Οι «Άλλες Παράλληλες» στο θέατρο Πόρτα

Μετά από δύο πετυχημένες χρονιές το παράλληλο μουσικό πρόγραμμα του θεάτρου Πόρτα επέστρεψε με συναυλίες κλασσικής μουσικής που αυτή τη φορά στροβιλίζονται στην δίνη του Ερωτα… Οι «Τρίτες Παράλληλες» μετέθεσαν το ραντεβού με το κοινό τους για την Πέμπτη και έτσι χτυπούν την πόρτα του θεάτρου της Μεσογείων ως… «Άλλες Παράλληλες». Την επιμέλεια τους έχει ο ταλαντούχος συνθέτης Κορνήλιος Σελαμσής ο οποίος μίλησε στο «Βήμα» για το εγχείρημα του αυτό, για το πρόγραμμα αλλά και για την θεματική των φετινών Παράλληλων.

Μετά από δύο πετυχημένες χρονιές το παράλληλο μουσικό πρόγραμμα του θεάτρου Πόρτα επέστρεψε με συναυλίες κλασσικής μουσικής που αυτή τη φορά στροβιλίζονται στην δίνη του Ερωτα… Οι «Τρίτες Παράλληλες» μετέθεσαν το ραντεβού με το κοινό τους για την Πέμπτη και έτσι χτυπούν την πόρτα του θεάτρου της Μεσογείων ως… «Άλλες Παράλληλες». Την επιμέλεια τους έχει ο ταλαντούχος συνθέτης Κορνήλιος Σελαμσής ο οποίος μίλησε στο «Βήμα» για το εγχείρημα του αυτό, για το πρόγραμμα αλλά και για την θεματική των φετινών Παράλληλων.

«Οι Τρίτες ήταν ένα μεγάλο αληθινά τολμηρό εγχείρημα κατά τη γνώμη μου. Ένα μεγάλο χωνευτήρι τάσεων, αισθητικών, συμβιώσεων, συμπράξεων που λειτούργησε ως ένας οργανισμός για το διαφορετικό χωρίς αυτό να σημαίνει πως μια τέτοια πλησμονή βάρυνε τελικά στην σημασία του εγχειρήματος. Προσωπικά θεωρώ κάθε έναν από τους προγραμματισμούς που σχεδιάσαμε με το Θωμά Μοσχόπουλο σαν μία ξεχωριστή υπόθεση εργασίας και ένα χωριστό πεδίο έρευνας σε καλλιτεχνικό και σε κοινωνιολογικό επίπεδο κι έτσι θα μπορούσα να πω πως κάθε χρονιά ήταν ουσιαστικά διαφορετική» εξηγεί ο κ. Σελαμσής.
Τώρα οι «Άλλες Παράλληλες» είναι ένα μικρό πρόγραμμα συναυλιών κλασσικής μουσικής, μία νέα παράσταση χορού από την Ίριδα Κάραγιαν και μία ξεχωριστή θεατρική πρόταση από την Ελένη Ευθυμίου και την Χορωδία Ανέργων. «Προσπαθήσαμε από την αρχή να συγκεράσουμε τις καλλιτεχνικές μας ανάγκες και, ακριβώς λόγω της ελευθερίας που μας δίνεται από τον τρόπο που συνεργαζόμαστε, να διατυπώσουμε έμπρακτα τα πιστεύω μας γύρω από την τέχνη που ο κάθε συνεργάτης υπηρετεί» περιγράφει στο Βήμα.«Σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια που τα προγράμματά μας ήταν πολύ εκτεταμμένα φέτος συμπυκνώσαμε τις δραστηριότητές μας δοκιμάζοντας να διατηρήσουμε μία μόνο ημέρα για τις αδελφές τέχνες και μία πολύ πιο απεσταγμένη φιλοσοφία στη δόμηση των προγραμμάτων μας. Πρόκειται για καθαρόαιμες συναυλίες αυτού που ονομάζουμε συνήθως κλασική μουσική, την «γραπτή» μουσική του δυτικού κόσμου τους τελευταίους αιώνες εν ολίγοις».
Περί έρωτος
Ετσι το παράλληλο μουσικό πρόγραμμα του θεάτρου Χώρα περιλαμβάνει μόνο τέσσερα σύμμεικτα ακροάματα, εν αντιθέσει με τα 25-30 που συμπεριλαμβανόταν τις προηγούμενες χρονιές, αφιερωμένα στον Έρωτα και τις πνευματικές-σαρκικές πτυχές του. «Όλοι μας βασανιζόμαστε και όλοι μας απορούμε για το τί και το πώς του. Κανείς μας δεν μπορεί να δώσει μία απόλυτα μετρήσιμη ερμηνεία σε μία τόσο αφηρημένη λέξη κανείς μας δεν μπορεί να ισχυριστεί πως αυτή η κατάσταση είναι αδιάφορη. Είτε ο έρωτας είναι μία διαδικασία που βιώσαμε είτε είναι μία διαδικασία που δεν μας άγγιξε ποτέ, όλοι έχουμε μία πρωταρχική σχέση με Αυτόν. Έτσι με αυτή την πολυσημία είμαστε πολύ κοντά και στη μουσική που είναι μια τέχνη τόσο ανοιχτή στην ερμηνεία των αφηγήσεών της» εξηγεί ο κ. Σελαμσής.
Πρόκειται για ιδιαίτερα τολμηρές συναυλίες κλασικής μουσικής με τη σύμπραξη σημαντικών καλλιτεχνών. Οπως σημειώνει ο ίδιος «μια μουσική χειρονομία έχει άπειρες λεκτικές ερμηνείες κάθε στιγμή και αυτό είναι το μυστήριό της. Αυτό το απλό σκεπτικό δημιούργησε μία διαδικασία συνειρμών απαραίτητων για τη ζεύξη που επιχειρείται». Με κριτήριο, λοιπόν, το ρεπερτόριο που περιείχαν αλλά και το ειδικό βάρος που μπορεί να έχει το ηχόχρωμα ενός οργάνου επιλέχθηκαν και τα τέσσερα ακροάματα. «Το πιό βασικό από όλα ήταν και είναι η ανθρώπινη φωνή και ό,τι αυτή συνεπάγεται, ακριβώς για αυτό έχουμε δύο συναυλίες με κεντρικό ηχόχρωμα την ανθρώπινη φωνή».
Μάλιστα η πρώτη παράσταση δόθηκε στην πρεμιέρα του προγράμματος, την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου, με την «Μοναχική Άσκηση», του Κροάτη κιθαρίστα Μίσλαβ Ρέζιτς.
Ενός μουσικού ταξιδευτή, με συναυλίες σε Κροατία, Ολλανδία, Βέλγιο και Γερμανία, που ζει και εργάζεται στην Αθήνα εδώ και μερικά χρόνια, και ο οποίος παρουσίασε στη σκηνή του Πόρτα τον νέο του δίσκο μαζί με ιδιαίτερες συνθέσεις της κιθάρας. Ο ίδιος ως ερμηνευτής οργάνων εποχής, εξερευνητής και εμψυχωτής της σύγχρονης φιλολογίας της κιθάρας, δραστήριος στη μουσική δωματίου και παιδαγωγός αναδεικνύει με την δεινότητα και την ευαισθησία του τον πλούτο των εκφραστικών μέσων της κιθάρας. Καθώς πρόκειται για ένα όργανο που ο εκτελεστής ακουμπά στο πόδι του και το αγκαλιάζει κυριολεκτικά. Είναι ίσως ο πιο τρυφερός επί σκηνής εναγκαλισμός που συμβαίνει με ένα μουσικό όργανο.
Την ερχόμενη Πέμπτη 26 Ιανουαρίου την σκυτάλη παίρνει η σοπράνος Νέλλη Μαυροειδή η οποία θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα τραγουδιών του Ρίχαρντ Στράους και των Φάννυ και Φέλιξ Μέντελσον για τα εκατό χρόνια γερμανικού Πάθους με τη συμβολή ενός κουαρτέτου εγχόρδων και ενός πιάνου. Μία φωνή και ένα κουαρτέτο εγχόρδων σε φαινομενικά αθώες ερωτικές ποιητικές περιπτύξεις του δέκατου ένατου αιώνα. Σε διάλογο με τον ρομαντισμό παρουσιάζεται δε και ένα έργο του γερμανού συνθέτη Christian Jost πάνω σε ποιήματα της Κικής Δημουλά.
Ακολουθούν οι «Γυμνοί Άνδρες» στις 02 Φεβρουαρίου. Ενα ρεσιτάλ τραγουδιού με τραγούδια της γαλλικής Μπελ Επόκ από τον βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο με τον ίδιο τον Κορνήλιο Σελαμσή στο πιάνο. Μία φωνή κι ένα πιάνο, δύο ντυμένοι άνδρες, αναφέρονται στη σχέση δύο ερωτευμένων ανδρών στο Παρίσι στις αρχές του εικοστού αιώνα. Κάποτε ο Marcel Proust και ο Reynaldo Hahn ήρθαν πολύ κοντά. Τους συνέδεσε η αγάπη τους για τη ζωγραφική, τη λογοτεχνία και τον Gabriel Fauré. Εξαιτίας της συνάντησης τους αυτής οι δύο άνδρες εντρύφησαν βαθύτερα στην τέχνη και στους εαυτούς τους, άφησαν δε πίσω τους μνημεία αυτής της στενής σχέσης υπό μορφή μουσικών και γλωσσικών κειμένων που μελετούμε ακόμα. Οι δύο άνδρες έζησαν τη νεότητά τους σε μια εποχή που στην τέχνη ονομάζεται τέλος του αιώνα, στην οποία μεσουράνησε ένας χαρακτηριστικός αισθητισμός, μία εκφυλισμένη όπως την έχουν πει, λεπτότητα. Αυτή η εποχή και αυτοί οι άνδρες είναι η πηγή έμπνευσης για τη συναυλία αυτή.
Τέλος, η αυλαία πέφτει την Πέμπτη 09 Φεβρουαρίου με μια μία συναυλία του συνόλου πνευστών Ventus με έργα Beethoven και Mozart. Τέσσερα πνευστά και ένα πιάνο σε μία περίπλοκη διανοητική σχέση που διεγείρει -συχνά εξαντλητικά- το μυαλό χωρίς να παύει να είναι και ωραία. Το σύνολο πνευστών Ventus αποτελείται από μία ομάδα νέων μουσικών που συνεργαζόμενοι σχεδόν από την παιδική ηλικία τους ερευνούν και ερμηνεύουν όλο το φάσμα της μουσικής για πνευστά. Πειραματίζονται και τολμούν να παρουσιάζουν ένα ρεπερτόριο άγνωστο και συναρπαστικό.
«Όλα τα έργα που υπάρχουν έχουν επιλεγεί άλλοτε συνειδητά και άλλοτε ασυνείδητα για να μπορούν να σχετιστούν είτε με απόλυτη ταύτιση είτε με τον ελεύθερο συνειρμό με την έννοια του Έρωτα. Έτσι οι συναυλίες είναι δομημένες με πολύ πιο συγκεκριμένους όρους και με πολύ ξεκάθαροι στόχευση στο βίωμα του ακροατηρίου μέσα στη συναυλία. Θα έλεγα πως είναι συναυλίες με έναν διακριτικό οδηγό ακρόασης» καταλήγει ο Κορνήλιος Σελαμσής.
Info
Άλλες Παράλληλες
Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59
Μέρες και ώρες παραστάσεων:
Από 19 Ιανουαρίου έως 9 Φεβρουαρίου 2017
Κάθε Πέμπτη στις 21:15
Τιμές εισιτηρίων
10 ευρώ
8 ευρώ-ανέργων, ΑΜΕΑ, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων)
Προπώληση εισιτηρίων
Στο ταμείο του θεάτρου, τηλ. 2107711333 και
viva.gr, 11876, Media Markt, Public, SevenSpots, Βιβλιοπωλεία «Ευριπίδης»

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.