Επιτροπές και ξανά επιτροπές κατά της γραφειοκρατίας φτιάχνει κάθε τόσο η κυβέρνηση επιχειρώντας να ενεργοποιήσει τα αντανακλαστικά της δημόσιας διοίκησης για επίσπευση του διοικητικού έργου και καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Παράλληλα, καθ΄υπαγόρευσιν του ΟΟΣΑ αλλά και με βάση τις μνημονιακές συμφωνίες περί αποπολιτικοποίησης της Δημόσιας Διοίκησης και εξασφάλιση της «συνέχειας του κράτους» επιταχύνονται οι θεσμικές αλλαγές που περιλαμβάνουν και φαστ τρακ διαδικασίες για αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων.

Το τελευταίο διάστημα, η ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης θέλει να εντάξει στο κάδρο της αντιγραφειοκρατικής τακτικής τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).
Έτσι δεν είναι τυχαίο ότι μόλις πριν από δυο εβδομάδες συγκροτήθηκε Ομάδα Εργασίας με αντικείμενο την διερεύνηση θεμάτων απλούστευσης των διοικητικών διαδικασιών που χειρίζονται και διεκπεραιώνουν οι δήμοι της χώρας και αφορούν, ιδίως, στην έκδοση διοικητικών πράξεων σχετικά με την αδειοδότηση των επιχειρήσεων για την άσκηση επαγγελματικών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Στο έγγραφο (Αριθμ. Πρωτ.: ΔΙΔΚ/Φ.38/οικ.32100-16.12.2016) που υπογράφει η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης κυρία Όλγα Γεροβασίλη περιγράφει …μακροσκελώς το στόχο της νέας επιτροπής. Στο πλαίσιο του επιτελικού του ρόλου το Υπουργείο εξηγεί ότι θα εκπονηθούν οδηγίες προς τους φορείς που παρέχουν υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις «για την επίλυση προβλημάτων εξυπηρέτησης και προκειμένου να καταστεί εφικτή η αξιολόγηση, βελτίωση και επιτάχυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών με τον ανασχεδιασμό και τη διαμόρφωση καινοτόμων δράσεων για την απλούστευση και σύντμηση των διοικητικών διαδικασιών σε όλους τους Δήμους της Χώρας».
Η Ομάδα Εργασίας συγκροτείται από επτά υπαλλήλους της Γενικής Διεύθυνσης Μεταρρυθμιστικής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης και τρεις υπαλλήλους του Δήμου Αθηναίων.
Πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας ορίζεται ο κ. Νικόλαος Μιχαλόπουλος, Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταρρυθμιστικής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Παράλληλα, είναι ενδεικτικό ότι στις 21 Δεκεμβρίου 2016 ενημερώθηκαν όλες οι περιφέρειες της χώρας (αρθμ. Πρωτ. ΔΙΑΔΙΠΥΔ/ΤΣΠΕΑΔ/Φ.18/οικ.32731-21.12.2016) για τη ρύθμιση που περιελήφθη στο άρθρο 37 του νόμου για την κινητικότητα στη δημόσια διοίκηση (ν.4440/2016).
Θεσπίστηκε η υποχρέωση μεταβίβασης του δικαιώματος υπογραφής «με εντολή Περιφερειάρχη» στους Προϊσταμένους των οικείων κατά περίπτωση Γενικών Διευθύνσεων των Περιφερειών για τις διαδικασίες έκδοσης αδειών έναρξης δραστηριότητας/ άσκησης επαγγέλματος παροχής υπηρεσιών.
Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα στον Περιφερειάρχη να εξουσιοδοτήσει με απόφασή του όργανο ιεραρχικά υφιστάμενο, του κατά περίπτωση αρμόδιου Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης, δηλαδή τον Προϊστάμενο της οικείας κατά περίπτωση Διεύθυνσης ή Τμήματος, προκειμένου αυτός να υπογράφει «με εντολή Περιφερειάρχη» αυτές τις πράξεις αδειοδότησης.
Με απλά λόγια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης εμφανίζει ως σημαντική εξέλιξη τη μεταφορά αρμοδιοτήτων με υπογραφή στον υπαλληλικό κορμό ενισχύοντας , όπως επισημαίνει την ατομική ευθύνη του υπαλλήλου αλλά και προωθώντας τη λεγόμενη «συνέχεια του κράτους».
Μάλιστα, στο έγγραφο αναφέρεται αναλυτικά ότι η ρύθμιση αυτή στοχεύει στην επίτευξη των εξής αποτελεσμάτων:
-ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη,
– επίσπευση του διοικητικού έργου,
– αύξηση της αποτελεσματικότητας, της αποδοτικότητας και της
διοικητικής ικανότητας της Δημόσιας Διοίκησης και ειδικότερα των
Περιφερειών,
– αποπολιτικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης και εξασφάλιση της
«συνέχειας του κράτους»,
– ορθολογικοποίηση και απλούστευση των διαδικασιών λήψης των
αποφάσεων
– διοικητική ομογενοποίηση ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων στο
σύνολο των Περιφερειών και
– ενίσχυση της ατομικής ευθύνης των στελεχών.