Παρ’ όλο που παραδοσιακά τα προϊόντα απομίμησης αφορούσαν τα αγαθά πολυτελείας, πλέον εμφανίζονται σε όλους τους τομείς καταναλωτικών προϊόντων όπως: φαρμακευτικά, καλλυντικά, παιδικά παιχνίδια, ανταλλακτικά αυτοκινήτων, χωρίς προδιαγραφές ασφαλείας του κατασκευαστή, και πολλά άλλα. Οι απομιμήσεις, οι οποίες πωλούνται πλέον ευκολότερα χάρη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών και επισύρουν βαριές ποινικές κυρώσεις σε όλες τις χώρες-μέλη της ΕΕ. Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας λαμβάνει καταγγελίες από καταναλωτές, οι οποίοι, συνειδητά ή μη, αγόρασαν ηλεκτρονικά τέτοια προϊόντα, τα οποία πολλές φορές δεν τα παρέλαβαν καν, επειδή κατασχέθηκαν από τις τελωνειακές αρχές.
Οπως επισημαίνει η διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή κυρία Αθηνά Κοντογιάννη, «οι πολύ μεγάλες ευκαιρίες μπορεί να κρύβουν παγίδες. Δεν είναι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα αξιόπιστα, ούτε όλες οι διαφημιστικές καταχωρίσεις αληθινές. Το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, προκειμένου να βοηθήσει τους καταναλωτές να αποφύγουν τις παγίδες και να μην παραπλανηθούν, δίνει 11 απλές συμβουλές και τους καλεί να τις μελετήσουν προτού αγοράσουν μέσω Διαδικτύου».

1Δίνουμε προσοχή στις περιγραφές που αναγράφονται κάτω από την ηλεκτρονική διεύθυνση της εταιρείας στα αποτελέσματα της εκάστοτε μηχανής αναζήτησης. Οταν περιλαμβάνονται φράσεις όπως «πάμφθηνο» ή «απόκτησε δωρεάν», πρόκειται, κάποιες φορές, για ιστοσελίδες με αυξημένο κίνδυνο απάτης.
2Επαληθεύουμε την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή που βρίσκονται συνήθως κάτω από τους «όρους χρήσης» της ιστοσελίδας και τα συγκρίνουμε με τα στοιχεία της ιστοσελίδας της επιχείρησης στον επίσημο καταχωρητή εκχώρησης ονομάτων χώρου (Domain Names) με κατάληξη .gr, ο οποίος έχει αδειοδοτηθεί από την ΕΕΤΤ, και ειδικότερα με το πεδίο «Ποιος είναι ο ιδιοκτήτης». Είναι επίσης σημαντικό να υπάρχουν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία (επωνυμία, διεύθυνση, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο), αριθμός καταχώρισης στο ΓΕΜΗ, ΑΦΜ ή άλλα αντίστοιχα, αν πρόκειται για ηλεκτρονικό κατάστημα που εδρεύει σε άλλο κράτος-μέλος.
3Διαβάζουμε τυχόν κριτικές και σχόλια των καταναλωτών για τον συγκεκριμένο προμηθευτή, με τις οποίες μεταφέρουν την εμπειρία τους από τη μεταξύ τους συναλλαγή, πολύ περισσότερο αν πρόκειται για άγνωστο κατάστημα.
4Επαληθεύουμε την αυθεντικότητα του σήματος αξιοπιστίας της ιστοσελίδας, αν υπάρχει τέτοιο.
5Ελέγχουμε αν η συγκεκριμένη επώνυμη μάρκα διαθέτει λίστα επίσημων συνεργατών για την πώληση των προϊόντων της ή αν έχει καταγγείλει ιστοσελίδες που πωλούν προϊόντα απομίμησης.
6Συγκρίνουμε τις τιμές με αυτές του επίσημου καταστήματος. Δεν εμπιστευόμαστε ιστοσελίδες που προσφέρουν ύποπτα ελκυστικές προσφορές στο Διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
7Αντιπαραβάλλουμε το επίσημο λογότυπο της μάρκας με αυτό που εμφανίζεται στην αμφισβητούμενη ιστοσελίδα ή πάνω στο προς πώληση προϊόν.
8Συμβουλευόμαστε τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις χρήσης της ιστοσελίδας και αγοράς από αυτή και βεβαιωνόμαστε ότι τηρεί τους κανονισμούς για τα δικαιώματα του καταναλωτή.
9Είμαστε επιφυλακτικοί με τις κακοσχεδιασμένες ιστοσελίδες, με όσες δεν χρησιμοποιούν σωστά την ελληνική γλώσσα ή διαθέτουν εικόνες ύποπτα κακής ποιότητας.
10Διασφαλίζουμε την πληρωμή μας. Προτιμάμε πάντοτε μεθόδους πληρωμής που μπορούν να ανακληθούν, μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής με την τράπεζά μας (ιδίως χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, κατά προτίμηση προπληρωμένη για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια). Αποφεύγουμε τις μεταφορές χρημάτων με εντολή πληρωμής, με μεταφορά μετρητών ή, ακόμη, και με τραπεζικό έμβασμα, πολύ περισσότερο όταν δεν υπάρχουν στην ιστοσελίδα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία.
11Διασταυρώνουμε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα αποδέχεται την εξωδικαστική επίλυση οικονομικών διαφορών που ενδέχεται να προκύψουν με τη διαμεσολάβηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, αν είναι διασυνοριακές εντός ΕΕ (συμπεριλαμβανομένων της Νορβηγίας και της Ισλανδίας), ή από τον Συνήγορο του Καταναλωτή ή άλλον φορέα που είναι καταχωρισμένος στο οικείο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. Σε κάθε περίπτωση, αναζητούμε αν υπάρχει στην ιστοσελίδα του η παραπομπή στην πλατφόρμα της ηλεκτρονικής επίλυσης των διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ) της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως οφείλει σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία.

Αν έχετε ήδη στην κατοχή σας προϊόντα απομίμησης:

n Απευθυνθείτε στην τράπεζά σας και στον εκδότη της κάρτας σας για πληροφορίες σχετικά με τυχόν διαδικασίες μέσω των οποίων μπορείτε να απαιτήσετε επιστροφή χρημάτων ή πίστωση ποσού μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής.
n Αν έχετε αντιληφθεί περίπτωση απάτης, καταγγείλετε το περιστατικό στις αρμόδιες Αρχές, παρέχοντας τις απαραίτητες πληροφορίες (Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, τελωνεία, εισαγγελικές Αρχές).
n Επικοινωνήστε με την επίσημη επιχείρηση στην οποία ανήκει η συγκεκριμένη αυθεντική μάρκα προϊόντος ή τον αντιπρόσωπο αυτής και ενημερώστε τους. Δεδομένου ότι διαθέτουν κατοχυρωμένα εμπορικά σήματα, μπορούν να στραφούν εναντίον αυτών των ιστοσελίδων.
Υπενθυμίζεται ότι η αποστολή του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας συνίσταται στο να ενημερώνει και να βοηθά τους καταναλωτές στην επίλυση διασυνοριακών καταναλωτικών διαφορών με φιλικό τρόπο. Το ΕΚΚΕ δεν έχει δικαστικές ή κυρωτικές αρμοδιότητες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ