Καμία βελτίωση στις λιμενικές υποδομές από το 2012

Κάθε λιμάνι και καημός για τους καπετάνιους των πλοίων της ακτοπλοΐας καθώς διαπιστώνουν ότι τέσσερα χρόνια μετά την ετήσια έκθεσης της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών.

Κάθε λιμάνι και καημός για τους καπετάνιους των πλοίων της ακτοπλοΐας καθώς διαπιστώνουν ότι τέσσερα χρόνια μετά την ετήσια έκθεσης της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών.
Η έκθεση αυτή συντάχθηκε το 2012 και φέτος ζητήθηκε από τα μέλη της ΠΕΠΕΝ να καταθέσουν τις απόψεις τους, ως συχνοί χρήστες των λιμανιών, συμπληρώνοντας ένα σχετικό ερωτηματολόγιο.

Από τις απαντήσεις, σύμφωνα με στελέχη της ΠΕΠΕΝ, εξακριβώθηκε ότι από τότε ως σήμερα απειροελάχιστες παρεμβάσεις έχουν γίνει, οπότε η έκθεση του 2016 είναι σχεδόν ίδια με αυτή του 2012.

Το πρόβλημα εντείνεται κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες όταν οι νησιώτες είναι «όμηροι» των δυσμενών καιρικών συνθηκών καθώς πολύ δύσκολα θα «δέσει» ένα πλοίο σε ένα λιμάνι που δεν του προσφέρει τις απαραίτητες συνθήκες ασφαλείας. Το αποτέλεσμα είναι οι πλοίαρχοι να ενημερώνουν τις κατά τόπους λιμενικές αρχές ότι κρίνεται επισφαλής η προσέγγισή του στον λιμένα λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκώνκαι θα συνεχίσει το δρομολόγιό του.
Τα στελέχη της ΠΕΠΕΝ σημειώνουν ότι δεν μπορεί να γίνει καμία σύγκριση με τους αντίστοιχους λιμένες στο εξωτερικό όπου υπάρχουν οργανωμένες υποδομές στις οποίες οχήματα και επιβάτες επιβιβάζονται από διαφορετικούς χώρους ενώ την ίδια στιγμή στα ελληνικά νησιά –ειδικά σε αυτά που έχουν αυξημένη κίνηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες –η φορτοεκφόρτωση γίνεται σε έναν χώρο και είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε ελάχιστα λεπτά μπορεί να πρέπει να μπουν στο πλοίο πάνω από 1.000 επιβάτες και δεκάδες αυτοκίνητα.
Οι καπετάνιοι των πλοίων της ακτοπλοΐας επισημαίνουν ότι οι ξένοι συνάδελφοί τους δεν μπορούν να πιστέψουν την εικόνα που βλέπουν στα ελληνικά λιμάνια ενώ αντιθέτως εκείνοι πλέον έχουν εξοικειωθεί και γι’ αυτό αρκετές φορές μπορούν με τα πλοία να κάνουν κινήσεις ακόμα και υπό δυσμενείς συνθήκες.
Ενας άλλος κίνδυνος που πρέπει να αντιμετωπίσουν, όπως αναφέρουν, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες είναι η ανεξέλεγκτη κίνηση ιστιοφόρων και γενικά σκαφών αναψυχής τα οποία κυβερνούν άτομα χωρίς εμπειρία ναυσιπλοΐας.
Υπενθυμίζεται ότι στο συνοδευτικό έγγραφο της έκθεσης τηςΠΕΠΕΝτου 2012 που είχε σταλεί στον τότε υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούληυπογραμμιζόταν ότι ενώ έγιναν προσπάθειες τα τελευταία χρόνια και υπήρξαν κάποιες βελτιώσεις, «η γενική εικόνα εξακολουθεί να είναι κακή και δεν είμαστε καθόλου αισιόδοξοι ότι στο άμεσο μέλλον θα αλλάξει».
Οπως έλεγαν χαρακτηριστικά, είναι ανεπίτρεπτο ακόμη και κάποια μεγάλα νησιά να είναι ουσιαστικά χωρίς λιμάνι. Στις γενικές παρατηρήσεις της σχεδόν για το σύνολο των λιμανιών η Ενωση των Πλοιάρχων διαπίστωνε ότι «οι περισσότερες προβλήτες στερούνται παντελώς προσκρουστήρων και στεγάστρων για την παραμονή των επιβατών τόσο κατά τους καλοκαιρινούς όσο και τους χειμερινούς μήνες».
Επιπλέον έθεταν μια σειρά από διαπιστώσεις προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες βελτιώσεις όπως «οι ευκολίες υγιεινής που διατίθενται δεν μας τιμούν ως ευρωπαϊκή χώρα. Αρκετά λιμάνια δεν διαθέτουν τον ανάλογο χερσαίο χώρο ώστε να εξυπηρετηθούν τα οχήματα που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία. Απαιτείται καλύτερη αστυνόμευση και τάξη σε όλα τα λιμάνια. Χρειάζεται καλύτερη συνεργασία των λιμενικών αρχών με τους πλοιάρχους για τον καθορισμό της θέσεως πρυμνοδέτησης-πλαγιοδέτησης ή αγκυροβολίας(σ.σ.: όπως σημειώνουν «φαίνεται καθαρά και επιτακτικά η ανάγκη στελέχωσης της αρμόδιας υπηρεσίας με πλοίαρχο»).

Προτείνεται καλύτερος προγραμματισμός δρομολογίων για την αποφυγή συνωστισμού στα λιμάνια από την ταυτόχρονη άφιξη ή αναχώρηση των πλοίων. «Το κυκλοφοριακό χάος των δρόμων καταφέραμε να το μεταφέρουμε και στη θάλασσα». Ζητείται να ενημερώνονται οι πλοίαρχοι και να ζητείται η άποψή τους πριν από τον σχεδιασμό κάθε νέου έργου σε λιμάνι. Δεν είμαστε λιμενολόγοι. Εχουμε όμως την εμπειρία από την καθημερινή χρήση όλες τις εποχές του χρόνου και με όλες τις καιρικές συνθήκες. Σκοπός είναι τα έργα που γίνονται να διευκολύνουν την κατάσταση και όχι να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα, αντί να τα επιλύουν».

Π. Κουρουμπλής: «Αναγκαία τα λιμενικά έργα»

«Στο νέο περιβάλλον της λιμενικής βιομηχανίας είναι αναγκαία λιμενικά έργα που θα εξυπηρετήσουν τις θαλάσσιες και συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές, την ακτοπλοΐα ή την κρουαζιέρα. Το σύστημα χρειάζεται βελτιώσεις. Χρειάζεται ακόμα να αντιμετωπιστούν ορισμένα προβλήματα ή στρεβλώσεις που αφορούν την οργάνωση και λειτουργία των κυριότερων επιβατικών και εμπορικών λιμένων».
Αυτό είχε επισημάνει, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ.Παναγιώτης Κουρουμπλήςμιλώντας προσφάτως στο 7οΠανελλήνιο Συνέδριο Λιμενικών Εργων.
Στο ίδιο συνέδριο είχε απευθύνει χαιρετισμό και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλληςο οποίος είχε σημειώσει ότι παρά το γεγονός ότι πολλά λιμάνια της χώρας για διαφόρους λόγους είναι προβληματικά, έχουμε πετύχει την αδιάκοπη εξυπηρέτηση των νησιών, κάτι που οφείλεται στις ικανότητες των ναυτικών μας αλλά και στα σύγχρονα πλοία. Πρόσθεσε δε ότι η Ενωση Πλοιάρχων με συνεχείς παρεμβάσεις και αναφορές έχει αναδείξει με ακρίβεια τα προβλήματα των λιμανιών, την ανεπαρκή συντήρησή τους και την ανεπάρκεια των υποδομών στην εξυπηρέτηση των επιβατικών πλοίων.
Για την κατάσταση αυτή οι κατασκευαστές των λιμανιών μας πρέπει να αναζητήσουν τις αιτίες στις οποίες οφείλεται η σημερινή προβληματική κατάσταση είχε υπογραμμίσει ο κ. Σακέλλης και συμπλήρωσε ότι ανεπαρκή σχέδια, κατασκευαστικά λάθη, ανύπαρκτη συντήρηση και λανθασμένη έως μηδενική αξιοποίηση των εισπραττόμενων λιμενικών τελών είναι κάποια από τα ζητήματα που θα πρέπει να απαντηθούν.
Δήλωσε επίσης ότι τα προβλήματα στα λιμάνια δεν δημιουργούνται μόνο από κακό σχεδιασμό και κατασκευή αλλά και από λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις, όπως για παράδειγμα την κατασκευή δύο λιμανιών στο ίδιο νησί χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος.
Για άμεση ανάγκη βελτίωσης των λιμενικών υποδομών ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είχε μιλήσει και ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, διευθύνων σύμβουλος της celestyal Cruises και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Εκτελεστικής Επιτροπής της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας.

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.