Με το βλέμμα στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και στις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τα λιμάνια των δύο πόλεων που παρουσιάζουν μεγάλη δυναμική ανάπτυξης, οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι πάτησαν και επίσημα πόδι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Εκτός πλάνων του ιταλικού Ομίλου μένει όμως τελικά η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), για την εξαγορά της οποίας αποσύρεται η πρόθεση κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς, σύμφωνα με όσα λέει στο «Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της Ferrovie Dello Stato Italiane, κ. Ρενάτο Ματσοντσίνι.
Λίγη ώρα μετά την τελική υπογραφή της συμφωνίας απόκτησης του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τόνισε μιλώντας στο «Βήμα» ότι η τελευταία πράξη που θα «κλείσει» και τη διαδικασία μεταβίβασης θα γίνει στις Βρυξέλλες και αφορά το ζήτημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε θέσει την πώληση της εταιρείας ως θεμελιώδες προαπαιτούμενο για τη μη απαίτηση ανάκτησης των 750 εκατ. ευρώ, το διάστημα που εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί για τη διαδικασία ανέρχεται σε ένα με δύο μήνες.
Το στοίχημα
Εχοντας ένα πλάνο επενδύσεων, ύψους 500 εκατ. ευρώ, σε τροχαίο υλικό για τα επόμενα έτη, ο ιταλικός κρατικός Ομιλος στοιχηματίζει εμπορικά στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της ΕΡΓΟΣΕ, τα έργα που θα ολοκληρώσουν τον εκσυγχρονισμό της γραμμής, μειώνοντας την απόσταση σε 3,5 ώρες, θα ολοκληρωθούν την άνοιξη του 2018.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα η γραμμή δεν έχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της, ενώ στον νέο άξονα αντικαθίσταται με νέα χάραξη το ορεινό κομμάτι στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός. Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που τα ακραία καιρικά φαινόμενα του τελευταίου διαστήματος οδήγησαν σε παράλυση την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών στον συγκεκριμένο άξονα.
Οι εργαζόμενοι έκαναν μάλιστα λόγο για «απαξίωση» του σιδηροδρόμου σε όλα τα επίπεδα, παρά τις εργώδεις προσπάθειες του προσωπικού, το οποίο όμως δεν επαρκεί για τις ανάγκες του δικτύου. Παράλληλα, η ελλιπής συντήρηση του τροχαίου υλικού, το οποίο έχει να συντηρηθεί από το 2009, όπως εκπρόσωποι των μηχανοδηγών είπαν στο «Βήμα», η ανεπαρκής υποδομή και ο κατακερματισμός του σιδηροδρόμου, με πέντε διαφορετικές εταιρείες, οδήγησαν σε ένα αλαλούμ που εξέθεσε τον κλάδο. Ως αποτέλεσμα, ο υπουργός Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης ζήτησε κατεπείγουσα ΕΔΕ.
Με νέα τρένα το 2019
«Χρονιά-ορόσημο για εμάς είναι το 2018, οπότε θα είναι έτοιμη η νέα πλήρως ηλεκτροδοτούμενη γραμμή. Η πραγματική αλλαγή για την Ελλάδα είναι η δική μας έγκαιρη έλευση, καθώς και να έχουμε φυσικά νέα τρένα για να τη λειτουργήσουμε από την 1η Ιανουαρίου 2019» εξηγεί ο κ. Ματσοντσίνι. Νούμερο «ένα» προτεραιότητα λοιπόν είναι η βελτίωση των υπηρεσιών, αλλά και να ληφθεί άμεσα η απόφαση για τα τρένα που θα «τρέξουν» στη νέα γραμμή, μιας και ο υφιστάμενος στόλος δεν είναι ούτε αρκετός, ούτε κατάλληλος.
Μέχρι την τελική μεταβίβαση των μετοχών, ξεκινά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μια μεταβατική περίοδος κατά την οποία η σημερινή διοίκηση θα πρέπει να συναποφασίζει με τους Ιταλούς για όλες τις σημαντικές αποφάσεις που αφορούν την εταιρεία. Παρά το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα πολλοί σχολίαζαν ότι οι νέοι ιδιοκτήτες ήταν άφαντοι, εκείνοι βρίσκονταν σε συνεχή επαφή με το ΤΑΙΠΕΔ.
«Δεν μπορούσαμε φυσικά να εμφανιστούμε σε μια εταιρεία της οποίας δεν ήμασταν ιδιοκτήτες, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν γνωρίζουμε τον τρόπο που λειτουργεί και τις υπηρεσίες που προσφέρει. Από εδώ κι εμπρός θα είμαστε σε συνεχή συνεργασία» επισημαίνει.
Οσον αφορά τους περίπου 700 εργαζομένους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ορισμένοι εκ των οποίων έβλεπαν την ιδιωτικοποίηση με ανησυχία, ο επικεφαλής των Ιταλικών Σιδηροδρόμων καθησυχάζει ότι, σύμφωνα με την ανάλυση που έχει κάνει ο επενδυτής, «ο αριθμός των εργαζομένων είναι εντάξει, οπότε δεν έχουμε καμία πρόθεση μείωσης του προσωπικού της εταιρείας».
Προκειμένου να εμπεδωθεί μια νέα κουλτούρα, στη διοίκηση θα τοποθετηθούν στελέχη που έχουν την εμπιστοσύνη και την εμπειρία του Ομίλου.
Εξαιρετικό προσωπικό
«Είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει εξαιρετικό προσωπικό με ικανότητες, οπότε πιστεύω ότι το 99% των εργαζομένων θα παραμείνουν σε αυτή τη μεγάλη οικογένεια».
Από την πλευρά τους αρκετοί εργαζόμενοι βλέπουν με καλό μάτι την πρόθεση των νέων ιδιοκτητών της εταιρείας να προχωρήσουν σε επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρείται μεγάλο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», μια επένδυση τέτοιου μεγέθους δικαιολογεί την απόκτηση νέου ιδιόκτητου στόλου και εγκαταστάσεων, όπως «χτίζουν» τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι operators ανά την Ευρώπη μπροστά και στην πλήρη απελευθέρωση της αγοράς βάσει του 4ου Σιδηροδρομικού Πακέτου που ψηφίστηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Οπως τονίζει ο κ. Ματσοντσίνι στο «Βήμα», η σύμβαση αγοραπωλησίας –την οποία πολλοί χαρακτήρισαν κρυφή –δεν περιλαμβάνει κανέναν όρο σχετικό με την υποδομή.
Επισημαίνεται ότι από τις συμβάσεις που αφορούν αποκρατικοποιήσεις δημοσιεύονται επίσημα μόνο εκείνες που περνούν από την έγκριση του Κοινοβουλίου, η οποία δεν απαιτείται σε αυτή την περίπτωση. «Προφανώς για να προχωρήσει ο σχεδιασμός που έχουμε για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να είμαστε σε αγαστή συνεργασία με τον διαχειριστή της υποδομής, δηλαδή τον ΟΣΕ, όμως αυτή η ιδιωτικοποίηση δεν αφορά τη σιδηροδρομική υποδομή ή τις αμαξοστοιχίες. Αυτά παραμένουν στον δημόσιοι έλεγχο» λέει ο διευθύνων σύμβουλος της FS.
«Ενεργό είναι το ενδιαφέρον μας και για τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τα λιμάνια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που παρουσιάζουν μεγάλη ανάπτυξη, κυρίως με τα φορτία που φτάνουν από την Κίνα» αναφέρει.
Ενδιαφέρον για τις αστικές συγκοινωνίες
Την απόφαση να μείνουν εκτός του διαγωνισμού για την απόκτηση του 100% της ΕΕΣΣΤΥ, για την οποία είχαν αρχικά εκδηλώσει ενδιαφέρον, πήραν οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι, εκτιμώντας ότι «είναι σημαντικό να έχουμε υπηρεσίες συντήρησης εντός ΤΡΑΙΝΟΣΕ» εξηγεί ο κ. Ματσοντσίνι στο «Βήμα».
Στην περίπτωση που τελικά κάποιος αγοράσει την ΕΕΣΣΤΥ (ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει ακόμα η τσέχικη SKODA TRANSPORTATION a.s.), τότε θα εξετασθούν δυνατότητες περαιτέρω συνεργασίας.
Αν και το έμπειρο στα σιδηροδρομικά στέλεχος φάνηκε απαισιόδοξο για το πέρας του διαγωνισμού, η καταληκτική ημερομηνία του οποίου πιθανώς να μετατεθεί πέραν της 30ής Ιανουαρίου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δείχνει ο ιταλικός Ομιλος για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Εφόσον υπάρξει ευκαιρία, ίσως δεν περιοριστούν μόνο στα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ), αλλά και στις οδικές συγκοινωνίες (ΟΣΥ), στο πλαίσιο της διασυνδεσιμότητας των μέσων μετακίνησης.
«Ενεργό είναι το ενδιαφέρον μας και για τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τα λιμάνια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που παρουσιάζουν μεγάλη ανάπτυξη, κυρίως με τα φορτία που φτάνουν από την Κίνα» αναφέρει.
Κομβικό ρόλο στο επενδυτικό πλάνο της FS θα διαδραματίσει το νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ