Η γιγαντιαία καπνοβιομηχανία Philip Morris International κερδίζει δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο από τις πωλήσεις του Marlboro και άλλων δημοφιλών πακέτων τσιγάρων. Συνολικά κάθε χρόνο πουλάει περί τα 850 δισεκατομμύρια τσιγάρα παγκοσμίως.
Ωστόσο, τον τελευταίο καιρό εστιάζει το ενδιαφέρον της στη δημιουργία εναλλακτικών επιλογών για τους καπνιστές. Με τα κέρδη που βγάζει από την πώληση των παραδοσιακών τσιγάρων χρηματοδοτεί την έρευνα για τη δημιουργία καπνικών προϊόντων μειωμένου κινδύνου, τα οποία κερδίζουν έδαφος στην προτίμηση των καπνιστών απειλώντας να αλλάξουν ριζικά την εικόνα της παγκόσμιας καπνοβιομηχανίας.
Ενα τέτοιο προϊόν είναι το IQOS, το οποίο θερμαίνει αντί να καίει τα φύλλα καπνού με αποτέλεσμα ο καπνιστής να απολαμβάνει τη γεύση του καπνού χωρίς ωστόσο να εισπνέει τις βλαβερές ουσίες που παράγονται από την καύση του. Μπορεί η επιλογή αυτή να φαίνεται αντιφατική, ωστόσο φιλοδοξία της PMI, όπως την προσδιορίζει ο ελληνικής καταγωγής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ανδρέας Καλαντζόπουλος, είναι «να πείσουμε όλους τους ενήλικους καπνιστές που προτίθενται να συνεχίσουν να καπνίζουν να επιλέξουν το συντομότερο δυνατόν προϊόντα που θερμαίνουν αντί να καίνε τον καπνό».
Οριστική κατάργηση
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα «μη καιόμενα προϊόντα» μπορεί να επικρατήσουν σε βάθος χρόνου των παραδοσιακών τσιγάρων. Οπως δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή του στο BBC, η νέα τεχνολογία αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την οριστική κατάργηση του συμβατικού τσιγάρου.
Στην εκτίμηση αυτή συμβάλλει η αποδοχή που είχε το IQOS στην Ιαπωνία, την πρώτη αγορά όπου κυκλοφόρησε μαζικά και όπου μέσα σε δύο χρόνια κατάφερε να πάρει μερίδιο 7,2%. Την πορεία του προϊόντος στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου παρουσίασε πρόσφατα σε δημοσιογράφους από ευρωπαϊκές χώρες ο πρόεδρος της Philip Morris Japan, Αυστραλός Πολ Ράιλι. Οπως είπε, το προϊόν πρωτοκυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 2014 στην πόλη Ναγκόγια και μέσα σε έναν χρόνο απέσπασε μερίδιο αγοράς 0,8%, πάνω από το επίπεδο του 0,5% που θεωρείται αποδεκτό για την καθιέρωση ενός νέου προϊόντος τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του. Στη συνέχεια λανσαρίστηκε σε όλη τη χώρα και το φθινόπωρο του 2016 το μερίδιο αγοράς του στην Ιαπωνία είχε ξεπεράσει το 5% και τώρα κινείται πάνω από το 7%.
Υψηλή ζήτηση
Οπως είπε, η ζήτηση σήμερα είναι τόσο μεγάλη που η εταιρεία δεν μπορεί να ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα οι ιάπωνες καπνιστές να σχηματίζουν ουρές έξω από τα 7 καταστήματα πώλησης των συσκευών IQOS προκειμένου να γραφτούν στις λίστες αναμονής, καθώς καθημερινά κάθε κατάστημα πωλεί 150 συσκευές. Βεβαίως, το πρόβλημα με τη ζήτηση δεν αφορά μόνο τις συσκευές αλλά και τα «HeatSticks», όπως αποκαλούνται τα ειδικά τσιγάρα μικρού μεγέθους που τοποθετούνται στις συσκευές, καθώς ακόμη η παραγωγή πασχίζει να ικανοποιήσει τη διάθεση των καταναλωτών.
Για το αν η επιτυχία της Ιαπωνίας είναι μοναδική (οne off) περίπτωση, ο κ. Καλαντζόπουλος, μιλώντας πρόσφατα σε επενδυτές, είπε ότι «δεν είναι» και πως τα μηνύματα από άλλες αγορές όπου έχει λανσαριστεί το προϊόν είναι «ελπιδοφόρα».
Και τούτο διότι όπως εξήγησε «στην Ιαπωνία, μέχρι να επιτευχθεί η κρίσιμη μάζα των καταναλωτών και ο ρυθμός αύξησης του μεριδίου αγοράς να γίνει ξεκάθαρα εκθετικός, η ανάπτυξη είναι μάλλον αργή και γραμμική». Βεβαίως, όπως διευκρίνισε, ο ρυθμός ανάπτυξης της κάθε αγοράς εξαρτάται τόσο από τις τοπικές ιδιαιτερότητες των καταναλωτών όσο και από τους περιορισμούς στην εξάπλωση του προϊόντος. Συνεπώς, θεωρεί ότι είναι δύσκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια η πορεία διείσδυσης του προϊόντος σε μια νέα αγορά.
«Στόχος μας είναι», είπε, «να επιτευχθεί αυτή η κρίσιμη μάζα μέσα σε 12 έως 24 μήνες από το λανσάρισμα».
Στην Ελλάδα
Η συσκευή κυκλοφορεί σε περίπου 20 αγορές, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, και στόχος της εταιρείας είναι να φθάσει σε 35 μέχρι το τέλος της νέας χρονιάς. Στις αρχές Δεκεμβρίου άνοιξε στην Αθήνα το κεντρικό κατάστημα πώλησης IQOS, στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου και Βουκουρεστίου, το οποίο προστέθηκε στα άλλα δύο καταστήματα που λειτουργούν στην πρωτεύουσα, στο «Τhe Mall Athens» και στη Φιλοθέη.
Τα ειδικά τσιγάρα «ΗeatSticks» που χρησιμοποιεί η συσκευή διανέμονται από την Παπαστράτος και πωλούνται σε περίπου 600 σημεία στην Αθήνα.
Μάλιστα στα σχέδια της εταιρείας είναι με την εξάπλωση του IQOS μέρος της παραγωγής της Παπαστράτος να μετατραπεί από παραδοσιακά τσιγάρα σε «ΗeatSticks». Για την κάλυψη της ζήτησης, η PMI ολοκλήρωσε το 2016 επένδυση 500 εκατ. ευρώ στην Μπολόνια της Ιταλίας όπου δημιούργησε ένα νέο εργοστάσιο που παράγει αποκλειστικά θερμαινόμενα καπνικά προϊόντα.
Πάντως, το μεγάλο στοίχημα της PMI για το 2017 και προσωπικά του Ανδρέα Καλαντζόπουλου είναι να πάρει το IQOS το «πράσινο φως» από την αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Ποτών (FDA) προκειμένου να ξεκινήσει η πώλησή του στις ΗΠΑ. Προς την κατεύθυνση αυτή, η εταιρεία κατέθεσε πρόσφατα σχετική αίτηση στην FDA, η απόφαση της οποίας αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.
Γεύση καπνού με IQOS
«Ιδια ποσότητα νικοτίνης, αλλά 90% λιγότερες τοξικές ουσίες»
Το IQOS είναι ένα «γκατζετάκι» που απευθύνεται στους καπνιστές που θέλουν να στραφούν σε μια λιγότερο βλαβερή επιλογή χωρίς να εγκαταλείψουν τη γεύση του καπνού. Είναι αποτέλεσμα πολυετών ερευνών του ερευνητικού κέντρου της PMI Cube στην πόλη Νεσατέλ της Ελβετίας, για τις οποίες η εταιρεία έχει δαπανήσει περί τα 3 δισ. δολάρια.
Στην ουσία πρόκειται για μια μπαταρία σε μέγεθος κινητού τηλεφώνου, η οποία φορτίζει μια ηλεκτρονική θήκη στην οποία ο χρήστης τοποθετεί ένα μικροσκοπικό τσιγάρο με κανονικό καπνό. Η συσκευή θερμαίνει τη ράβδο καπνού (HeatStick), όπως ονομάζεται το τσιγάρο, περί τους 450 βαθμούς Κελσίου, έναντι 900 βαθμών που αναπτύσσονται κατά την καύση του καπνού όταν ο καπνιστής «ρουφάει» το τσιγάρο.
Η ειδοποιός διαφορά με τα τσιγάρα, τα πούρα και τα άλλα προϊόντα καπνού έγκειται στο ότι με το IQOS ο καπνός δεν καίγεται αλλά θερμαίνεται.
Και σε αυτό ακριβώς στηρίζεται και ο ισχυρισμός των κατασκευαστών της συσκευής ότι είναι «περιορισμένου κινδύνου». Διότι λόγω της μη καύσης του καπνού απελευθερώνονται πολύ λιγότερα τοξικά για να εισπνεύσει ο καπνιστής. Σύμφωνα με την εταιρεία και τα αποτελέσματα ερευνών που έχει κάνει, οι καπνιστές παίρνουν την ίδια ποσότητα νικοτίνης, αλλά 90% λιγότερες τοξικές ουσίες που παράγονται από την καύση του καπνού και του τσιγαρόχαρτου. Από άλλες έρευνες που έχει κάνει η εταιρεία, οι οποίες ακόμη δεν έχουν επαληθευτεί εξωτερικά, στον οργανισμό του καπνιστή που έχει «κόψει» το παραδοσιακό τσιγάρο και έχει υιοθετήσει το IQOS, ανιχνεύονται τα ίδια επίπεδα τοξικών ουσιών με κάποιον που έχει διακόψει το κάπνισμα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ