Η ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και η προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων στον οπτικοακουστικό τομέα, που αφορά ειδικότερα στην παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών, βίντεο και τηλεοπτικών προγραμμάτων αποτελεί κεντρική στόχευση της νομοθετικής πρωτοβουλίας που αναρτήθηκε τη Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017, στη διαβούλευση από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης. Η πρωτοβουλία, με τίτλο «Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση καθεστώτος Ενίσχυσης Ιδιωτικών Επενδύσεων για την ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα», θα βρίσκεται σε διαβούλευση ως την Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017, στις 14.00.

Όπως αναγράφεται στο πρώτο άρθρο, σκοπός είναι η ενσωμάτωση στον βασικό επενδυτικό νόμο 4399/2016, όπως αυτός έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, ενός εξειδικευμένου επενδυτικού κινήτρου για την ανάπτυξη του οπτικοακουστικού τομέα. «Συγκεκριμένα, με την προσθήκη των σχετικών διατάξεων στο Γενικό και στο Ειδικό Μέρος, βάζουμε τα θεμέλια στη δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση καθεστώτος Ενίσχυσης Ιδιωτικών Επενδύσεων στην παραγωγή οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα, που ήδη εφαρμόζεται με επιτυχία στα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ και σε πάρα πολλές χώρες του υπόλοιπου κόσμου».
Από τις ρυθμίσεις του νέου νομοθετήματος αναμένεται να επηρεαστούν θετικά, εκτός από την εγχώρια οπτικοακουστική βιομηχανία, πολλοί ακόμα τομείς, είτε άμεσα είτε έμμεσα, όπως ο τουρισμός, ο πολιτισμός, το εμπόριο, οι χρηματοοικονομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, οι υπηρεσίες παροχής καταλύματος και εστίασης, οι μεταφορές, οι κατασκευές, οι καλλιτεχνικές, ψυχαγωγικές και τεχνικές δραστηριότητες, και άλλες δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών.
Η πρόταση του υπουργείου ΨΗΠΤΕ εντάσσει ανάμεσα στα επενδυτικά σχέδια, που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του βασικού επενδυτικού νόμου την παραγωγή ενός αυτοτελούς οπτικοακουστικού έργου.
Προβλέπεται δε ότι με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης θα εξειδικεύονται οι επιλέξιμες δαπάνες, θα καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού τους και θα ρυθμίζεται κάθε συναφές θέμα. Το ύψος της ενίσχυσης των παραπάνω δαπανών που προστίθενται στο άρθρο 9 του Ν. 4399/2016 (Α’117) ορίζεται στο 25% αυτών και έως του ποσού των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ.
Κίνητρο για την προσέλκυση επενδύσεων
Στις προβλέψεις του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται και οι διασυνοριακές παραγωγές. Στην περίπτωση αυτή, μία εκ των επιχειρήσεων θα ορίζεται ως επιχείρηση εκτέλεσης παραγωγής, η οποία και θα υποβάλει την αίτηση υπαγωγής στον νόμο. Η ενίσχυση θα παρέχεται αναλογικά σε κάθε μία εκ των επιχειρήσεων που συμμετέχουν, καταρχάς κατά το πραγματικό ποσοστό συμμετοχής τους στο οπτικοακουστικό έργο, και μόνο κατόπιν προηγούμενης έγκρισης, αναλογικά με τις πραγματικές δαπάνες παραγωγής που πραγματοποιήθηκαν από την κάθε επιχείρηση.
Επίσης, στο καθεστώς του βασικού επενδυτικού νόμου υπάγονται επενδυτικά σχέδια για την παραγωγή αυτοτελούς οπτικοακουστικού έργου, καθώς και έργου που χαρακτηρίζεται ως «Δύσκολο οπτικοακουστικό έργο», όπως αυτό ορίζεται από την ΕΕ. Ο τρόπος υπολογισμού της συνδρομής των κριτηρίων και προϋποθέσεων, οι διαδικασίες και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά θα ορίζονται μ ε Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.
Στο οπτικοακουστικό έργο περιλαμβάνονται επεισόδιο ή σειρά επεισοδίων, και συγκεκριμένα η τηλεοπτική σειρά, μίνι σειρά, τηλεταινία, κινηματογραφική ταινία μεγάλου μήκους, κινηματογραφική ταινία μικρού μήκους, μυθοπλασίας, δημιουργικής τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) και κινουμένων σχεδίων (animation), με διαδραστικές ή όχι εφαρμογές, που παράγεται με σκοπό τη δυνατότητα διανομής σε πολλαπλές πλατφόρμες (ελεύθερη επίγεια τηλεοπτική μετάδοση, συνδρομητική τηλεοπτική μετάδοση, διαδικτυακή τηλεόραση, παροχή υπηρεσιών κατά παραγγελία, κινηματογραφικές αίθουσες προβολής, ιστότοποι διανομής και προβολής τηλεοπτικών και κινηματογραφικών έργων, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές και προγράμματα σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, tablets, παιχνιδομηχανές και κινητά τηλέφωνα).
Ανάμεσα στις εξαιρέσεις, περιλαμβάνονται οι βιντεοσκοπημένες ή κινηματογραφημένες καλλιτεχνικές παραστάσεις και γεγονότα, κάθε είδους αθλητικό γεγονός και πρόγραμμα, τηλεοπτικά, τηλεφωνικά ή διαδικτυακά παιχνίδια και διαγωνισμοί, εκπομπές ενημερωτικού χαρακτήρα, συνεντεύξεις ή talk shows, προγράμματα reality, εκπομπές τηλεπωλήσεων, ψυχαγωγικά παίγνια, καθώς επίσης και προγράμματα με πορνογραφικό περιεχόμενο ή άλλα που θίγουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια ή προάγουν διακρίσεις.
Σύμφωνα με την πρόταση, ως επιλέξιμο κόστος παραγωγής νοείται το σύνολο των επιλέξιμων δαπανών που απαιτούνται για την παραγωγή του οπτικοακουστικού έργου, εξαιρώντας ασφαλιστικά έξοδα, έξοδα εγγυήσεων, αμοιβή παραγωγού και πάγια έξοδα επιχείρησης (πλην ορισμένων εξαιρέσεων). Δεν προσμετρούνται επίσης δαπάνες για χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία, πάγια περιουσιακά στοιχεία και αποσβέσεις αυτών.
Η σχετική ενίσχυση αποδίδεται αναφορικά με τις δαπάνες παραγωγής που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, έως το 80% του συνολικού κόστους παραγωγής. Ακόμη, ως προς τις αμοιβές για τις υπηρεσίες που παρέχονται από τον σκηνοθέτη, τους ηθοποιούς και τους σεναριογράφους, προβλέπεται πως εφόσον δεν πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, καθίστανται επιλέξιμες και προσμετρούνται σε ποσοστιαία βάση, σύμφωνα με τις ημέρες γυρισμάτων στην Ελλάδα.
Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στο παρόν καθεστώς ενισχύονται με το κίνητρο της επιχορήγησης, με το ποσό της επιχορήγησης να υπολογίζεται μετά την πιστοποιημένη ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου.
Αναλυτικά η υπό διαβούλευση νομοθετική πρωτοβουλία βρίσκεται στο https://www.opengov.gr/digitalandbrief/?p=718