Η εποχή των Ιnstagirls

Οι καιροί που οι αριθμοί οι οποίοι καθόριζαν την επιτυχία ενός μοντέλου ήταν οι σωματικές αναλογίες του έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.

Οι καιροί που οι αριθμοί οι οποίοι καθόριζαν την επιτυχία ενός μοντέλου ήταν οι σωματικές αναλογίες του έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα αυτό που έχει σημασία είναι το νούμερο των followers στα social media γενικώς και στο Ιnstagram ειδικώς –η εφαρμογή που ιδρύθηκε το 2010 και επιτρέπει στους χρήστες της να μοιράζονται φωτογραφίες έχει αναδιαμορφώσει ριζικά τον κόσμο της μόδας. Οι μούσες της νέας τάξης πραγμάτων δεν μοιάζουν με τα απρόσιτα, εκπάγλου καλλονής σούπερ μόντελ των 90s. Τα Ιnstagirls μεταφράζουν τη διαδικτυακή δημοτικότητά τους –την ικανότητά τους να κάνουν viral ακόμη και κάποιες από τις πιο κοινότοπες στιγμές της ζωής τους –σε χρήματα, αξιοζήλευτα συμβόλαια συνεργασίας και φυσικά δόξα.
Η Tζίτζι Χαντίντ (πάνω από 31 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram) αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Δεκαεπτά φορές έχει γίνει εξώφυλλο η 21χρονη Αμερικανίδα σε κάποιον τίτλο της «Vogue», με τελευταία τη φωτογράφισή της στο παρθενικό τεύχος της «Vogue Arabia». Το styling την ήθελε (αναμενόμενα ίσως) να φοράει στο κεφάλι μια φανταχτερή κεντημένη ημιδιάφανη μαντίλα, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις, με τις δύο πιο συχνές απορίες να διατυπώνονται κάπως έτσι: γιατί επιλέχθηκε μια πάλλευκη, ξανθιά Καλιφορνέζα για το πολύκροτο λανσάρισμα ενός τίτλου όπως η «Vogue» στη Μέση Ανατολή; Γιατί δέχτηκε η Τζίτζι να «κανονικοποιήσει» ένα σύμβολο καταπίεσης; Η δική της απάντηση δόθηκε με μια ανάρτηση στο Instagram: «Ως κοινότητα της μόδας, μπορούμε να τιμούμε και να μοιραζόμαστε με τον κόσμο διαφορετικές κουλτούρες. Ούσα Παλαιστίνια κατά το ήμισυ, σημαίνει πάρα πολλά για εμένα το να βρίσκομαι στο πρώτο εξώφυλλο της @voguearabia».
Πριν από μερικές ημέρες η νεαρή σταρ συζητήθηκε ξανά επειδή τέλεσε χρέη φωτογράφου για τη νέα καμπάνια της συλλογής Versus του οίκου Versace με πρωταγωνιστή το αγόρι της, τον Ζέιν Μάλικ (πάνω από 20 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram), αποστάτη της αγορίστικης μπάντας One Direction και επιτυχημένο τραγουδιστή της ποπ. Ο συγκεκριμένος ερωτικός δεσμός θα μπορούσε να είχε προκύψει σε σύσκεψη εταιρείας μάρκετινγκ. Η Χαντίντ είναι η κόρη της Γιολάντα βαν ντεν Χέρικ, μοντέλου με ολλανδοαμερικανική καταγωγή που εμφανίζεται συχνά πυκνά στο ριάλιτι «The Real Housewives of Beverly Hills», και του Παλαιστίνιου Μοχάμεντ Χαντίντ, μεγιστάνα των κτηματομεσιτικών. Η Τζίτζι δεν είναι δηλαδή κάποιο αυτοδημιούργητο κοριτσάκι, μεγάλωσε μέσα στα πλούτη στο Λος Αντζελες και ξεκίνησε την καριέρα της όταν ήταν δύο ετών, εμφανιζόμενη σε μια διαφημιστική εκστρατεία της φίρμας Guess. Μόλις τελείωσε το λύκειο μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου υπέγραψε συμβόλαιο με το πρακτορείο μοντέλων IMG (με συναδέλφους τη Ζιζέλ και την Κέιτ Μος) –η στρωμένη καριέρα της μοιάζει να είναι ένα ακόμη προνόμιο της τάξης στην οποία ανήκει.
Η μικρότερη αδελφή της, η 20χρονη Μπέλα Χαντίντ (πάνω από 11 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram) είδε τις δικές της μετοχές στο χρηματιστήριο της μόδας να εκτινάσσονται τον περασμένο Μάιο, όταν εμφανίστηκε στο κόκκινο χαλί του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών με ένα τολμηρότατο κόκκινο φόρεμα, δημιουργώντας αίσθηση αντίστοιχη με εκείνη που είχαν προκαλέσει το επονομαζόμενο «that dress» της Ελίζαμπεθ Χάρλεϊ (στη δεκαετία του ’90) και το ευήλιο και ευάερο πράσινο Versace της Τζένιφερ Λόπεζ (στις αρχές των 00s). Η έλλειψη σεμνοτυφίας της και η εκλεκτική της συγγένεια με την Τζίτζι οδήγησαν σε ένα πολυπόθητο συμβόλαιο με τον οίκο Christian Dior.
Κολλητή φίλη των δύο αδελφών είναι η Κένταλ Τζένερ (πάνω από 76 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram), μέλος της αυτοκρατορίας των Καρντάσιαν και εξέχουσα προσωπικότητα της Instagirl κοινότητας. Η 21χρονη με την αρμένικη καταγωγή έχει γίνει εξώφυλλο στην αμερικανική «Vogue», συνεργάζεται σταθερά με τη φίρμα καλλυντικών Estée Lauder και δοκιμάζεται εσχάτως και στη φωτογραφία, έχοντας δημοσιεύσει πορτρέτα της ηθοποιού Σιένα Μίλερ, αλλά και του νεαρού μοντέλου Κάια Γκέρμπερ, της κούκλας κόρης της Σίντι Κρόφορντ.
Αν όλες οι παραπάνω έχουν επενδύσει στον αστραφτερό κόσμο της μόδας, η Εμιλι Ρατακόφσκι (πάνω από 11 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram) έχει κατακτήσει το Internet με όπλο το γυμνό κορμί της: η 25χρονη Αμερικανίδα δίνει με τις φωτογραφίες της αμέτρητες clickbait opportunities σε διάφορες εγχώριες και μη ιστοσελίδες ειδησεογραφικού ή μη περιεχομένου, είτε κοιτάζει ηδυπαθώς τον φακό της κάμερας φορώντας (μέρος από) το μαγιό της στη Σαντορίνη και το Σεϊτάν Λιμάνι είτε ποζάρει γυμνόστηθη παρέα με την Κιμ Καρντάσιαν-Γουέστ.

Διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα Instagirls στα εξής: δηλώνει φεμινίστρια (έχει δημοσιεύσει δοκίμια επί του θέματος), ακτιβίστρια, πολιτικοποιημένη (κατά την πρόσφατη προεκλογική περίοδο στις ΗΠΑ υπήρξε αρχικά οπαδός του Μπέρνι Σάντερς και στη συνέχεια στήριξε Χίλαρι) και βρίσκεται σε μακροχρόνια σχέση με έναν κοινό θνητό.

Οπως συμβαίνει σε κάθε μεταιχμιακή περίοδο, για κάθε τάση υπάρχουν ενστάσεις. Η κυριαρχία των Ιnstagirls έχει ξαναμοιράσει την τράπουλα στον κόσμο της μόδας και οι σκεπτικιστές τονίζουν πως τα κορίτσια αυτά, έχοντας τη δυνατότητα της άμεσης επαφής με το κοινό τους, απέκτησαν υπερβολικά μεγάλη δύναμη. Συνεργάζονται με οίκους και σχεδιαστές μόδας για το κύρος, όμως εν τέλει στον πυρήνα κάθε ποσταρίσματος και κάθε Ιnstagram story που ανεβάζουν το μοναδικό brand που προωθούν είναι ο ίδιος ο εαυτός τους. Εχει δημιουργηθεί επίσης ένα άλλο ζήτημα, ταξικής φύσης: τα Ιnstagirls είναι σίγουρα όμορφα και λαμπερά πλάσματα, όπως γεννήθηκαν και προνομιούχα. Αν δεν είχαν τα χρήματα και τις γνωριμίες για να γίνουν δημοφιλείς (να στήσουν επαγγελματικές φωτογραφίσεις, να αγοράσουν followers, να αποκτήσουν ομάδα συμβούλων), ίσως να μην είχαν φτάσει τόσο ψηλά. Πώς να συγκριθεί η κατατομή ενός προσώπου σαν αυτό της Κρίστι Τέρλινγκτον με αυτό της Κένταλ Τζένερ; Αν η δροσερή καστανομάλλα δεν ήταν αδελφή της Κιμ Καρντάσιαν και περπατούσε στον δρόμο, το πιθανότερο είναι πως δεν θα τη σταματούσε κανένας ατζέντης για να τη ρωτήσει αν θα την ενδιέφερε να γίνει μοντέλο, όπως είχε συμβεί με την Κέιτ Μος ή τη Ναόμι Κάμπελ, κορίτσια «λαϊκής» καταγωγής και τα δύο.
Αν υπάρχει κάποια που να γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στην παλιά και στη νέα φρουρά, αυτή είναι η 23χρονη Ουγγαρέζα Μπάρμπαρα Πάλβιν (πάνω από 5 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram), που έχει ακολουθήσει μια πιο παραδοσιακή οδό: την ανακάλυψαν στη Βουδαπέστη όταν ήταν 13 ετών και χάρη στην εξωπραγματική ομορφιά της βρέθηκε σύντομα στο Παρίσι χτίζοντας ένα θαυμαστό επαγγελματικό πορτφόλιο που ενισχύει τη δύναμή της στα social media. Στην ίδια κατηγορία εμπίπτει και η Σάρα Σαμπάιο εκ Πορτογαλίας, ο άγγελος της Victoria’s Secret με τους 4,9 εκατομμύρια followers στο Ιnstagram. Αν κάτι ωστόσο χαρακτηρίζει την ψηφιακή μας εποχή, αυτό είναι η ταχύτητα με την οποία αλλάζουν τα δεδομένα. Υπάρχουν πολλές που καραδοκούν να γίνουν τα επόμενα Ιnstagirls. Η χυμώδης Τζορντίν Γουντς, η εξωτική Ιζαμπέλα Πέσχαρντ και η Ρόουζ Μπέρτραμ είναι σίγουρα κάποια από τα ονόματα που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 19 Μαρτίου 2017.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.