Τον περασμένο Δεκέμβριο προβλήθηκε από την ΕΡΤ3 ένα πρόγραμμα για τις ελληνικές σπουδές στη Βρετανία (https://webtv.ert.gr/ert3/19dek2016-allert3-ellinikes-spoudes-sti-vretania/). Η υπεύθυνη του προγράμματος εμφανίζεται να έχει ως σύμβουλό της έναν υποψήφιο διδάκτορα του ΑΠΘ και όχι κάποιο μέλος της Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών της Βρετανίας ή έστω να έχει συμβουλευθεί την ιστοσελίδα της στο Διαδίκτυο. Το πρόγραμμα όχι μόνο επικεντρώνεται σε δύο Πανεπιστήμια (Κέιμπριτζ και Οξφόρδη) και αγνοεί την παρουσία ελληνικών σπουδών σε άλλα ιδρύματα της Βρετανίας αλλά και σε αυτά που επισκέφθηκε δεν πήρε συνεντεύξεις αλλά ούτε καν ανέφερε συγκεκριμένα ότι προσφέρονται μαθήματα νεοελληνικής γλώσσας και πολιτισμού (Κέιμπριτζ) ή ότι το Κέντρο Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Κολέγιο St Antony’s της Οξφόρδης ασχολείται, μεταξύ άλλων, και με τη σύγχρονη Ελλάδα.
Το άλλο πρόβλημα αυτού του προγράμματος είναι η σύγχυση των νεοελληνικών με τις αρχαιοελληνικές σπουδές. Η υπαγωγή των δύο κάτω από την ομπρέλα των Ελληνικών Σπουδών παραβλέπει το γεγονός ότι στο εξωτερικό ελάχιστοι είναι αυτοί που συνδέουν πλέον τη μελέτη της αρχαίας Ελλάδας ή του Βυζαντίου με τη σύγχρονη Ελλάδα. Μπορεί η ελληνική διαχρονία να έχει απήχηση στην Ελλάδα, στο εξωτερικό όμως, ιδιαίτερα στον ακαδημαϊκό χώρο, δεν λειτουργεί.
Αυτό μάλιστα γίνεται σαφές και στο ίδιο το πρόγραμμα από τη συνέντευξη του αρχαιοελληνιστή καθηγητή Tim Whitmarsh. Αναρωτιέμαι ποιος ενέκρινε ένα τόσο πρόχειρο πρόγραμμα και πόσο κόστισε στον έλληνα φορολογούμενο. Ποια άλλωστε είναι η σκοπιμότητα τέτοιων προγραμμάτων αφού παραπληροφορούν αντί να πληροφορούν σε μια εποχή που οι νεοελληνικές σπουδές βρίσκονται υπό διαρκή πίεση στην Ευρώπη καθώς πέρυσι τον Ιούνιο έκλεισε το πάλαι ποτέ κραταιό Νεοελληνικό Τμήμα του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης; Από τη δημόσια τηλεόραση θα περίμενε κανείς πιο προσεγμένα και μελετημένα προγράμματα που θα διαφωτίζουν και δεν θα παραπλανούν το ελληνικό κοινό.
O κ. Δημήτρης Tζιόβας είναι καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Birmingham της Aγγλίας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ