Στην κατηγορία των «ύποπτων αγορών» επέστρεψε η Alibaba με απόφαση των αρμόδιων για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και την καταπολέμηση της αντιγραφής επώνυμων προϊόντων αρχών των ΗΠΑ.
Η γιγαντιαία κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου είχε καταφέρει να διαγραφεί προ τετραετίας από την εν λόγω λίστα. Αλλά οι αμερικανικές αρχές την επανέφεραν με το επιχείρημα ότι μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας Taobao πωλούνται μεγάλες ποσότητες προϊόντων-«μαϊμού».
Η κινεζική εταιρεία εκφράζει την έκπληξή της με την εξέλιξη αυτή και αντεπιτίθεται διατυπώνοντας αιχμές για επιρροή του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στην απόφαση των αμερικανικών αρχών.
Συγκεκριμένα ο πρόεδρος του ομίλου Alibaba Μάικλ Εβανς σημείωσε ότι η επιστροφή στην αμερικανική λίστα των εταιρειών που παραβιάζουν τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων «ίσως να οφείλεται στο πολιτικό κλίμα που επικρατεί εσχάτως στις ΗΠΑ».
Ο Τραμπ στην προεκλογική του εκστρατεία είχε επανειλημμένως κατηγορήσει κινεζικές εταιρείες για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας.
Η πλατφόρμα Taobao έχει και κατά το παρελθόν στοχοποιηθεί για τον λόγο αυτόν. Προ μηνών είχε διαβεβαιώσει πως έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους σε ό,τι αφορά τα προϊόντα πολυτελείας που διακινεί, απαιτώντας από τους πωλητές να αποδεικνύουν την αυθεντικότητα των επωνύμων προϊόντων.
Σημειωτέον ότι η Alibaba είναι μακράν η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας. Τον Σεπτέμβριο του 2014 η μετοχή της εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης αντλώντας το ποσό-ρεκόρ των 25 δισ. δολαρίων.
«Οι απομιμήσεις»


Τον περασμένο Μάιο η Alibaba παύθηκε από μέλος της Διεθνούς Ενωσης κατά της Παραποίησης (IACC) ως ύποπτη για εμπορική πειρατεία. Περισσότερα από 250 μέλη της Ενωσης, συμπεριλαμβανομένων των Gucci America και Michael Kors, απείλησαν να αποχωρήσουν απ’ αυτήν διαμαρτυρόμενα για τη συμμετοχή της Alibaba. Παρά τους σαφείς υπαινιγμούς Εβανς περί πολιτικών κινήτρων σε ό,τι αφορά τη στοχοποίηση της κινεζικής εταιρείας και τον ουσιαστικό εξοβελισμό της από την αμερικανική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, πρέπει να σημειωθεί το γεγονός ότι ο ιδρυτής της Alibaba Τζακ Μα προκάλεσε πρόσφατα την οργή των οίκων ειδών πολυτελείας υποστηρίζοντας ότι οι επιχειρήσεις που παράγουν τα γνήσια επώνυμα προϊόντα είναι οι ίδιες που παράγουν και τα προϊόντα-«μαϊμού»!
Αναφερόμενος στους κατασκευαστές γνήσιου εξοπλισμού (Original Equipment Manucacturer ή OEM), τις ασιατικές βιομηχανίες δηλαδή που συνεργάζονται με επώνυμες φίρμες της Δύσης για να τις προμηθεύσουν μέρη και εξαρτήματα των προϊόντων τους, είτε πρόκειται για κινητά τηλέφωνα είτε για γυναικείες τσάντες είτε για μπλουζάκια, ο κινέζος μεγιστάνας είχε δηλώσει τον περασμένο Ιούνιο ότι «οι OEM χρησιμοποιούν τις ίδιες πρώτες ύλες και την ίδια τεχνογνωσία για να κατασκευάσουν και τα αυθεντικά προϊόντα για λογαριασμό των ακριβών επωνυμιών και τα αντίγραφά τους». Γι’ αυτό και πολλές φορές «τα αντίγραφα είναι καλύτερα από τα φέροντα την ακριβή επωνυμία»!
Η πνευματική ιδιοκτησία


Ο Τζακ Μα αναγνωρίζει την ανάγκη να προστατευθεί η πνευματική ιδιοκτησία. Διότι εκεί εντοπίζει το πρόβλημα: «Στόχος μου δεν είναι να υπερασπιστώ τους αντιγραφείς και τους πλαστογράφους. Απλώς αναφέρω δίχως περιστροφές τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επωνυμίες και οι προμηθευτές τους. Και η αλήθεια είναι ότι το πρόβλημα με την αντιγραφή επώνυμων προϊόντων δεν έχει να κάνει με την ποιότητά τους αλλά με την παραβίαση των νόμων περί πνευματικής ιδιοκτησίας».
Ταυτόχρονα όμως ο Μα κάλεσε τις εμπορικές επωνυμίες της Δύσης να παραδεχθούν ότι «το Διαδίκτυο έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται το εμπόριο, καθώς δημιουργεί ευκαιρίες για προμηθευτές εταιρειών όπως η Apple και η Louis Vuitton». Για προμηθευτές που «βλέπουν τα προϊόντα τους να πωλούνται πανάκριβα στο εξωτερικό και το μόνο που επιδιώκουν είναι να δραστηριοποιηθούν και αυτοί στον τομέα των άμεσων πωλήσεων».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ