Ο διάλογος ξεκίνησε, η εξωστρέφεια προχωρά με σταθερό βηματισμό και ένα νέο πολιτιστικό κεφάλαιο ανοίγει. Στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) θα φιλοξενηθεί η διεθνής έκθεση σύγχρονης τέχνης, documenta 14. Με την κίνηση αυτή εγκαινιάζεται μια νέα μορφή συνεργασίας, αφού για πρώτη φορά η documenta 14 θα βρεθεί και σε άλλη πόλη, όχι μόνο στο Κάσελ της Γερμανίας.
Η Κατερίνα Κοσκινά και ο Άνταμ Σζιμσζικ, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14, ανακοίνωσαν ότι η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο ΕΜΣΤ, το οποίο και θα αποτελέσει τον μεγαλύτερο χώρο της διοργάνωσης. Με τη σειρά της, η documenta 14 θα φιλοξενήσει τμήμα της μουσειολογικής μελέτης της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ με έργα από την ελληνική και διεθνή σύγχρονη τέχνη στο μουσείο Fridericianum του Κάσελ, πριν από τα επίσημα εγκαίνιά του στην Αθήνα, αργότερα μέσα στη χρονιά.
Στο πλαίσιο της ελληνογερμανικής σύμπραξης, 230 έργα θα μεταφερθούν από το ΕΜΣΤ για να εκτεθούν στο Fridericianum, το πρώτο δημόσιο μουσείο στην ηπειρωτική Ευρώπη.
Η documenta καλείται να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα σχετικά με το τι σημαίνει δημόσιο προϊόν στη σημερινή εποχή. Η πρόταση του Άνταμ Σζιμσζικ να διοργανωθεί από κοινού η documenta 14 στην Αθήνα και στο Κάσελ, επανεξετάζει τη θέση αυτού του θεσμού αντιστρέφοντας τον συνηθισμένο μέχρι τώρα ρόλο του οικοδεσπότη.
Στον πυρήνα της ελληνογερμανικής συνεργασίας βρίσκεται ένας κοινός προβληματισμός: Πώς μπορούν η τέχνη και οι θεσμοί της να επιτελέσουν το δημόσιο και κοινωφελές έργο τους;
Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Κοσκινά, μιλώντας το Νοέμβριο στο in.gr είχε εκφράσει την επιθυμία έναρξης της επικοινωνίας με τη documenta στο Κάσελ.
Η έκθεση του ΕΜΣΤ στο Fridericianum του Κάσελ κατά τη διάρκεια της documenta 14 σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η συλλογή του μουσείου παρουσιάζεται στη Γερμανία. Η προσέγγιση της Κατερίνας Κοσκινά και της ομάδας επιμελητών του ΕΜΣΤ εξετάζει τη συλλογή στο πλαίσιο της μακράς ιστορίας του Fridericianum που ιδρύθηκε το 1779 ως το πρώτο δημόσιο μουσείο στην ηπειρωτική Ευρώπη. Η συλλογή μοιράζεται αφηγήσεις, αμφισβητεί επικρατούσες αντιλήψεις και ενεργοποιεί πολιτικά αντανακλαστικά μέσω της αφοσίωσής της στην συντήρηση έργων τέχνης και στην καταγραφή της διαδικασίας παραγωγής τους.
«Στόχος είναι να είμαστε όσο μπορούμε πιο ανοιχτοί και διαφανείς», είναι μια φράση που συνηθίζει να χρησιμοποιεί η κ. Κοσκινά εμφανώς προσηλωμένη στον στόχο της εξωστρέφειας και του διαλόγου.