Στο σημείο «μηδέν» βρίσκονται τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), με τα προβλήματα να οξύνονται τους πρώτους μήνες του 2017. Το ταμειακό έλλειμμα εκτιμάται μηνιαίως άνω των 4 εκατ. ευρώ, σε αντίστοιχα δηλαδή επίπεδα με του 2016. Την ίδια στιγμή δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή ως προς την καταβολή της κρατικής αποζημίωσης για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, ήδη από το 2013, ποσό που ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ ετησίως και αποτελεί σανίδα σωτηρίας απέναντι στη χρεοκοπία.
Σε αναφορά της Διεύθυνσης Οικονομικών της εταιρείας για το εννεάμηνο του 2016, οπότε σημειώθηκαν ζημιές 37,7 εκατ. ευρώ (αντί πρόβλεψης για 14 εκατ.), επισημαίνεται ότι οι απώλειες θα μπορούσαν να συρρικνωθούν. Προϋπόθεση όμως είναι το Δημόσιο να καταβάλει την επιδότηση καθολικής υπηρεσίας για τα έτη 2013-2015, ύψους 150 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα τα ταμειακά ελλείμματα ισοσκελίζονται λογιστικά από την αποζημίωση για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, φορέας της οποίας είναι βάσει νόμου τα ΕΛΤΑ.
Το ύψος του ποσού έχει μεν καθοριστεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) –μένει η οριστικοποίησή του -, όμως το αίτημα καταβολής απορρίφθηκε από την ΕΕΤΤ για τυπικούς λόγους. Επίσης, όπως καταγγέλλουν οι ταχυδρομικοί, με πρωτοβουλία του αρμόδιου τότε υπουργού Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων κ. Χρήστου Σπίρτζη, το αντίστοιχο αίτημα αποσύρθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Μετά την ανάληψη των νέων του καθηκόντων, ο αρμόδιος σήμερα υπουργός κ. Νίκος Παππάς, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή κ. Γιάννη Μανιάτη, επισήμανε ότι για το εν λόγω ζήτημα «η λύση είναι έτοιμη, δεν προσκρούει ούτε στους ευρωπαϊκούς κανόνες ούτε στους δικούς μας κανόνες περί υγιούς ανταγωνισμού και θα εφαρμοστεί άμεσα».
Τροπολογία
Σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο (12.1.2017), «το προσεχές χρονικό διάστημα, πέραν της υπογραφής της Σύμβασης Καθολικής Υπηρεσίας με τα ΕΛΤΑ για έξι έτη, θα εισαχθεί προς ψήφιση τροπολογία για τα έτη 2013, 2014, 2015».
Οσο για τα επόμενα έτη, πρόκειται να κατατεθεί φάκελος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού αποζημίωσης του φορέα παροχής καθολικών υπηρεσιών, από το έτος 2016 και μετά. Μέχρι σήμερα όμως καμία τέτοια κίνηση δεν έχει γίνει.
Οπως επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα», ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) κ. Γιώργος Βασιλόπουλος, παρά τη θετική πρόθεση της νέας ηγεσίας οι πρωτοβουλίες καθυστερούν, ενώ «ο οργανισμός βρίσκεται στο κενό και οι αποφάσεις έπρεπε να ληφθούν χθες. Δεν υπάρχει χρόνος».
Τα οικονομικά στοιχεία του 2015 επιτείνουν την αγωνία για απότομο «λουκέτο», λόγω και της ένταξης των ΕΛΤΑ στο νέο υπερταμείο.
Η εταιρεία επέστρεψε σε ζημιές ύψους 10,2 εκατ. ευρώ από κέρδη 3,2 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων υπέστη σημαντική επιβάρυνση. Ως αποτέλεσμα ανήλθε σε 41,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 12,3% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Με τη διαφαινόμενη περαιτέρω συρρίκνωση των μεγεθών, υπάρχει ο κίνδυνος το ποσοστό να πέσει κάτω του 10%, γεγονός που θα οδηγήσει σε εφαρμογή του Ν. 2190/1920, δηλαδή σε λύση της εταιρείας σε περίπτωση μη λήψης άλλου μέτρου.
Διέξοδο μέσω ΕΣΠΑ προτείνουν οι ταχυδρομικοί σε πρόσφατη επιστολή τους προς τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, επισημαίνοντας ότι «τα ΕΛΤΑ είχαν πάρει έγκριση για χρηματοδότηση έργων τον Δεκέμβρη του 2012 και είχαν εξασφαλίσει την έγκριση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ποσό 52 εκατ. ευρώ. Αλλά, τον Δεκέμβριο του 2014, το σύνολο των έργων των ΕΛΤΑ εξαιρέθηκε από τη χρηματοδότηση με αποκλειστική ευθύνη της Πολιτείας».
Τα φιλόδοξα σχέδια που παρουσίασε η διοίκηση των ΕΛΤΑ στα τέλη του περασμένου Αυγούστου για εμπλουτισμό των παρεχομένων υπηρεσιών δεν έχουν τεθεί σε εφαρμογή ώστε να υπάρξουν εναλλακτικές πηγές εσόδων. Παράλληλα σημαντικοί διαγωνισμοί έχουν χαθεί, όπως η περίπτωση της ΕΥΔΑΠ.

Οι καταγγελίες
Σε καταγγελίες για παράδοση από τη διοίκηση του έργου του οργανισμού στους ανταγωνιστές, οι ταχυδρομικοί επισημαίνουν ότι «ενώ ήμασταν ο μειοδότης με διαφορά 2 εκατ. ευρώ, με διάφορα τερτίπια έγινε αγώνας δρόμου για να κατοχυρώσουν το έργο τελικά στον πλειοδότη».
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικών, ο ρυθμός ενίσχυσης των ζημιών αυξάνεται, λόγω της απώλειας ως πελάτη της ΕΥΔΑΠ. Ζημιά που εκτιμάται γύρω στα 10 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά του βέβαια το υπουργείο, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, επισημαίνει ότι «τα ΕΛΤΑ, το έτος 2016, συμμετείχαν σε 235 διαγωνισμούς, κατακυρώθηκαν στα ΕΛΤΑ 191 διαγωνισμοί και είναι ακόμα σε εξέλιξη 24 διαγωνιστικές διαδικασίες, ενώ έχει ασκηθεί κάθε ένδικο μέσο ανάλογα με την κάθε περίπτωση».
Ανάμεσα στους εργαζομένους επικρατεί αναβρασμός, ενώ προετοιμάζονται για κινητοποιήσεις στα μέσα Μαρτίου, εφόσον δεν δοθεί λύση την ερχόμενη εβδομάδα στη συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό. Μάλιστα, διά της ΠΟΣΤ, έχουν επιρρίψει την ευθύνη των αστοχιών στην ανικανότητα ή –στη χειρότερη περίπτωση –στην απροθυμία της σημερινής διοίκησης, ζητώντας και αντικατάστασή της.

Οσο για το ζήτημα της εξαίρεσης 40 εκ των συνολικά 60 καταστημάτων από το διευρυμένο ωράριο, η επιλογή αυτή «στοίχισε» μόνο στην Αττική έσοδα 500.000 ευρώ μηνιαίως. Αντιθέτως, η διευρυμένη λειτουργία είχε επιφέρει αύξηση εσόδων κατά 20%, ενώ το 35% των εργασιών γινόταν στο ωράριο πέραν της πρωινής λειτουργίας. Σε διευρυμένο ωράριο έχουν επανέλθει μόλις 15 καταστήματα.

Καθυστερεί η είσοδος στην αγορά ενέργειας

Η άμεση ενσωμάτωση των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ και η δυναμική είσοδος στην αγορά ενέργειας θα μπορούσαν να δώσουν μια ανάσα στα ταμεία του οργανισμού. Ως προς την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, αναμένεται ακόμα – παρά τις δηλώσεις για Οκτώβριο του 2016 – η ολοκλήρωση της μηχανογράφησης που απαιτείται.
Σε πρώτη φάση, πρόκειται να ενταχθούν στο πελατολόγιο της εταιρείας οι εργαζόμενοι (6.000) και οι συνταξιούχοι (11.000).

«Δεν πιστεύω ότι θα ενταχθούν περισσότεροι από 20.000 πελάτες. Δεν βλέπω διάθεση για διεύρυνση του πελατολογίου. Ούτε στους δημόσιους διαγωνισμούς δεν παρουσιαζόμαστε» σχολιάζει ο πρόεδρος της ΠΟΣΤ.

Επισημαίνεται ότι αύριο Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017, ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τον ανάδοχο που θα αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση Προγράμματος Εισαγωγής, Ανάπτυξης και Επικοινωνιακής Στρατηγικής της νέας υπηρεσίας Ηλεκτρική Ενέργεια ΕΛΤΑ ΑΕ. Ο συνολικός προϋπολογισμος του έργου για χρονικό διάστημα έξι μηνών ανέρχεται σε ποσό 60.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ.