Γκάζι πατάει το ΤΑΙΠΕΔ για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά την έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που έδωσε τέλος σε μια τετράμηνη περίοδο στασιμότητας. Σύμφωνα με κύκλους κοντά στον επενδυτή, μέσα στην εβδομάδα, εκτός απροόπτου, θα μπουν οι υπογραφές στη σύμβαση πώλησης του 100% των μετοχών της εταιρείας στη Ferrovie dello Stato Italliane αντί αντιτίμου 45 εκατ. ευρώ.
Επόμενο βήμα θα είναι η μετάβαση εκπροσώπων των συμβαλλομένων στις Βρυξέλλες προκειμένου να διευθετηθεί από κοινού το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων, ύψους 750 εκατ. ευρώ. Διαδικασία που αναμένεται να διαρκέσει περί τους δύο μήνες. Πρόκειται για χρέη της εταιρείας προς τον ΟΣΕ, τα οποία ο τελευταίος είχε διαγράψει, με αποτέλεσμα να θεωρηθούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει συνδεθεί ευθέως με τη μη απαίτηση επιστροφής των χρηματοδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Εν τω μεταξύ, θα πρέπει να ληφθεί έγκριση και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών δεν θα χρειαστεί να περάσει από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Εφόσον όλα προχωρήσουν από εδώ και πέρα χωρίς προβλήματα, η μεταβίβαση των μετοχών αναμένεται στο πρώτο τρίμηνο του 2017.
Οι εργαζόμενοι και η «κρυφή σύμβαση»
Προβληματισμός παρ’ όλα αυτά επικρατεί στους κόλπους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το περιεχόμενο της σύμβασης πώλησης, ιδιαίτερα για το τι μέλλει γενέσθαι με τους 700 εργαζόμενους που σήμερα αμείβονται βάσει του «ενιαίου» μισθολογίου του Δημοσίου. Επίσης, ερωτήματα σχετικά με την «κρυφή σύμβαση», όπως χαρακτηρίζεται από ορισμένους, προκύπτουν ως προς την τύχη των διαθεσίμων της εταιρείας, που φτάνουν τα 25 εκατ. ευρώ.
Δεδομένου ότι εκπρόσωποι του επενδυτή δεν έχουν κάνει ούτε μία φορά την εμφάνισή τους στην εταιρεία ούτε έχουν ζητήσει να συναντήσουν τη σημερινή διοίκηση, όλοι βρίσκονται σε αναμονή. Ορισμένοι ερμηνεύουν αυτή την «αδιαφορία» ως ενόχληση των Ιταλών για τη μέχρι σήμερα καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας, δεδομένου ότι αυτή θα έπρεπε να έχει κλείσει και από 1ης Ιανουαρίου 2017 να έχει γίνει η μεταβίβαση των μετοχών. Αυτά τουλάχιστον είχε ανακοινώσει από την Ιταλία ο διευθύνων σύμβουλος κ. Ρενάτο Ματσοντσίνι, παρουσιάζοντας το δεκαετές επενδυτικό πλάνο του ομίλου.
Πρώτος στόχος της Trenitalia είναι η ταχεία αναδιοργάνωση της ΤΑΙΝΟΣΕ, την οποία μέχρι στιγμής έχουν «κολλήσει» οι γνωστές «αρρυθμίες» του Ελληνικού Δημοσίου. Στη νέα εποχή για την εταιρεία λειτουργίας προγραμματίζονται επενδύσεις 1 δις. ευρώ, με το βάρος να πέφτει στις επιβατικές μεταφορές, χωρίς όμως να ρισκάρει την πρώτη θέση που κατέχει στις εμπορευματικές.
Η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης φιγουράρει ανάμεσα στις πιο δελεαστικές ευρωπαϊκές γραμμές για τη διεθνή ανάπτυξη του δικτύου της Trenitalia. Οι άλλες γραμμές, σύμφωνα με το πλάνο 2017-26, είναι: Παρίσι – Βρυξέλλες, Παρίσι – Μπορντό, Αμβούργο – Κολωνία, Μιλάνο – Ζυρίχη – Φραγκφούρτη και Λονδίνο – Εδιμβούργο.
Η εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό για την απόκτηση και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) εντάσσεται επίσης στον ίδιο σχεδιασμό. Αρκεί βέβαια να δούμε να εκδηλώνεται και δεσμευτικό ενδιαφέρον, με πολλούς να βλέπουν προβάδισμα των Ιταλών σε σχέση με επίδοξους ανταγωνιστές, όπως η Skoda Transportation, που επίσης έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Αν και πιθανότητα νέας παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας του διαγωνισμού για τη ΕΕΣΣΤΥ (Rosco) είναι υπαρκτή, θεωρείται ότι η επανέναρξη των διαδικασιών σχετικά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φέρνει πιο κοντά τις εξελίξεις και σε εκείνο το μέτωπο. Ως καταληκτική ημερομηνία μέχρι στιγμής έχει ορισθεί η 30ής Ιανουαρίου 2017. Σε κάθε περίπτωση μια μεγαλύτερη καθυστέρηση στην κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, θα έβαζε μεγαλύτερο φρένο στην ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ.
HeliosPlus