Συνήθως σε έναν αγώνα δρόμου μεγάλων αποστάσεων τα τελευταία μέτρα είναι τα πιο δύσκολα για τους δρομείς που συμμετέχουν. Το ελληνικό λιανεμπόριο διανύει την πιο κρίσιμη φάση στην ιστορία του.
Η διαμόρφωση του νέου τοπίου έχει αποδειχθεί εξαιρετικά δύσκολη και επίπονη, όχι μόνο για τις μεγάλες αλυσίδες του κλάδου αλλά και για τους προμηθευτές τους.

«Η συγκέντρωση της αγοράς θα συνεχιστεί» επισημαίνουν πηγές της αγοράς από τις πιο ψύχραιμες και αποστασιοποιημένες. Αυτή την περίοδο η πίεση ασκείται στις μεσαίου μεγέθους αλυσίδες και μοιάζει με «ωστικό κύμα» που προκαλείται από τη σφοδρή σύγκρουση των μεγάλων της αγοράς.
Η ρευστότητα είναι εντυπωσιακή και επιτείνεται από την εκκρεμότητα της επαναλειτουργίας του δικτύου της (πλέον) πρώην Μαρινόπουλος ΑΕ από τον όμιλο Σκλαβενίτης –εκτός απροόπτου πρόκειται να επαναλειτουργήσει στις επόμενες εβδομάδες με στόχο τα καταστήματα του νέου δικτύου να αποκτήσουν το ύψος των πωλήσεων που έχουν τα σημερινά καταστήματα Σκλαβενίτης, κάτι που βεβαίως κάθε άλλο παρά εύκολο είναι, αλλά σε κάθε περίπτωση σημαίνει πως ο «πόλεμος» είναι πλέον εκτός ορίων.
Διάχυση μεριδίου
Πέρυσι –και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία -, ενώ η αγορά των προμηθευτών παρουσίασε τη μεγαλύτερη πτώση από την εκδήλωση της κρίσης, οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ, ακόμη και η πιο μικρή, είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται ανέλπιστα, λόγω της κατάρρευσης της Μαρινόπουλος και της διάχυσης του μεριδίου της σε όλους τους υπόλοιπους.
Εφέτος όλοι αποσκοπούν στη διατήρηση των μεριδίων που απέκτησαν το 2016, κάτι που δεν είναι βέβαια ιδιαίτερα εύκολο όταν διεκδικητής αυτού του τζίρου είναι ο όμιλος Σκλαβενίτη. Σε αυτό λοιπόν το εξαιρετικά ασταθές και απρόβλεπτο περιβάλλον η Μασούτης ΑΕ, αφού κυριάρχησε στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας –διαθέτει πλέον το 34% της συγκεκριμένης αγοράς -, πέρασε στη Δυτική Ελλάδα, κατέβηκε στη Θεσσαλία και αναπτύσσει, πολύ συγκρατημένα είναι η αλήθεια, την παρουσία της στη Στερεά Ελλάδα και στην Εύβοια, ενώ σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις της αναζητώντας την κατάλληλη χρονική στιγμή για να τις εκδηλώσει.

«Θα δούμε πώς θα κινηθούν τα πράγματα και θα πράξουμε ανάλογα» λέει μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Διαμαντής Μασούτης, πρόεδρος και ιδρυτής της εταιρείας. Σε κάθε περίπτωση, λένε άλλες πηγές, δεν προβλέπεται να κινηθεί νωρίτερα από την προσεχή άνοιξη.
Με μία έννοια η Μασούτης ΑΕ βρίσκεται στο κέντρο του ανταγωνισμού, δεδομένου ότι ο όμιλος Σκλαβενίτη θα έχει από τον Μάρτιο και εντεύθεν έναν σημαντικό αριθμό καταστημάτων στη Βόρεια Ελλάδα και ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο μεγαλύτερων τοπικών δικτύων θα δείξει και τις αντοχές του καθενός.
Εξαγορά
Τα αποτελέσματα αυτού του ανταγωνισμού θα κρίνουν και το αν η οικογένεια Μασούτη θα περάσει τα λιανεμπορικά όρια της Αττικής εφέτος ή αργότερα. Προς το παρόν συζητεί την εξαγορά μικρής τοπικής αλυσίδας στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας και αναζητεί ευκαιρίες για την επέκταση του δικτύου της, όπως αναφέρει ο κ. Μασούτης.
Το 2016 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα, αφού κατόρθωσε να αυξήσει πάνω από 50 εκατ. ευρώ τις πωλήσεις της, από 751,7 το 2015 σε 802,6 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ αξιόλογη άνοδο εμφάνισαν και τα κέρδη της, από 27,3 εκατ. ευρώ το 2015 σε περίπου 32 εκατ. ευρώ το 2016. Σημαντική θα είναι και η αύξηση του EBIDTA της εταιρείας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ