Στο νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, προβλέπονται:
* Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα κάνουν πλέον αιτήσεις για μετάθεση εντός του Φεβρουαρίου και όχι μεταγενέστερα όπως γινόταν ως σήμερα.
* Καθιερώνεται από το σχολικό έτος 2016-17 στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση ο ενιαίος αριθμός μαθητή, ο οποίος είναι αμετάβλητος καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησής του. Εκδίδεται μετά την εγγραφή του μαθητή στο σχετικό πληροφορικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας.
* Επανέρχεται η κατηγορία του 10%. Όπως αναφέρεται συγκεκριμένα: «Οι κάτοχοι απολυτηρίου οποιουδήποτε τύπου Λυκείου που παρέχει πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίοι επιθυμούν να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους σε τμήμα, σχολή ή εισαγωγική κατεύθυνση των πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, ΑΣΠΑΙΤΕ, Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης, Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΣΕΙ), Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ), Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού, εφόσον έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερήσιων ΓΕΛ ή ημερήσιων ΕΠΑΛ, μπορούν να μετέχουν για την εισαγωγή τους στο 10% των θέσεων εισακτέων κάθε τμήματος, σχολής ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, χωρίς νέα εξέταση, με βάση τη βαθμολογία της τελευταίας εξέτασής τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, στα ειδικά μαθήματα και στις πρακτικές δοκιμασίες για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το δικαίωμα αυτό δεν αφορά τους υποψηφίους που συμμετείχαν σε πανελλαδικές εξετάσεις διεκδικώντας θέσεις επιπλέον αριθμού εισακτέων και μπορεί να ασκηθεί το επόμενο και το μεθεπόμενο έτος του έτους τελευταίας εξέτασης στα ανωτέρω πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, ειδικά μαθήματα και πρακτικές δοκιμασίες για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 10% του αριθμού εισακτέων κατανέμονται σε ποσοστό 60% για τους συμμετάσχοντες στις εν λόγω εξετάσεις το αμέσως προηγούμενο έτος και σε ποσοστό 40% για όσους έχουν συμμετάσχει στην εξεταστική διαδικασία δύο έτη πριν από το έτος υποβολής νέου μηχανογραφικού χωρίς νέα εξέταση. Με κοινή απόφαση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθώς και των συναρμόδιων υπουργών, όπου απαιτείται, καθορίζονται τα ειδικότερα ποσοστά επί του αριθμού των εισακτέων ανά κατηγορία».
Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου εφαρμόζονται από το σχολικό έτος 2016-17.
* Ιδρύεται στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Πολυτεχνική Σχολή η οποία συγκροτείται από τα τμήματα: (α) Μηχανικών Επιστήμης Υλικών, (β) Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής και (γ) Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Η συγκρότηση και ανάδειξη των οργάνων διοίκησης της ιδρυόμενης Σχολής ολοκληρώνεται μέχρι τις 30.6.2017. Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών συγκρότησης και ανάδειξης των σχετικών οργάνων διοίκησης εκδίδεται διαπιστωτική πράξη από τον πρύτανη του ιδρύματος. Η ακαδημαϊκή λειτουργία της ιδρυόμενης σχολής αρχίζει από το ακαδημαϊκό έτος 2017-18.
* Με κοινή απόφαση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών δύναται να ορίζεται επιπλέον αριθμός εισακτέων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Οι επιπλέον αυτοί εισακτέοι προέρχονται αποκλειστικά από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης και έχουν την υποχρέωση να επιλέξουν και να αξιολογηθούν επιτυχώς σε όλα τα μαθήματα που προσφέρει ο Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης του εν λόγω Τμήματος. Οι συγκεκριμένοι εισακτέοι δεν δικαιούνται μετεγγραφής.
* Επανέρχεται η αυτοτελής Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης για την εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, «διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε αυτά, χειρισμός θεμάτων του προσωπικού και των ιδιοκτητών αυτών καθώς και εποπτεία της λειτουργίας των ξένων σχολείων, των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών». Η αυτοτελής Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης υπάγεται απευθείας στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.