Η ψηφιακή εποχή δίνει ώθηση στον τουρισμό

Πόσο μπορεί η τεχνολογία και η συνδεσιμότητα να επηρεάσουν την τουριστική ανάπτυξη στη χώρα;

Πόσο μπορεί η τεχνολογία και η συνδεσιμότητα να επηρεάσουν την τουριστική ανάπτυξη στη χώρα; Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι ο ρόλος τους μπορεί να είναι καταλυτικός. «Υπάρχει ένας τεράστιος μετασχηματισμός που γίνεται σε όλη την οικονομία» σημειώνει ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) κ. Γιώργος Στεφανόπουλος.

«Είναι μια συναρπαστική εποχή για τον τουρισμό και την τεχνολογία. Πρέπει να συνδυαστούν η εμπειρία του πελάτη, η διαχείριση της τεχνολογίας και το μάρκετινγκ. Η εμπειρία του επισκέπτη διαμορφώνεται κατά κύριο λόγο από το κινητό τηλέφωνο. Ολη η διάρκεια της επίσκεψης, από την κράτηση έως την αξιολόγηση μέσω της κοινωνικής δικτύωσης».
Κάθε χρόνο πραγματοποιούνται 148,3 εκατ. κρατήσεις μέσω Διαδικτύου. Το 65% των κρατήσεων αφορά άφιξη την ίδια ημέρα και πραγματοποιείται μέσω smartphone, όπου ο χρήστης πραγματοποιεί κράτηση λίγο πριν μεταβεί στο κατάλυμα, σύμφωνα με έρευνα του Statistic Brain το 2016.

«Η δική μας βιομηχανία έχει φτιάξει υποδομές για να δίνει υπηρεσίες στον τουρισμό»
λέει ο κ. Στεφανόπουλος. Και «ο τουρισμός είναι ο βραχυπρόθεσμος αέρας στην οικονομία», την ώρα που η κίνηση σε δεδομένα αναμένεται να πολλαπλασιαστεί και το smartphone θα αποτελέσει κυρίαρχο μέσο διακίνησης δεδομένων. Ωστόσο, στην Ελλάδα «εντοπίζεται κενό ψηφιακής μόρφωσης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Υπάρχει ψηφιακός αναλφαβητισμός».
Μετασχηματισμός
Τα νούμερα για την ανάπτυξη υπηρεσιών είναι μονοψήφια. Είναι κάτω του 10%» εξηγεί. Την επόμενη τριετία όμως «θα είναι δραματικός ο μετασχηματισμός». Μικρής κλίμακας επιχειρήσεις «έχουν ήδη ξεκινήσει. Αυτές θα αναπτυχθούν υγιέστερα και πιο ανταγωνιστικά στο μέλλον» τονίζει. Από την άλλη, στην Ελλάδα «το 35% των πολιτών έχει smartphones. Στα χρόνια της κρίσης πρέπει να βρούμε τρόπους να ενισχύσουμε τη σύνδεση, αλλά και το πώς θα ενισχυθούν οι επιχειρήσεις προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτή την τεχνολογία». Εξάλλου, αν η χώρα συγκλίνει με την Ευρώπη στη διείσδυση της χρήσης δεδομένων, η επίδραση στο ΑΕΠ θα ανέλθει στο 2,2% έως το 2020, ενώ θα αυξηθούν και τα δημόσια έσοδα κατά 2,06 δισ. ευρώ.
Για την τουριστική επιχείρηση η υιοθέτηση ψηφιακής νοοτροπίας «έχει σημασία γιατί συνδέεται με το κόστος λειτουργίας της», αναφέρει, μια και «οι επιχειρήσεις επενδύουν πλέον σε λειτουργικό κόστος».
Είναι και «εκ των ων ουκ άνευ η επιχείρηση να έχει ψηφιακή σχέση με τον επισκέπτη» συμπληρώνει. Η ανάπτυξη αφορά καταρχήν το ότι «πολλές επιχειρήσεις έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό των κρατήσεών τους από ψηφιακά μέσα. Η ωρίμαση αυτής της τεχνολογίας οδηγεί τους πιο προχωρημένους μικρομεσαίους επιχειρηματίες να αναπτύξουν δικό τους κύκλο πελατειακής εμπειρίας (customer experience). Διαμορφώνουν οι ίδιοι εν δυνάμει πελάτες, διαχειρίζονται το πελατολόγιό τους, ενώ αξιοποιούν ένα πλέγμα σχέσεων από το οποίο ωφελείται και ο επιχειρηματίας».
Κατά δεύτερον, «ο επιχειρηματίας έχει σε πραγματικό χρόνο επαφή με την αντίληψη που έχει ο πελάτης και την αξιοποιεί, εφόσον είναι θετική, προς τα έξω». Ολα αυτά δημιουργούν μια «δραματική αλλαγή» λέει ο γενικός διευθυντής της ΕΕΚΤ.
Η σχέση τουρισμού και κινητού περιβάλλοντος δεν εξαντλείται σε επίπεδο εξειδικευμένων εφαρμογών. Ερευνα της Four Pillars που επικαλείται ο Οργανισμός Τουρισμού της Βόρειας Ιρλανδίας αναφέρει ότι το 52% των χρηστών του Facebook έκανε την επιλογή του για τις επόμενες διακοπές του, επηρεαζόμενο από φωτογραφίες που είδε στους «τοίχους» φίλων.
Σύμφωνα δε με την Expedia, το 48% των χρηστών χρησιμοποιούν μια κινητή συσκευή για να πραγματοποιήσει έρευνα σχετικά με το επόμενο ταξίδι τους. Συνολικά στο Facebook υπάρχουν 1,79 δισ. ενεργοί χρήστες τον μήνα και 1,18 δισ. είναι οι ενεργοί καθημερινοί χρήστες, ενώ ο αριθμός όσων καθημερινά χρησιμοποιούν το Facebook από μια κινητή συσκευή ξεπερνά το ένα δισ. Κάθε ημέρα δημοσιεύονται στο Facebook 300 εκατ. φωτογραφίες, ενώ κάθε λεπτό δημοσιεύονται 136.000 νέες φωτογραφίες.
Στην Ευρώπη, οι Βρετανοί και οι Ιταλοί είναι οι πιο συχνοί χρήστες υπηρεσιών online κρατήσεων, ενώ σε διεθνές επίπεδο οι Κινέζοι (που τα τελευταία χρόνια φαίνεται να έχουν μια διαρκώς αυξανόμενη προτίμηση σε επιλεγμένους προορισμούς, περιλαμβανομένης της Σαντορίνης) εμφανίζονται ως πιθανότεροι χρήστες mobile εφαρμογών, σύμφωνα με στοιχεία του Tripadvisor. Επίσης οι μεσαίου εισοδήματος ταξιδιώτες, ηλικίας 25-34 ετών που συχνά ταξιδεύουν μαζί με τα παιδιά τους, είναι πολύ πιθανό να πραγματοποιήσουν κράτηση μέσω του smartphone τους.
Η διαφήμιση
Ταυτόχρονα, «η διαφήμιση έχει αλλάξει, έχει γίνει πιο προσωποποιημένη. Το ψηφιακό μέσο μπορεί να οδηγήσει την επιχείρηση αυτή να γίνει γνωστή στο παγκόσμιο κοινό. Η διαφήμιση είναι διαδικτυακή και ψηφιακή κατά βάση και αυτό είναι πραγματική διέξοδος» υπογραμμίζει ο κ. Στεφανόπουλος.
Σύμφωνα με στοιχεία του Magna Global Advertising Revenue Forecast (Ιούνιος 2016), η διαφήμιση στα ψηφιακά ΜΜΕ αυξήθηκε κατά 18% το 2015 και κατά 14,8% το 2016 οδηγούμενη από την αύξηση της διαφήμισης στο κινητό (44%), την αναπαραγωγή video (35%) και των social formats (43%). Αντίθετα, τα banner μειώνονται (5%) λόγω της δυνατότητας ad blocking και του ανταγωνισμού από άλλα formats.
«Εξυπνες» πόλεις και επιχειρήσεις

«Μπορούμε να αναπτύξουμε τα στοιχεία του προορισμού και να γιγαντώσουμε μέσα από την ψηφιακή εμπειρία του επισκέπτη. Η Ελλάδα είναι ακόμα σε φάση διαμόρφωσης. Η τουριστική στρατηγική μας πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος. Πρέπει να υπάρχει μια «έξυπνη» πόλη-προορισμός και όχι μόνο ένα ψηφιοποιημένο τουριστικό προϊόν»

υποστηρίζει ο κ. Στεφανόπουλος, αναφερόμενος στην τουριστική δυναμική της Ελλάδας.
Αυτό σημαίνει π.χ. ηλεκτρονικά εισιτήρια, συνδυαστικά ταξίδια, αρχαιολογικοί χώροι. «Η Αθήνα βρίσκεται δύο γενιές πίσω ακόμα σε αυτόν τον τομέα» λέει ο κ. Στεφανόπουλος και αναφέρει ότι μέσα στο 2017 θα έχουμε το ηλεκτρονικό εισιτήριο στα μέσα μεταφοράς.

«Αρα για να γίνει η Αθήνα προορισμός πρέπει αυτή να γίνει «έξυπνη» πόλη πάνω στην οποία μπορεί να «κουμπώσει»» η μικρομεσαία επιχείρηση».
Και συμπληρώνει ότι «είναι μεγάλη ευκαιρία στην Ελλάδα να μπούμε στα νέα μέσα με εμπιστοσύνη. Αυτό έχει να κάνει με το να χτίσουμε μια οικονομία που να στηρίζεται στην εμπιστοσύνη με τον πελάτη, σε ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο και με κινήσεις μπροστά στον ανταγωνισμό».
Προϋπόθεση για αυτό είναι «οι υποδομές, με δίκτυα υψηλής ταχύτητας, για να μπορεί κάποιος να τις αξιοποιήσει στις επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις να τις αγκαλιάσουν» καταλήγει.

Οι 15 δημοφιλέστερες εφαρμογές σε σχέση με τον τουρισμό στην Ελλάδα το πρώτο δεκαήμερο Δεκεμβρίου 2016, από χρήστες συσκευών ios

1. Ryanair
2. Taxibeat
3. RED
4. Booking.com
5. OASA Telematics
6. Aegean Airlines
7. OASTH Bus
8. Airtickets.gr
9. Skyscanner
10. Uber
11. Airbnb
12. TripAdvisor
13. Google Earth
14. Hopper
15. WiFi Map

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.