Η ιδέα των ανοιχτών χώρων εργασίας, που σήμερα έχουν υιοθετηθεί διεθνώς από το 70% των επιχειρήσεων, δεν είναι καινούργια, αλλά πηγαίνει πίσω στο Αμβούργο της δεκαετίας του 1950. Αρχικός πυρήνας της ιδέας που επικράτησε ως τάση μέσα στις επόμενες δεκαετίες ήταν η ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ των εργαζομένων. Τα σημερινά open offices δεν μοιάζουν σε τίποτα με τον παραδοσιακά εννοούμενο χώρο εργασίας, αντιθέτως διαθέτουν ανέσεις σπιτιού, όμορφη διακόσμηση, έργα τέχνης, χώρους ψυχαγωγίας. Οι εικόνες των εγκαταστάσεων μεγάλων εταιρειών όπως η Google, το Facebook, το Instagram και το Airbnb πραγματικά εντυπωσιάζουν.
Τα γραφεία-σπίτια


Τα γραφεία τού «αύριο» από απόψεως σχεδιασμού θα μοιάζουν περισσότερο με σπίτια και lobbies ξενοδοχείων, παρά με χώρους δουλειάς. Ολο και λιγότερες οθόνες υπολογιστών θα είναι απαραίτητες, σύμφωνα με τους ειδικούς, χάρη στις ψηφιακές καινοτομίες και εφαρμογές. Εξάλλου, οι έξυπνες συσκευές δίνουν στους περισσότερους την «ελευθερία» να εργάζονται από όπου βρίσκονται και σε οποιονδήποτε χρόνο –με όποιες παγίδες ελλοχεύουν φυσικά.
Η ανάγκη για ανθρώπινη επικοινωνία και ευχαρίστηση, με έμφαση στη διασύνδεση διαφορετικών γενεών εργαζομένων σε έναν χώρο που θα εμπνέει τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα, θα διαμορφώσει τα «γραφεία» του μέλλοντος. Πρόκειται για μια φιλοσοφία που ταιριάζει «γάντι» σε μια νέα παγκόσμια τάση, που έχει κάνει δυναμική εμφάνιση και στη χώρα μας, τους λεγόμενους co-working spaces, όπου συνυπάρχουν νέοι, φοιτητές, αυτοαπασχολούμενοι και μικρές επιχειρήσεις.
Ζήτημα συνύπαρξης


Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι όλα ιδανικά στους ανοιχτούς χώρους εργασίας, καθώς πολλοί διαφορετικοί άνθρωποι, με ξεχωριστά χαρακτηριστικά, πρέπει να συνυπάρξουν. «Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, το 50% των εργαζομένων που δουλεύουν σε open offices αντιμετωπίζει προβλήματα συγκέντρωσης. Αυτό συνέβαινε και σε εμάς, μέχρι που το 2010 είχαμε την ιδέα να δώσουμε λύση σε αυτό το πρόβλημα, αυξάνοντας έτσι την αποδοτικότητα και δημιουργικότητα των εργαζομένων» εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της φινλανδικής Framery κ. Οσι Πάια σε μια ομάδα δημοσιογράφων που επισκέφθηκε το Ελσίνκι με αφορμή το Slush 2016, το κορυφαίο συνέδριο για startups στην Ευρώπη.
Στο μοντέρνο κέντρο Τύπου του συνεδρίου, που φωτιζόταν σχεδόν αποκλειστικά από τις οθόνες δεκάδων φορητών υπολογιστών και τάμπλετ, ο θόρυβος από τη συνεχή δραστηριότητα σε έξι διαφορετικά stages ήταν διαπεραστικός. «Το Βήμα» βρέθηκε στον χώρο, όπου περισσότεροι από 300 δημοσιογράφοι από όλον τον κόσμο περνούσαν ανά διαστήματα για να δουλέψουν στους ευρύχωρους ξύλινους πάγκους, να κάνουν συνεντεύξεις, να συζητήσουν.
Ενα παχύ στρώμα από μαύρο πανί ήταν το μόνο που χώριζε τον ανοιχτό χώρο από την κεντρική σκηνή του συνεδρίου με τις χιλιάδες των θεατών, όπου φιλοξενήθηκαν κάποιοι από τους πιο επιτυχημένους startupers και επενδυτές. Ακόμα όμως και μέσα σε αυτό το πολύβουο περιβάλλον, όλοι είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν λίγες στιγμές απομόνωσης και ησυχίας, χάρη σε 15 ατομικές «κυψέλες» στο σχήμα τηλεφωνικών θαλάμων που ήταν τοποθετημένες στη μια πλευρά του media center.
Πρόκειται για ηχομονωτικές καμπίνες που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από τη Framery με σκοπό να προσφέρουν ιδιωτικότητα σε όσους εργάζονται σε open spaces και συνεργατικούς κόμβους. Μέσα στα λεγόμενα μπουθ (booth) μπορούν να πραγματοποιήσουν σημαντικά τηλεφωνήματα ή βιντεοκλήσεις και να συγκεντρωθούν σε μια σημαντική εργασία, χωρίς να αποσυντονίζονται από τους θορύβους του γραφείου ή να ενοχλούν αντίστοιχα τους συναδέλφους τους.
Ανάπτυξη με ρυθμό 792%!


Τα προϊόντα της Framery κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου στο εργοστάσιο του Τάμπερε της Νότιας Φινλανδίας χρησιμοποιώντας υψηλής ποιότητας πρώτες ύλες. Οι θάλαμοι διαθέτουν συνδυασμό φωτισμού led και ηλεκτροφωτισμού και αερίζονται επαρκώς με φυσικό αέρα, ώστε να είναι απολύτως ασφαλείς για όση ώρα επιθυμούν οι χρήστες.
Ανάμεσα στους μεγάλους διεθνείς πελάτες της εταιρείας, που δραστηριοποιείται σε 44 χώρες, συγκαταλέγονται οι Microsoft, PwC, Deloitte, Uber, SAP. Τα έσοδα της εταιρείας έχουν αυξηθεί από 600.000 ευρώ το 2012 σε 5,1 εκατ. ευρώ το 2015. Για το 2016, εκτιμάται ότι θα φτάσουν στα 17 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μέσα σε τέσσερα χρόνια ρυθμό ανάπτυξης 792%.
Οπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος, «κάθε χρόνο διατίθενται περίπου 4.000 μονάδες, με το κόστος εκάστου θαλάμου να είναι 7.000-10.000 ευρώ». Τον περασμένο Μάιο παρουσιάστηκε ένα νέο, πιο ευρύχωρο μοντέλο, το οποίο μοιάζει με meeting room δύο ατόμων. Σε συνεργασία με το Slush, 41 ατομικές αλλά και μεγαλύτερες «κυψέλες» τέθηκαν στη διάθεση των συνέδρων, επισκεπτών και δημοσιογράφων, προκειμένου να τους διευκολύνουν.

HeliosPlus