Είκοσι έξι χρόνια συνεχούς προσφοράς συμπληρώνει φέτος το Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας που διοργανώνουν στην Πάτρα δυο εξέχουσες μορφές της εγχώριας και διεθνούς κλασσικής μουσικής σκηνής – οι κιθαριστές Ευάγγελος Ασημακόπουλος και Λίζα Ζώη. Εμπνευσμένοι ερμηνευτές και ακούραστοι δάσκαλοι, συνεχίζουν επάξια την πλούσια καλλιτεχνική τους διαδρομή κουβαλώντας στις αποσκευές τους την αστείρευτη γνώση και τις πλούσιες εμπειρίες μισού και πλέον αιώνα.
Το ΦεστιβάλΤο Φεστιβάλ Κιθάρας στην Πάτρα έχει καταστεί θεσμός για την μουσική κοινότητα θέτοντας υψηλούς στόχους κατάρτισης, ενθάρρυνσης και επιμόρφωσης των σπουδαστών, ενώ πολύ γρήγορα καθιερώθηκε στα κιθαριστικά δρώμενα ως πηγή έμπνευσης, ενημέρωσης, προβληματισμού και γνώσης.Είναι ένα αυτοσυντηρούμενο οικονομικά τετραήμερο φεστιβάλ, που στηρίζεται κυρίως στη συμμετοχή επώνυμων προσκεκλημένων, οι οποίοι δίνοντας το παρόν αφιλοκερδώς, προσφέρουν μέσα από διδασκαλίες, διαλέξεις και ρεσιτάλ, τις πολύτιμες εμπειρίες τους σε νέους, τελειόφοιτους και απόφοιτους σπουδαστές κιθάρας, που συρρέουν όλα αυτά τα χρόνια από κάθε γωνιά της χώρας.
Οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν και πάλι φέτος στην αίθουσα συναυλιών της Φιλαρμονικής Εταιρίας Ωδείου Πατρών, το οποίο έχει αναλάβει την διοργάνωση, στις 7 – 10 Απριλίου, ενώ οι διδασκαλίες θα γίνουν στις αίθουσες του Ωδείου. Το 26ο Φεστιβάλ Κιθάρας στην Πάτρα θα τιμήσουν με την παρουσία τους οι διεθνούς φήμης κιθαριστές: SabrinaVlaskalicκαιVladimirGorbach, οι οποίοι θα δώσουν ρεσιτάλ και θα διδάξουν σε Master-Classes. Σημαντικές παρουσίες καλλιτεχνών συμπληρώνουν το υπόλοιπο πρόγραμμα των εκδηλώσεων. Οι διακεκριμένοι σολίστες Κυριακή Κόντη και Θανάσης Παύλου θα συμμετάσχουν ως ντουέτο σε συναυλία αλλά και ως κουαρτέτο μαζί με τους Ελένη Μιχαλοπούλου-τραγούδι και Παναγιώτη Κελέκη-φλάουτο. Ρεσιτάλ κιθάρας θα δώσουν και οι Βασίλης Δίγκος και Θοδωρής Θεοδωρούδης.Τέλος, διαλέξεις θα δώσουν η Λίζα Ζώη και ο Σπύρος Δελέγκος (πληροφορίες για το Φεστιβάλ στην ιστοσελίδα της Φιλαρμονικής Εταιρίας Ωδείου Πατρών www.fe-odeiopatron.gr).
«Η πολυπληθής ανταπόκριση από πλευράς σπουδαστών και η γενικότερη απήχηση του Φεστιβάλ είναι και η επιτυχία του, μια αναγνώριση που το κατατάσσει ως έναν από τους μακροβιότερους θεσμούς κιθάρας παγκοσμίως», αναφέρουν οι εμπνευστές του.
Με τον Φάμπα και τον ΣεγκόβιαΗ Λίζα Ζώη και ο Ευάγγελος Ασημακόπουλος είναι μαθητές του Δημήτρη Φάμπα και παρακολούθησαν με υποτροφία για τέσσερις συνεχείς περιόδους μαθήματα με το κιθαριστικόντουέτοΠρέστι – Λαγκόγια στην Γαλλία και τον κορυφαίο Αντρές Σεγκόβια στην Ισπανία. Η Διεθνής σταδιοδρομία του ντουέτου «Evangelos&Liza»ξεκίνησε το 1967 με περιοδείες ανά τον κόσμο και εκατοντάδες κονσέρτα από το CarnegieHall και τοQueenElizabethHall, έως το Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής. Συνέπραξαν ως σολίστ με σπουδαίες συμφωνικές ορχήστρες και δίδαξαν σε Σεμινάρια και MasterClasses σε γνωστές μουσικές Ακαδημίες και Πανεπιστήμια (RoyalAcademyofMusic, JuilliardSchool, RoyalCollegeofLondon, U.C.L.A, StonyBrookUniversity, MannesCollegeofMusic κ.α.). Στην Ελλάδα καθιέρωσαν από το 1991 το ετήσιο Φεστιβάλ Κιθάρας στην Πάτρα.
Στην Λίζα Ζώη και τον Ευάγγελο Ασημακόπουλο αφιέρωσαν έργα τους Έλληνες και ξένοι συνθέτες (M. Castelnuovo-Tedesco, J.Duarte, J.Morel, P.Jouvin, Δ. Δραγατάκης, Θ. Αντωνίου, Π. Κούκος, Κ. Τζωρτζινάκης κ.ά.) ενώ παράλληλα οι δύο καλλιτέχνες εμπλούτισαν το φτωχό ρεπερτόριο για δύο κιθάρες με πολλές μεταγραφές τους πάνω σε συνθέσεις των Bach, Scarlatti, Couperin, Albéniz, deFalla, Tchaikovsky, Schubert κ.ά.
Η τέχνη στην εποχή της κρίσηςΠόσο έχει επηρεαστεί η τέχνη από την κρίση; «Η τέχνη ως παράγωγο αλλά και ως καθρέπτης της κοινωνίας, επηρεάζει και επηρεάζεται από αυτή. Δυστυχώς η χώρα μας βρίσκεται αυτή την εποχή σε μια οικονομική κρίση που έχει ως συνέπεια μια βαθύτερη παρακμή σε πολλούς τομείς μεταξύ των οποίων και της κλασικής μουσικής», σημειώνει ο κ. Ασημακόπουλος, προσθέτοντας, βεβαίως, ότι «ποτέ οι δείκτες δεν κατέτασσαν τους φίλους της κλασικής μουσικής στον τόπο μας σε υψηλά επίπεδα, σε σχέση με εκείνα άλλων ευρωπαϊκών χωρών», γεγονός το οποίο οφείλεται «στην παντελή έλλειψη μουσικής Παιδείας, ίσως στο λανθασμένο σύστημα ωδειακής εκπαίδευσης, ίσως ακόμη και στο γεγονός της έντονης παρουσίας της λαϊκής μας μουσικής», αναφέρει. Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση που διαμορφώθηκε την περίοδο αυτή είναι δραματική: «Οι αίθουσες συναυλιών γεμίζουν μόνον σε εξαιρετικές περιπτώσεις και οι περισσότεροι καλλιτέχνες φυτοζωούν ή ασχολούνται παράλληλα και με άλλο επάγγελμα για να επιβιώσουν», υπογραμμίζει ο κ. Ασημακόπουλος, ενώ όπως συμπληρώνει η κυρία Ζώη «δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως η οικονομική κρίση έπληξε βαθιά την κλασική μουσική στη χώρα μας, μια μουσική που δυστυχώς θεωρείται από πολλούς ελιτίστικη ή περιττή».
Η μουσική παιδείαΠοιο είναι όμως το επίπεδο της κλασσικής μουσικής παιδείας στην χώρα μας. Η άποψη των δυο καταξιωμένων παιδαγωγών έχει ιδιαίτερη βαρύτητα: «Τι να πρωτοπεί κανείς. Από πού να αρχίσει και πού να τελειώσει», αναφέρει η κυρία Ζώη, συμπληρώνοντας: «Δεν πιστεύουμε πως υπήρξε ποτέ ένα πραγματικό ενδιαφέρον ή ένα οργανωμένο σχέδιο από κάποια κυβέρνηση για την ανάπτυξη μιας αληθινής Μουσικής Παιδείας στην χώρα μας».
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά «από την πρωτοβάθμια κιόλας εκπαίδευση, το μάθημα της μουσικής θεωρείται το πλέον αδιάφορο, ένα διάλειμμα θα έλεγε κανείς από τα άλλα ‘σημαντικά’ μαθήματα, με ένα τρόπο και μια ύλη διδασκαλίας στείρα και παλαιομοδίτικη, ένα ‘μάθημα’ άκαρπο και ανώφελο, με αποτέλεσμα να χάνεται η ευκαιρία μιας στοιχειώδους προσέγγισης στους θησαυρούς της κλασικής μουσικής».
«Είναι μια πονεμένη ιστορία», σχολιάζει ο κ. Ασημακόπουλος προτρέποντάς μας: «Δεν έχετε παρά να δείτε τον τρόπο λειτουργίας των Ωδείων ή την έλλειψη μιας Ακαδημίας Μουσικής, είτε κυρίως την έλλειψη ενός σύγχρονου Νομοσχεδίου Μουσικής. Θυμηθείτε, τέλος, τον τρόπο που συνήθως τοποθετούνται στο σημαντικό αυτό Υπουργείο οι εκάστοτε Υπουργοί Πολιτισμού την ώρα του σχηματισμού της κυβέρνησης: από “καραμπόλα”!».