Μετατίθεται ακόμα μία φορά η παράδοση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece, καθώς με μια ρεαλιστική προσέγγιση το ορόσημο της 15ης Μαρτίου 2017 δεν είναι εφικτό. Παρ’ όλα αυτά, ο ρυθμός με τον οποίο «κλείνουν» οι εκκρεμότητες δείχνει την πρόθεση να ολοκληρωθεί η διαδικασία προτού το Πάσχα, προκειμένου να ξεκινήσει ομαλά η καλοκαιρινή σεζόν, οπότε και τα αεροδρόμια δέχονται τη μεγαλύτερη κίνηση. Ανοικτό παραμένει το ζήτημα των υπηρεσιών πρώτων βοηθειών από το ΕΚΑΒ, στο οποίο παραχωρησιούχος και υπουργείο Υγείας δεν φαίνεται να έχουν βρει ακόμα σημείο επαφής.
Η Fraport Greece ανακοίνωσε την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 620 εκατ. ευρώ, δηλώνοντας «έτοιμη» να παραλάβει τα 14 αεροδρόμια. Εν τω μεταξύ κατέθεσε στο ΤΑΙΠΕΔ τις συμβάσεις που συνήψε με τις πιστώτριες τράπεζες προκειμένου αυτές να ελεγχθούν και να εγκριθούν από το Ελληνικό Δημόσιο, όπως ακριβώς προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης. Η διαδικασία αυτή είναι πρακτικά αδύνατο να έχει ολοκληρωθεί ως τα μέσα της εβδομάδας, «φρενάροντας» έτσι και την ανάληψη των αεροδρομίων.
Τα πρώτα χρήματα στο ΤΑΙΠΕΔ
Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ανεβάζει τα ίδια κεφάλαια που εισφέρουν οι δύο επενδυτές, δηλαδή η Fraport AG και ο όμιλος Κοπελούζου, σε 650 εκατ. ευρώ, ποσό που ανέρχεται περίπου στο μισό του εφάπαξ τιμήματος των 1,234 δισ. ευρώ που θα καταβληθεί με την ανάληψη των περιφερειακών αεροδρομίων. Πρόκειται μάλιστα για τα πρώτα χρήματα που θα μπουν στο ΤΑΙΠΕΔ για το 2017, χρονιά στην οποία τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις έχουν προϋπολογισθεί σε 2,5 δισ. ευρώ. Επιπλέον θα καταβάλλεται ετησίως στη διάρκεια της 40ετούς παραχώρησης πάγιο τίμημα 22,9 εκατ. ευρώ και μεταβλητό τίμημα παραχώρησης της τάξης του 28,5% των λειτουργικών κερδών της Fraport Greece.
Μέχρι σήμερα έχουν ξεπεραστεί μικρές εκκρεμότητες που χρόνιζαν για λόγους κυρίως γραφειοκρατικούς, όπως οι συμφωνίες με γεωργικές, κτηνιατρικές, τελωνειακές υπηρεσίες και Λιμενικό για τους χώρους στους οποίους θα στεγάζονται μέσα στα αεροδρόμια. Οι δύο σημαντικές εκκρεμότητες αφορούν δύο συμβάσεις εξασφάλισης επιπέδου υπηρεσίας (service level agreements), η πρώτη αφορά την παροχή υπηρεσιών πρώτων βοηθειών από το ΕΚΑΒ και η δεύτερη με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για την παροχή υπηρεσιών Πύργου Ελέγχου και υπηρεσιών Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ).
Διαφωνία με το ΕΚΑΒ για το κόστος
Οσον αφορά τις υπηρεσίες του ΕΚΑΒ, η διαφωνία έγκειται στο ποιος θα επωμισθεί το κόστος, δεδομένου ότι οι υπηρεσίες στερούνται επαρκούς εξοπλισμού και είναι υποστελεχωμένες. Οι προτάσεις που διαμορφώθηκαν από το υπουργείο Υγείας, βάσει των εκτιμήσεων που έγιναν για το κόστος ανάλογα με το επίπεδο και την κάλυψη των υπηρεσιών, παρουσίασαν ένα εύρος αντιτίμου από 2,5 έως 7 εκατ. ευρώ. Κόστος που δεν φαίνεται διατεθειμένη να καταβάλει η κοινοπραξία.
Αντιθέτως, σημαντικό βήμα ήταν η υπογραφή της σύμβασης με το Ελληνικό Δημόσιο για την παροχή υπηρεσιών πυρασφάλειας από το Πυροσβεστικό Σώμα. Σύμφωνα με αυτή, η Fraport Greece θα καλύψει το σύνολο των αμοιβών του προσωπικού που ανέρχεται σε 10,5 εκατ. ευρώ ετησίως, καθώς και ετήσιο τέλος διαχείρισης 4% επί αυτού του ποσού. Θα καλύψει ακόμη το κόστος μετεγκατάστασης του προσωπικού (800.000 ευρώ) καθώς και το κόστος αντικατάστασης του ατομικού εξοπλισμού προστασίας (περίπου 800.000 ευρώ). Ανάλογες συμβάσεις έχουν υπογραφεί με το Λιμενικό Σώμα και τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Οι απαραίτητες προσλήψεις προσωπικού έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Η πλειονότητά τους έχει ήδη εγκατασταθεί στα αεροδρόμια, σε χώρους που έχουν συμφωνηθεί με την ΥΠΑ, ώστε να εξοικειωθούν με τον χώρο εργασίας. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για 550 νέες θέσεις εργασίας.
Με την έναρξη της παραχώρησης πρόκειται να ξεκινήσουν επενδύσεις σε αερολιμενικές υποδομές ύψους 20% υψηλότερες από τη συμβατική υποχρέωση (330 εκατ. ευρώ ως το 2020).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ