Ενας μεγάλος κύκλος, 10 και πλέον ετών, κλείνει ως τον Αύγουστο του 2017 με την παράδοση των μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων οδικών έργων. Τα φώτα αυτήν τη χρονιά θα κλέψει ο χορός των παραδόσεων στους τέσσερις εναπομείναντες αυτοκινητοδρόμους που πρόκειται να ολοκληρωθούν λειτουργικά ως το τέλος Μαρτίου. Η αρχή έγινε λίγο πριν από τα Χριστούγεννα με την παράδοση σε πλήρη κυκλοφορία του πρώτου αυτοκινητοδρόμου με σύμβαση παραχώρησης, του Μορέα.
Παράλληλα, παραδόσεις έγιναν σταδιακά μέσα στις γιορτές. Στη διάθεση των οδηγών τέθηκαν 9 χλμ. του τμήματος της Ολυμπίας Οδού από το Κιάτο ως το Ξυλόκαστρο, συνολικού μήκους 14 χλμ., το οποίο και είναι το πρώτο που θα παραδοθεί επίσημα εντός του Ιανουαρίου. Στόχος του κατασκευαστή είναι ως τη λειτουργική ολοκλήρωση τον ερχόμενο Μάρτιο να παραδίδεται κάθε αυτόνομο τμήμα προς διευκόλυνση των οδηγών.
Για τον Αύγουστο θα μείνουν το κομμάτι των αρχαιολογικών ανασκαφών στο Καμάρι Κορινθίας και οι εκκρεμείς απαλλοτριώσεις σε Δερβένι και Καμάρες. Στην τελευταία δε περίπτωση καθρεφτίζεται το μεγαλείο του Ελληνικού Δημοσίου. Σχεδόν εξάμηνη καθυστέρηση στην παράδοση έκτασης, πρόσοψης μήκους 500 μ. του δρόμου, θα επιφέρει ένα λάθος που έγινε στη δικαστική απόφαση η οποία εκδόθηκε πριν από τα Χριστούγεννα, καθώς τα ονόματα δύο εκ των τριών ιδιοκτητών γράφτηκαν λάθος. Τέλος, για το φθινόπωρο θα μείνει η οριστική παράδοση του υπερκόμβου Ρίου.
Επίσης, το πρώτο τμήμα της Ιόνιας Οδού από Κουβαρά ως Αμφιλοχία παραδόθηκε στην κυκλοφορία ύστερα από μια δεκαετία κατασκευαστικής δραστηριότητας η οποία βέβαια πάγωσε λόγω διακοπής χρηματοδότησης το διάστημα 2011-13. Σήμερα τα εργοτάξια στις περιοχές Ρίζα και Κρίκελλο δουλεύουν στο φουλ καθώς λύθηκαν θέματα απαλλοτριώσεων, που εκκρεμούν όμως στο τελικό κομμάτι του δρόμου από Στρατόπεδο Παπαγεωργίου έως Αβγό. Εχουν ήδη μισθώσει 1.746 στρέμματα από 363 ιδιοκτήτες.
Φτωχός προγραμματισμός
Πάντως το 2017 θα είναι ένα έτος μεταβατικό, με φτωχό προγραμματισμό σε νέα έργα, γεγονός που φαίνεται ότι έχει πυροδοτήσει έναν πόλεμο μεγάλων εκπτώσεων ανάμεσα στις εταιρείες για όσα έργα δημοπρατούνται, παρά τις αμφιβολίες που εκφράζονται για τη βιωσιμότητά τους.
Μετά τις τρεις πρώτες εργολαβίες του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, στις οποίες μειοδότησε η κοινοπραξία Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών ΑΕ (συμφερόντων Χρήστου Καλογρίτσα) προσφέροντας εκπτώσεις άνω του 53%, αντίστοιχη έκπτωση 53,54% είδαμε και από την Ακτωρ για την ανάπλαση του Φαληρικού Ορμου. Εκεί αναμένεται να κινηθούν οι προσφορές και στα υπόλοιπα τμήματα του Πάτρα – Πύργος, η υλοποίηση του οποίου δεν ανησυχεί την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο διαγωνισμός για την τέταρτη εργολαβία, προϋπολογισμού 70,7 εκατ. ευρώ, που είχε παγώσει τον περασμένο Σεπτέμβριο επαναδημοπρατήθηκε τις τελευταίες ημέρες του 2016. Πηγές του υπουργείου αναφέρουν προς «Το Βήμα» ότι το πέμπτο τμήμα θα δημοπρατηθεί στις αρχές Φεβρουαρίου. Ο σχεδιασμός προβλέπει να υποβληθεί η αίτηση χρηματοδότησης στην ΕΕ τον Μάρτιο του 2017, με σκοπό να υπογραφούν ως τα τέλη Απριλίου οι έξι από τις οκτώ συμβάσεις.
Δύο μεγάλες προκλήσεις
Δύο μεγάλες προκλήσεις, δεδομένου ότι αποτελούν και υποσχέσεις δεκαετιών, τοποθετούνται στην Κρήτη, με πρώτο το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, με κόστος που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ. Ο έλεγχος της μοναδικής προσφοράς που κατατέθηκε από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR βρίσκεται στον πρώτο φάκελο πιστοποιητικών, θα ακολουθήσει το άνοιγμα της τεχνικής προσφοράς και τέλος της οικονομικής. Φαίνεται όμως πως, εφόσον η προσφορά προκριθεί, δύσκολα θα μπουν μπουλντόζες στο ερχόμενο 12μηνο.
Ως το τελευταίο έργο παραχώρησης που θα κλείσει μια γενιά μεγάλων οδικών έργων έρχεται ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», μέσα στο 2017 θα ξεκινήσει η διαδικασία δημοπράτησης ενώ παράλληλα –και σε συμφωνία με την ΕΤΕπ –ορισμένα τεχνικά κομμάτια του έργου θα μπουν σε διαδικασία ανταγωνιστικού διαλόγου, προκειμένου να επιτευχθούν πιο οικονομικές, εναλλακτικές λύσεις.
Ορόσημο για τον Ε65
Ετος-ορόσημο φαίνεται πως θα είναι το 2017 για τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος όχι μόνο λόγω της ολοκλήρωσης του μεσαίου «τυφλού» τμήματος (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) αλλά κυρίως επειδή μπαίνουν σε «δρόμο» τα δύο αναβαλλόμενα τμήματα.
Η ολοκλήρωση του νότιου κομματιού (Λαμία – Ξυνιάδα) ανατέθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου απευθείας στην ΤΕΡΝΑ ως δημόσιο έργο. Η έγκριση του φακέλου του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται εντός Ιανουαρίου και εφόσον εγκριθούν και οι περιβαλλοντικές μελέτες, τα εργοτάξια θα ενεργοποιηθούν εντός του έτους.
Οσο για το πιο δύσκολο βόρειο τμήμα που θα ενώνει τον Ε65 με την Εγνατία, οι συζητήσεις με την ΕΤΕπ συνεχίζονται για να εξασφαλίσει χρηματοδότησης ώστε να δρομολογηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2017. Σε πολύ καλό δρόμο βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η συμφωνία του υπουργείου με τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που αναμένεται να υπογραφεί τις προσεχείς ημέρες για να κλειδώσει οριστικά την παράδοση του έργου στο τέλος Μαρτίου, με τη συνολική πρόοδο των εργασιών να βρίσκεται άνω του 90%.
Ανάσα από μετρό και σιδηρόδρομο
Στις ράγες στοιχηματίζει όχι μόνο η πολιτική ηγεσία για να δώσει τον τόνο της ανάπτυξης που σχεδιάζει για το μέλλον αλλά και ο κατασκευαστικός κλάδος που περιμένει να πάρει ανάσα από μετρό και σιδηρόδρομο. Ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 του μετρό, κόστους 1,5 δισ. ευρώ, αναμένεται να βγει στον «αέρα» τον Απρίλιο του 2017, συγκεντρώνοντας εγχώριο και διεθνές ενδιαφέρον. Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, η διαδικασία μπορεί να τελεσφορήσει προς το τέλος του έτους, ώστε η κατασκευή να ξεκινήσει μέσα στο 2018.
Ακόμη, τα έργα ολοκλήρωσης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, που μειώνουν τον χρόνο ταξιδιού σε τρεισήμισι ώρες, πρόκειται να δημοπρατηθούν εντός του έτους. Τέλος στο δικαστικό σίριαλ της σύμβασης για την υποδομή στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο μπαίνει εντός Ιανουαρίου, με την κύρωση από τη Βουλή, μετά και την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ως τις αρχές Φεβρουαρίου αναμένεται η υπογραφή με την ιταλική GD Infrastrutture.
Επιστρέφοντας στις δημοπρατήσεις του 2017, εξαιρετικής σημασίας είναι το έργο ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη καθώς και η κατασκευή επιδομής, σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης της νέας γραμμής Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος. Σχολιάζοντας στο «Βήμα» την αύξηση κατά 40% της απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων εντός του 2016, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Θάνος Βούρδας την απέδωσε στις επίμονες και συντονισμένες προσπάθειες όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Επισήμανε ότι έχουν ήδη εξασφαλισθεί οι απαραίτητοι πόροι για το πρώτο οκτάμηνο του έτους, στη διάρκεια του οποίου αναμένεται περαιτέρω βελτίωση της απορρόφησης.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ