Το πιο επικίνδυνο κομμάτι του οδικού άξονα Αθήνας –Θεσσαλονίκης αποτελεί από σήμερα «παρελθόν», καθώς παραδόθηκε στην κυκλοφορία το πιο δύσκολο κομμάτι με το οποίο παρακάμπτονται η κοιλάδα των Τεμπών και οι στροφές του Πλαταμώνα. Ουσιαστικά, με την ολοκλήρωση αυτού του έργου, ολοκληρώθηκε πλήρως ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους 530 χλμ.
«Το πέρασμα των Τεμπών αντικαθίσταται από έναν σύντομο δρόμο που ανταποκρίνεται στις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας. Η παράδοση αυτού του δικού τμήματος ολοκληρώνει πλήρως τον οδικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης που οι εργασίες του ξεκίνησαν πριν από 70 χρόνια» ανέφερε ο Πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας από το νότιο μέτωπο της σήραγγας Τ2, όπου βρέθηκε μαζί με την ευρωπαία Επίτροπο κυρία Κορίνα Κρέτσου και τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη.
Πρόκειται για ένα κομμάτι 25 χλμ., εκ των οποίων τα 11 χλμ. αποτελούν τρεις σήραγγες, χάρη στις οποίες μειώνεται στο μισό ο χρόνος μετακίνησης στο τμήμα Ευαγγελισμός –Σκοτίνα. Η μεσαία μάλιστα εκ των σηράγγων, μήκους 6 χλμ., είναι και η μεγαλύτερη των Βαλκανίων. Η απόσταση ανάμεσα στις δυο πρώτες δίδυμες σήραγγες, που παρακάμπτουν τα Τέμπη, είναι μόλις 900 μέτρα, ενώ ακολουθεί η τρίτη, μήκους 3 χλμ, στην περιοχή του Παντελεήμονα.
«Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα έργα» είπε στη διάρκεια των εγκαινίων ο κ. Σπίρτζης, επισημαίνοντας ότι μέσα σε τόσο μικρό χρόνο αντιμετωπίστηκαν χρόνιες καθυστερήσεις στα ζητήματα των απαλλοτριώσεις, των αδειοδοτήσεων, καθώς και λύσεις σε τεχνικά θέματα. Με την παράδοση του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, η απόσταση ανάμεσα στην πρωτεύουσα και την Θεσσαλονίκη θα διανύεται σε 4 ώρες και 15 λεπτά από τις περίπου 5 ώρες που χρειάζονταν μέχρι σήμερα.
Πρόκειται για ένα έργο ιδιαίτερα απαιτητικό τεχνικά, εξαιτίας των σηράγγων για την τελική επένδυση των οποίων χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 400.000 κυβικά μέτρα σκυροδέματος, όσο δηλαδή απαιτείται για την κατασκευή 2.500 κατοικιών. Στην τρίτη κατά σειρά σήραγγα δε, εκείνη του Πλαταμώνα, η επένδυση ενισχύθηκε εσωτερικά με ράβδους σιδήρου, λόγω των ασταθών εδαφών.
Υπερήφανη δήλωσε η Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ για αυτό το μεγάλο έργο, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα ηράκλειο άθλο που επιτεύχθηκε με τη συμβολή της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Ο αυτοκινητόδρομος Μαλιακός-Κλειδί έχει χρηματοδοτηθεί από δύο ΕΣΠΑ (2002-2006 και 2007-2013), καθώς και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. «Πρέπει να επιδεικνύεται αλληλεγγύη και σε οικονομικούς όρους. Η συνοχή είναι αυτό που μας κρατά ενωμένους ως Ευρωπαίους» είπε χαιρετίζοντας την εκδήλωση.
Παραμένει ως «οικονομική λύση» η παλιά διαδρομή
Η παλαιά εθνική οδός δεν καταργείται με την παράδοση του νέου δρόμου, αλλά παραμένει στη διάθεση των οδηγών ως εναλλακτική και πιο οικονομική λύση μετακίνησης. Ο σταθμός διοδίων Πυργετού που μετακινείται στα Αμπελάκια θα χρεώνει κατά 35% φθηνότερα τη διέλευση όσων δεν επιθυμούν να περάσουν από τις σήραγγες, ενώ σταθμός διοδίων θα λειτουργήσει και πάλι στα Τέμπη.
Σημειώνεται ότι τα φορτηγά από τριαξονικά και επάνω δεν θα έχουν δικαίωμα διέλευσης από το παλαιό τμήμα του δρόμου, θα «κόβονται» στα διόδια των Τεμπών. Στο σύνολο της διαδρομής από Μακρυχώρι έως Λεπτοκαριά η χρέωση θα ανέλθει σε 15,10 ευρώ από 14,80 που είναι σήμερα, αυξάνοντας συνεπώς κατά 0,30 ευρώ.