Αδημονία και κατήφεια είναι οι λέξεις που μπορούν να χαρακτηρίσουν το κλίμα που επικρατεί στην επιχειρηματική κοινότητα. Η αδημονία αφορά το κλείσιμο της αξιολόγησης, προκειμένου, να κινηθεί σε ομαλή τροχιά η εξέλιξη της οικονομίας, και η κατήφεια αποδίδεται στα όσα συμβαίνουν στην εσωτερική αγορά, με προεξάρχουσα την πτώση της ζήτησης των καταναλωτικών προϊόντων. Επιχειρηματικοί κύκλοι έλεγαν ότι «όσες επιχειρήσεις είναι εξωστρεφείς, τα καταφέρνουν, κατά τα άλλα στην εσωτερική αγορά έχουμε πρόβλημα».
Ο κ. Θεόδωρος Φέσσας, πρόεδρος του ΣΕΒ, μιλώντας προς «Το Βήμα» δήλωσε πως «στον επιχειρηματικό κόσμο υπάρχει αδημονία για την επίλυση της εκκρεμότητας της αξιολόγησης» και συμπλήρωσε ότι «στην αγορά όμως επικρατεί κατήφεια κυρίως για την πτώση της ζήτησης στο α’ τρίμηνο και γενικότερα υπάρχει χαμηλή ψυχολογία, αλλά σε τελευταία ανάλυση, η οικονομία είναι πρωτίστως ψυχολογία».
Πράγματι, όπως έγραψε «Το Βήμα» την περασμένη Κυριακή και επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ κ. Ευάγγελος Καλούσης, βασικά προϊόντα διατροφής, όπως το γάλα και το ψωμί, παρουσιάζουν πτώση στον όγκο των πωλήσεων, ενώ μεγάλη είναι η πτώση και των πωλήσεων των σουπερμάρκετ. Ο κ. Καλούσης χαρακτήρισε την πτώση πρωτοφανή και την απέδωσε στη μείωση τηςκαταναλωτικής δύναμης και στην ανάγκη περιορισμού των δαπανών. Ανέφερε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙRI,τον Ιανουάριο οι πωλήσεις τροφίμων στα σουπερμάρκετ υποχώρησαν 10%, ενώ την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου η πτώση ανήλθε στο 15%.Μόνο τον Φεβρουάριο καταγράφηκε αύξηση 2,9% στις πωλήσεις, αλλά αποδίδεται στην κατανάλωση της Καθαράς Δευτέρας.
Πάντως ο κ. Φέσσας διατηρεί συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των εξελίξεων. Στην ίδια δήλωσή του σημειώνει πως παρ’ όλα αυτά και εφόσον τα πράγματα εξελιχθούν θετικά, υπάρχει η δυνατότητα ανάκαμψης στο δεύτερο εξάμηνο, αλλά με χαμηλές προσδοκίες». Δεδομένου ότι κυρίως λόγω του τουριστικού κύματος το δεύτερο εξάμηνο είναι καλύτερο για την ελληνική οικονομία, οι προσδοκίες όχι μόνο του προέδρου του ΣΕΒ αλλά και γενικότερα της επιχειρηματικής πιάτσας είναι κατά τεκμήριο αισιόδοξες, αλλά δύσκολα η τουριστική βιομηχανία μόνη της μπορεί να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι η προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ της τάξεως του 2,7% είναι μάλλον αδύνατη και πλέον σε επιχειρηματικούς κύκλους γίνεται λόγος για 1% – 1,5%.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ