συμβατότητα) μεταξύ της οικογένειας, του ελεύθερου χρόνου και της σταδιοδρομίας» (23%).
Συγκριτικά με τα περυσινά αποτελέσματα, υπήρξαν δύο σημαντικές αλλαγές που αξίζει να αναφερθούν, καθώς η σημασία της «οικογένειας» αυξήθηκε κατά 7% και η «προοπτική για δεύτερο εισόδημα» κατά 9%. Σε σύγκριση με τον παγκόσμιο και ευρωπαϊκό μέσο όρο, οι έλληνες ερωτηθέντες έχουν την ίδια άποψη για τις δύο πιο ελκυστικές πτυχές του Amway Global Entrepreneurship Report –Key Findings να ξεκινήσει κάποιος μια επιχείρηση. Ωστόσο, κατηγοριοποιούν την «επιστροφή στην αγορά εργασίας» πιο σημαντική συγκριτικά με τις παγκόσμιες και ευρωπαϊκές απαντήσεις.
Η έρευνα επίσης παρουσιάζει τον δείκτη του επιχειρηματικού πνεύματος της Amway (Amway Entrepreneurial Spirit Index – AESI). Ο δείκτης AESI πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 και ενσωματώνει τρεις διαστάσεις της επιχειρηματικότητας οι οποίες επηρεάζουν την πρόθεση του ατόμου να ξεκινήσει μια επιχείρηση: την επιθυμία, τη σκοπιμότητα (ετοιμότητα) και την ανθεκτικότητα (σταθερότητα) απέναντι στην κοινωνική πίεση να τους αποτρέψει. Ο δείκτης προκύπτει από τον μέσο όρο των απαντήσεων για τις τρεις διαστάσεις, οι οποίες σταθμίζονται με την ίδια βαρύτητα. Η βαθμολόγηση του AESI (στην κλίμακα 0 ως 100) για την Ελλάδα είναι 51, στο ίδιο επίπεδο με πέρυσι (2015: 52), αλλά και στο ίδιο επίπεδο με τον παγκόσμιο μέσο όρο (50%) και σε υψηλότερο επίπεδο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (45%). Αυτό σημαίνει ότι οι Ελληνες είναι πιο «ανθεκτικοί» απέναντι στην κοινωνική πίεση να τους αποτρέψει, επιθυμούν περισσότερο να ξεκινήσουν μια επιχείρηση από ό,τι ο μέσος όρος των άλλων Ευρωπαίων, ενώ είναι σίγουροι πως κατέχουν τις απαραίτητες ικανότητες (ετοιμότητα) για να ξεκινήσουν και δεν θα παρατούσαν το όνειρό τους στην περίπτωση που η οικογένεια τούς στεκόταν εμπόδιο.
Προβλέπουν λιγότερη αυτοαπασχόληση

Στην ερώτηση για το πώς θα εξελιχθεί η αυτοαπασχόληση τα επόμενα πέντε χρόνια στην Ελλάδα, το 24% πιστεύει πως είναι πιο πιθανό να είναι αυτοαπασχολούμενοι, το 18% πιστεύει πως η αυτοαπασχόληση θα παραμείνει ως έχει σήμερα, ενώ το 55% πιστεύει πως θα είναι λιγότερο πιθανή απ’ ό,τι τη σημερινή εποχή.


Αναζήτηση πελατών

Στο ερώτημα πως θα αισθάνονταν οι ερωτώμενοι αν αναγκάζονταν να αναζητήσουν και να αποκτήσουν πελάτες ως αυτοαπασχολούμενοι, οι μισοί (48%) απάντησαν ότι θα αισθάνονταν άνετα να το πράξουν και οι άλλοι μισοί (49%) άβολα. Αξίζει να σημειωθεί ότι λιγότεροι Ελληνες είναι διαθέσιμοι στο να αναζητήσουν και να αποκτήσουν πελατολόγιο απ’ ό,τι ο μέσος όρος των ερωτηθέντων παγκοσμίως.


Το σημαντικότερο εύρημα

«Το σημαντικότερο εύρημα της εφετινής έρευνας AGER είναι η αξιοσημείωτη πτώση στο ενδεχόμενο της ανάληψης επιχειρηματικής δραστηριότητας, που μετριέται με το ποσοστό του πληθυσμού που μπορεί να φανταστεί ότι θα ξεκινήσει μια επιχείρηση. Αν και το ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, αυτό το αποτέλεσμα καταδεικνύει μια σημαντική αλλαγή σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το επιχειρηματικό περιβάλλον έχει γίνει πιο δύσκολο και παρ’ όλο που τα επίπεδα τα ανεργίας παραμένουν άνω του 23%, υπάρχουν λιγότεροι άνθρωποι που βλέπουν τον εαυτό τους με τη δική τους επιχείρηση. Επιπλέον, υπάρχει αύξηση στην επιθυμία να γίνει κανείς επιχειρηματίας για ένα δεύτερο εισόδημα. Αυτό είναι μια ένδειξη ότι η επιχειρηματικότητα προς το παρόν θεωρείται από ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού μια συμπληρωματική δραστηριότητα και όχι η βασική απασχόληση» δηλώνει ο κ. Γιάννης Καλογήρου, καθηγητής του ΕΜΠ, διευθυντής του Εργαστηρίου Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας, επιστημονικός υπεύθυνος της Μονάδας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (ΜοΚΕ) του ΕΜΠ και ακαδημαϊκός σύμβουλος για την έρευνα AGER στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι η πρώτη έρευνα AGER πραγματοποιήθηκε το 2010 και παρουσιάστηκε ως Amway European Entrepreneurship Report και ότι επεκτάθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο το 2013 περιλαμβάνοντας 24 χώρες. Εφέτος η έρευνα καλύπτει 45 χώρες, με προσωπικές και τηλεφωνικές συνεντεύξεις σε περισσότερους από 50.000 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 14-99 ετών. Η έρευνα AGER 2016 διεξήχθη από την AMWAY, σε συνεργασία με την Isabell M. Welpe, καθηγήτρια Στρατηγικής και Οργάνωσης της Σχολής Μάνατζμεντ του Πολυτεχνείου του Μονάχου στην Γερμανία. Η έρευνα διενεργήθηκε από την Gesellschaft fuer Konsumforschung (GfK), με έδρα την Νυρεμβέργη, το διάστημα Απρίλιος – Ιούνιος 2016. Τα αποτελέσματα είναι διαθέσιμα στην επιστημονική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων των 45 ακαδημαϊκών συμβούλων της AGER, και σε όλα τα επιστημονικά επιτελεία, ακαδημαϊκά και δημόσια ιδρύματα.
Αναφέρεται ότι η Amway είναι μία οικογενειακή εταιρεία καταταναλωτικών αγαθών, που εμπορεύεται παγκοσμίως πάνω από 400 προϊόντα στις κατηγορίες ομορφιάς, ευεξίας και οικιακής φροντίδας, τα οποία πωλούνται αποκλειστικά μέσω ανεξάρτητων ιδιοκτητών επιχείρησης Amway στον τελικό καταναλωτή. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1959 στην Ada στις Ηνωμένες Πολιτείες και δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 χώρες και περιοχές με έσοδα 9,5 δισ. δολάρια Αμερικής το 2015. Οι κορυφαίες επωνυμίες προϊόντων της Amway είναι η NUTRILITE™, που περιλαμβάνει βιταμίνες, μέταλλα και συμπληρώματα διατροφής, η ARTISTRY™, με προϊόντα περιποίησης της επιδερμίδας και καλλυντικά, και το σύστημα επεξεργασίας νερού eSpring™.

HeliosPlus