Η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, η αποδέσμευση από το ΙΧ, η βελτίωση της προσβασιμότητας, οι ασφαλείς μετακινήσεις και η ανάκτηση του δημόσιου χώρου από τα σταθμευμένα οχήματα αποτελούν μερικές μόνο από τις «αναδυόμενες» ανάγκες των κατοίκων των αστικών κέντρων.
Οι διασυνδεδεμένες μεταφορές αποτελούν έναν από τους πυλώνες των «έξυπνων» πόλεων, όρος που ξεφεύγει από τα όρια του trend και μετατρέπεται σε όρο βιωσιμότητας και ευημερίας των ίδιων των κοινωνιών, αλλά και του πλανήτη.
Ο χρόνος και τα χρήματα
Αιχμή του δόρατος για τις «έξυπνες» πόλεις, στις οποίες φαίνεται ότι θα ζει ως το 2050 σχεδόν 70% του παγκόσμιου πληθυσμού, είναι η καινοτομία. Οταν όμως μιλάμε για καινοτομία, Internet of Things (IoT – Διαδίκτυο των Πραγμάτων), applications (εφαρμογές) και big data (μεγαδεδομένα), ο χρόνος και τα χρήματα γίνονται καθοριστικοί παράγοντες. «Εχουμε επίγνωση ότι δεν μπορούμε να δώσουμε λύσεις σε όλα μέσα από τα γραφεία μας. Αρα πρέπει να «ανοίξουμε» σε ανθρώπους και νεοφυείς επιχειρήσεις με καλές ιδέες, να τους εμπλέξουμε και να τους προσφέρουμε τα εργαλεία ώστε να δώσουν λύσεις στα δικά τους προβλήματα» λέει στο «Βήμα» ο κ. Στέφαν Λίτγενς, επικεφαλής της Διεύθυνσης Καινοτομίας της Nokia.
Αυτή η διαπίστωση οδήγησε τους ανθρώπους της εταιρείας, η οποία έχει μετασχηματιστεί μετά την εξαγορά του βραχίονα των κινητών τηλεφώνων από τη Microsoft, να δημιουργήσουν μια ανοιχτή πλατφόρμα καινοτομίας. Startups, βιομηχανίες, ερευνητικά κέντρα και άλλοι εμπλεκόμενοι θα μπορούν να συνεργαστούν για να «σχεδιάσουν τον διασυνδεδεμένο κόσμο του μέλλοντος». Η Nokia Innovation Platform παρουσιάστηκε επίσημα σε ένα από τα κορυφαία συνέδρια νεοφυούς επιχειρηματικότητας της Ευρώπης, το Slush 2016, που έλαβε χώρα τον Δεκέμβριο στο Ελσίνκι, με την πρώτη της πρόκληση.
Χωρίς οδηγό
Η εταιρεία προσκάλεσε ενδιαφερόμενους να συμβάλουν στη δημιουργία των Αυτοματοποιημένων Οχημάτων του μέλλοντος, παρουσιάζοντας ένα πλήρως διασυνδεδεμένο mini bus χωρίς οδηγό. Τα πιο καινοτόμα πρότζεκτ θα κερδίσουν μια θέση στην πλατφόρμα. Οπως εξηγεί ο κ. Λίτγενς, ενισχύοντας το λεωφορείο με πολύ ευαίσθητες κάμερες σε όλες τις πλευρές, υψηλής ταχύτητας broadband, συστήματα επικοινωνίας εντός οχήματος, στατιστικά και analytics στο cloud, μπορεί να μην υπάρχει οδηγός ως φυσική παρουσία, όμως ανά πάσα στιγμή κάποιος παίρνει από μακριά τον έλεγχο του οχήματος.
«Είναι μεν αυτόνομο, όμως με τον τρόπο αυτόν λύνεται το πρόβλημα της διαχείρισης εκτάκτων περιστατικών και απρόβλεπτων καταστάσεων» αναφέρει. Σήμερα οι απαιτήσεις ασφαλείας είναι ο βασικότερος λόγος που τα αυτοματοποιημένα οχήματα δεν είναι εφαρμόσιμα. «Ακόμα παραμένουν μια υβριδική λύση. Χρειάζεται χρόνος για να γίνουν δοκιμές των οχημάτων χωρίς οδηγό σε κλειστά δίκτυα, όπως κάνουμε για παράδειγμα στο campus της Nokia εδώ στη Φινλανδία. Η γενικευμένη εφαρμογή, κατά τη γνώμη μου, θα καθυστερήσει, είναι όμως το μέλλον των μετακινήσεων» προβλέπει το στέλεχος της Nokia.
Αντίστοιχα πρότζεκτ διασύνδεσης «τρέχουν» για drones και ρομπότ σε Φινλανδία και Γαλλία, όπου ξεκίνησε πιλοτικά η λειτουργία της πλατφόρμας. Αυτή αφορά πέντε πυλώνες, στους οποίους το IoT αναμένεται να παίξει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο: βιομηχανία, αυτοδιοίκηση, υγεία, μετακινήσεις και ασφάλεια. Οπως είναι προφανές, το πεδίο εφαρμογής είναι τόσο ευρύ που ακόμα και τα πιο ταλαντούχα στελέχη των τεχνολογικών κολοσσών δεν μπορούν να το καλύψουν.
Ομάδες που δημιουργούν νέες λύσεις
Η Nokia Innovation Platform «χτίζει» ομάδες που δημιουργούν νέες λύσεις στον τομέα του IoT. Είναι ένα ζωντανό περιβάλλον ανάπτυξης και δοκιμής τεχνολογιών και εφαρμογών για νεοφυείς επιχειρήσεις, βιομηχανίες και άλλους εμπλεκομένους, το οποίο θα γίνει σταδιακά διαθέσιμο παγκοσμίως. Στόχος είναι να μπουν σε πορεία υλοποίησης και να γίνουν «ορατές» στην αγορά ιδέες που χωρίς τους πόρους και τα κατάλληλα εργαλεία θα μείνουν στα συρτάρια των εμπνευστών τους.
Πρόκειται για ένα σύστημα που παρέχει λύσεις συνδεσιμότητας με πολλαπλές μεθόδους πρόσβασης ανάλογα με τη γεωγραφική θέση, δημιουργώντας τοπικά δίκτυα, τα οποία η εταιρεία φιλοξενεί στο δικό της cloud. Απευθύνεται σε επιχειρήσεις που χρειάζονται ένα περιβάλλον end-to-end για να αναπτυχθούν και να κάνουν δοκιμές.
HeliosPlus