«Στην περιοχή του Κολωνακίου υπάρχουν δύο καφετέριες που θεωρούνται οι ιδανικοί χώροι… περιπολιών αστυνομικών. Μπορείς να τους βρεις να πίνουν καφέ σε παρέες (από κάθε αστυνομική υπηρεσία) και να χαζολογούν. Και αυτό ενώ υποτίθεται ότι είναι σε κατάσταση πλήρους ετοιμότητας στα πόστα τους για επιθέσεις ληστών, αναρχικών κ.λπ. Σε πρόσφατο αιφνιδιαστικό έλεγχο υπηρεσίας Ασφαλείας διαπιστώθηκε ότι 90% των αστυνομικών που είχαν αναλάβει έργο εποπτείας σε σταθμούς μετρό ή σε άλλα κρίσιμα σημεία της πόλης δεν ήσαν στη θέση τους και βρίσκονταν κυρίως σε πέριξ καφέ. Τα τραπέζια εκεί είναι σχεδόν… ρεζερβέ από αστυνομικές υπηρεσίες.

Σε άλλο μπαρ στις παρυφές των Εξαρχείων οι περισσότεροι θαμώνες είναι αστυνομικοί σε… ειδική αποστολή. Το μπαρ αντιλαλεί από τις εντολές που διαβιβάζει το κέντρο της ΕΛ.ΑΣ. στους ασυρμάτους, χωρίς ωστόσο να ταράζει τη μακαριότητα των αραχτών αστυνομικών.

Αν αυτά συνδυασθούν με το ότι υπάρχουν ελλείψεις προσωπικού, της τάξης του 70%, σε αστυνομικά τμήματα της Αθήνας αλλά και ότι 60-70% των αστυνομικών οχημάτων είναι ακινητοποιημένα, δημιουργείται μια εφιαλτική κατάσταση. Λόγω της «εξαφάνισης» αστυνομικών από τμήματα, η ΕΛ.ΑΣ. στέλνει σε κάθε ειδικό περιστατικό ΜΑΤ και Ομάδες Πρόληψης Καταστολής Εγκληματικότητας (ΟΠΚΕ), όπως πρόσφατα στη Βάρκιζα, όπου φέρεται να έγιναν «έκτροπα» από τους αστυνομικούς και άρχισαν τιμωρητικές μεταθέσεις».
Ετσι διεκτραγωδεί υψηλόβαθμος αξιωματικός την κατάσταση που επικρατεί στο αστυνομικό σώμα, λόγω των τεράστιων προβλημάτων στην τεχνική υποδομή, στην κακή κατανομή προσωπικού και στην αντίληψη της «λούφας» εκατοντάδων υπαλλήλων της ΕΛ.ΑΣ., αφού όπου βρίσκουν κενό «ελέγχου» εξαφανίζονται από τις θέσεις τους.
«Ελεγχος» και «λούφα»
Η κατάσταση που επικρατεί από πλευράς απόδοσης μεγάλου τμήματος του αστυνομικού προσωπικού θεωρείται απελπιστική. Τουλάχιστον 4.000-5.000 αστυνομικοί απορροφώνται στη φύλαξη «στόχων» με τη μορφή περιπολιών και όχι μόνο. Ανάμεσα στους στόχους είναι σχετιζόμενοι με ελεγκτικούς φορείς, επιτροπές σοφών, προέδρους Αρχών, δικηγόρους κ.λπ. αλλά και σταθμοί μέσων μαζικής μεταφοράς ή άλλα σημεία όπου γίνονται κυρίως αντικείμενο επιθέσεων αντιεξουσιαστών.
Οι περισσότεροι από αυτούς ωστόσο, όπως αναφέρουν συνομιλητές μας, βρίσκουν ευκαιρία να… διαφυλάξουν το κεκτημένο του καφέ και της χαλαρής κουβέντας με συναδέλφους τους σε γειτονικά καταστήματα. Και αυτό επειδή γνωρίζουν ότι οι περισσότεροι από τους αστυνομικούς που θα αναλάβουν το έργο της «εποπτείας» τους θα τους καλύψουν ή και ότι μπορεί να επικαλεσθούν πως απομακρύνθηκαν πρόσκαιρα και για έκτακτο λόγο από το πόστο τους, καθότι η φύση αυτών των ασαφών «αποτρεπτικών» φρουρήσεων φαίνεται να δικαιολογεί τον κάθε… άφαντο. Μόνο ορισμένες κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες σε θέματα ασφαλείας θεωρείται ότι έχουν υπηρεσιακή σταθερότητα και ερευνούν συγκροτημένα περιστατικά.
Η αποψίλωση των αστυνομικών υπηρεσιών οδηγεί σε σπασμωδικές αποφάσεις την Αστυνομία, με διαρκή ενεργοποίηση των 28 (δεκαμελών) ομάδων ΟΠΚΕ και αρκετών από τις 26 διμοιρίες των ΜΑΤ και των ομάδων ΔΙΑΣ ώστε να επιλαμβάνονται σε διάφορα περιστατικά τα οποία, υπό άλλες συνθήκες, θα ήταν αντικείμενο τοπικών υπηρεσιών που έχουν ωστόσο αποδυναμωθεί.

Ακινητοποιημένα οχήματα
Δραματική θεωρείται πλέον η κατάσταση με τα προβλήματα στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό της ΕΛ.ΑΣ. Υπολογίζεται ότι περίπου μόνο 650 μοτοσικλέτες της ομάδας ΔΙΑΣ (επί συνόλου 1.200) είναι εκτός λειτουργίας, ενώ από τα 1.200 οχήματα της Ασφάλειας Αττικής (αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες) το ήμισυ είναι ακινητοποιημένα. Κάτω του 40% είναι το ποσοστό των περιπολικών (υπολογίζεται ότι είναι περίπου 180) της Αμεσης Δράσης που είναι σε λειτουργία.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι οι δηλώσεις προς «Το Βήμα της Κυριακής» του κ. Γιώργου Καλλιακμάνη, προέδρου της Ενωσης Αστυνομικών Νοτιοανατολικής Αττικής: «Η συντήρηση των περισσότερων περιπολικών είναι κακή. Τα πιο πολλά παρουσιάζουν προβλήματα στο σύστημα στήριξης του καθίσματος του οδηγού και γι’ αυτό βάζουν πίσω από αυτά τελάρα, πυροσβεστήρες ή ακόμη και κώνους για διευθέτηση της κυκλοφορίας. Επιπλέον στο σύστημα ταχυτήτων βάζουν σίδερα ή άλλες αυτοσχέδιες κατασκευές».
Σε πρόσφατες αναφορές του ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης κ. Δημήτρης Αναγνωστάκης επισήμανε ότι από τις 13.000 αυτοκίνητα και τις 5.000 μοτοσικλέτες, 70% ήταν ακινητοποιημένα όταν ανέλαβε τη συγκεκριμένη θέση. Συμπλήρωσε ότι προσπάθησε την τελευταία διετία να ενεργοποιήσει ορισμένα οχήματα από τον ΟΔΔΥ. Σύμφωνα με πληροφορίες, στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη έχουν ζητήσει από αξιωματικούς της Αμεσης Δράσης «εξηγήσεις» γιατί δεν υπήρξε μελέτη για απορρόφηση κονδυλίων.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Ειδικών Φρουρών στην Αττική κ. Βασίλης Ντούμας συμπληρώνει ότι «ο εξοπλισμός των υπηρεσιών αιχμής της ΕΛ.ΑΣ. δίνει την εικόνα τριτοκοσμικής χώρας. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, αφού υποστηρίζει την ύπαρξη ικανών κονδυλίων που δεν αξιοποιήθηκαν από τις υπηρεσίες, πρέπει να αναζητήσει ευθύνες. Διαφορετικά θα είναι αναξιόπιστη».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ