Αρνητικά κινήθηκε η ελληνική αγορά τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων το 2016, με την αξία των πωλήσεων να υποχωρεί στα 1,932 δισ. ευρώ, μειωμένη κατά 2,9% σε σχέση με το 2015. Από τους επιμέρους επτά κλάδους της αγοράς, οι τέσσερις κατάφεραν άνοδο ή σταθεροποίηση πωλήσεων, ενώ οι τρεις κινήθηκαν πτωτικά.
Τρεις στους επτά τομείς παρουσίασαν πτώση πωλήσεων το 2016, ένας έμεινε σταθερός και τρεις κινήθηκαν ανοδικά. Τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων στη διάρκεια του 2016 κατέγραψε ο τομέας των προϊόντων πληροφορικής, με την αξία του να υποχωρεί στα τέλη του 2016 κατά 20,6% και να διαμορφώνεται στα 343 εκατ. ευρώ. Τα φωτογραφικά είδη ήταν ο δεύτερος κλάδος που είδε τις δυνάμεις του να εξασθενούν το 2016, καθώς η αξία των πωλήσεων μειώθηκε κατά 8,7% στα 30 εκατ. ευρώ. Τα είδη εξοπλισμού γραφείου και τα αναλώσιμα ήταν, σύμφωνα με τα στοιχεία του GfK TEMAX της GfK, ο τρίτος τομέας με πτώση της αξίας των πωλήσεων το 2016, με το αρνητικό πρόσημο για την περασμένη χρήση να διαμορφώνεται στο 3,5% και τον τζίρο του κλάδου στα 22 εκατ. ευρώ.
Στον αντίποδα, οι τηλεπικοινωνίες, όπως και οι μεγάλες και οι μικρές οικιακές συσκευές, κατάφεραν να βελτιώσουν την εικόνα τους το 2016, ενώ η υποκατηγορία των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών παρέμεινε το περασμένο έτος στάσιμη, στα επίπεδα του 2015 (333 εκατ. ευρώ).
Αναλυτικά, στον τομέα των τηλεπικοινωνιών η αξία της αγοράς ενισχύθηκε το 2016 κατά 2,9% στα 613 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο 4ου τριμήνου, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 186 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,7%. Σημαντική αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις των ακουστικών και των wearables.
Στις μεγάλες οικιακές συσκευές υπήρξε, στο σύνολο του 2016, ανάπτυξη της τάξεως του 3,1%, με τις πωλήσεις να ανέρχονται σε 437 εκατ. ευρώ. Στις μικρές οικιακές συσκευές, το πρόσημο ήταν επίσης θετικό το 2016, με την αγορά να ενισχύεται κατά 2,8% και τις πωλήσεις της κατηγορίας να φθάνουν σε αξία τα 153 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το 4ο τρίμηνο η εικόνα της αγοράς ήταν οριακά αρνητική σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, με την αξία της αγοράς να υποχωρεί –το τελευταίο τρίμηνο του 2016 –κατά μόλις 0,1% και να διαμορφώνεται στα 586 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι η επίδοση του 4ου τριμήνου ήταν η καλύτερη του περασμένου έτους καθώς το 1ο τρίμηνο οι πωλήσεις είχαν υποχωρήσει κατά 9,5% σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα, το 2ο τρίμηνο μειώθηκαν κατά 6,8%, ενώ το 3ο τρίμηνο είχε καταγραφεί αύξηση 4,4%.
Η προϊοντική κατηγορία με τις καλύτερες επιδόσεις –σε επίπεδο τέταρτου τριμήνου –ήταν αυτή των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών, όπου σημειώθηκε άνοδος πωλήσεων κατά 4,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015, με τον τζίρο να ανέρχεται στα 111 εκατ. ευρώ.
Οι αναλυτές της GfK συνδέουν την πολύ καλή απόδοση του κλάδου το 4ο τρίμηνο του 2016 με την Black Friday (στις 25 Νοεμβρίου 2016), με τις πωλήσεις των τηλεοράσεων και των παιχνιδομηχανών να ωφελούνται –κατά κύριο λόγο –από την άνοδο της αγοραστικής δραστηριότητας την ημέρα της Black Friday. Σε επίπεδο τελευταίου τριμήνου, υποχώρηση πωλήσεων κατέγραψαν τα φωτογραφικά είδη (5,7%), οι μεγάλες οικιακές συσκευές (3,2%), τα προϊόντα πληροφορικής (4,4%) και τα είδη εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων (6,5%).

HeliosPlus