Παραδόθηκε σε πλήρη λειτουργία σήμερα, Παρασκευή, ο αυτοκινητόδρομος «Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα / Σπάρτη», παρουσία του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος και εγκαινίασε το μεσημέρι τα τελευταία 2,5 χιλιόμετρα της Περιμετρικής Καλαμάτας. Η σημασία που δίδεται σε αυτή την παράδοση δεν είναι τυχαία, μιας και πρόκειται για τον πρώτο οδικό άξονα με σύμβαση παραχώρησης, από τους πέντε συνολικά, που ολοκληρώνεται ύστερα από οκτώ χρόνια καθυστερήσεων, παλινωδιών και προβλημάτων.
«Όλα έχουν επιτευχθεί εξαιτίας μιας δύσκολης, επίμονης, μεθοδικής δουλειάς» είπε στην ομιλία του κατά την τελετή των εγκαινίων ο Πρωθυπουργός. «Είναι μεγάλη η χαρά μας που ολοκληρώνεται ο Μορέας, ο κεντρικός άξονας της Πελοποννήσου. Είναι έργα που τα βρήκαμε σταματημένα από το 2013 και βρεθήκαμε μπροστά στο φάσμα των αποζημιώσεων. Μόνο για αυτό το έργο θα έπρεπε να επιστρέψει το Δημόσιο 504 εκατ. ευρώ. Με τη νέα αναθεωρημένη σύμβαση εξοικονομήσαμε αποζημιώσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ. Με τη συμφωνία που κάναμε προβλέπεται για όλους τους αυτοκινητόδρομους η εγκατάσταση συστήματος αναλογικών διοδίων από τους παραχωρησιούχους, με κριτήριο τη χρήση του δρόμου. Έγινε κριτική για τη δωρεάν μετακίνηση των ψηφοφόρων, αλλά οι εκλογές θα γίνουν τον Σεπτέμβριο του 2019, οπότε δεν θα το δείτε να γίνεται άμεσα»
Αναφερόμενος στην τρέχουσα επικαιρότητα, σημείωσε: «Επιχειρούμε να αφήσουμε πίσω το αμαρτωλό παρελθόν. Η διαφάνεια και το δημόσιο συμφέρον θα πρέπει να εξασφαλίζονται. Τα μεγάλα έργα δεν έχουν πατρότητα, ανήκουν στον λαό. Δεν μπορώ να παραλείψω όμως οτι η δική μας επιμονή οδήγησε έγκαιρα στην ολοκλήρωση του έργου και την αποφυγή επιστροφών και επιπλέον αποζημιώσεων. Το 2017 θα είναι μια χρονιά ανάκαμψης. Δεν θα επαληθευτούν όσοι λένε ότι δεν θα κλείσει η αξιολόγηση, όπως δεν επαληθεύτηκαν όσοι επιδίωκαν να μη δώσουμε το έκτακτο βοήθημα»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης είπε από την πλευρά του: «Σήμερα δεν έχει φιέστες, ούτε εξαγγελίες και υποσχέσεις. Τον Φεβρουάριο του 2015 όλα τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα ήταν σε τέλμα. Για τον Μορέα υπήρχε ένα επιπλέον πρόβλημα: είχε διακοπεί η χρηματοδότησή του από τις τράπεζες. Σήμερα αποδεικνύουμε ότι θα τα καταφέρουμε και με τα έργα και με την έξοδο από την κρίση».
Στη συνέχεια ανέφερε ότι πρώτα από τη διαπραγμάτευση με τον Μορέα ξεκίνησαν όλα για την εφαρμογή στους αυτοκινητόδρομους που είχαν δοθεί με παραχώρηση: η εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος σε όλες τις παραχωρήσεις, η εισαγωγή κοινωνικών κριτηρίων στις χρεώσεις.
«Σήμερα είμαστε εδώ, αλλά ο Αλέξης είναι αυτός που θα κάνει τα εγκαίνια σε ένα ακόμη έργο, το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος» επισήμανε ο κ. Σπίρτζης για να ένα έργο μεγάλης σημασίας για την περιοχή αλλά το οποίο μελετάται, προφανώς για να τονίσει ότι η κυβέρνηση θα εξαντλήσει και θα διεκδικήσει και άλλη τετραετία.
Από την πλευρά του σε δήλωσή του ο κ. Δημήτρης Κούτρας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Άκτωρ, επισήμανε μεταξύ άλλων: «Σε αυτές τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες για την χώρα μας τρεις ελληνικές εταιρείες δεν εγκατέλειψαν το έργο, αλλά κατάφεραν και το ολοκλήρωσαν πρώτο απ’ όλα τα άλλα. Βεβαίως δέχθηκαν μηδενική σχεδόν (0,5%) απόδοση της επένδυσής τους, προκειμένου να ολοκληρωθεί. Ένα πραγματικό στολίδι, που χαράχτηκε στις πλαγιές του Ταϋγέτου, που η μία γέφυρα ακολουθεί το τούνελ και το κάθε τούνελ ακολουθεί τη γέφυρα. Ένα έργο, θα το έλεγα, γλυπτό, μέσα σε ένα πανέμορφο περιβάλλον. Εδώ που βρισκόμαστε είναι η ψηλότερη γέφυρα της Πελοποννήσου που διαβαίνει τον Νέδοντα ποταμό σχεδόν 50 μέτρα ύψος, μόλις 4 μέτρα χαμηλότερα από το φρούριο των Αρχαίων Φαρών και σε απόλυτο σεβασμό προς αυτό».
Το πρώτο βήμα για τους οδικούς άξονες
Με την παράδοση του Μορέα γίνεται το πρώτο βήμα για την παράδοση όλων των οδικών αξόνων μέχρι και τον Αύγουστο του 2017. Σημαντικότερο χρονικό ορόσημο είναι το τέλος Μαρτίου, οπότε πρέπει να ολοκληρωθεί η λειτουργική παράδοση όλων των αυτοκινητόδρομων, προκειμένου να μην τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτημα επιστροφής ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων.
Ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που συμπληρώνεται από τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη, ανήκει στη δεύτερη φάση εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των οδικών αξόνων της χώρας, μέσω συγχρηματοδοτούμενων έργων. Με την ολοκλήρωση του άξονα, συνολικού μήκους 205 χλμ., η διαδρομές Αθήνα – Καλαμάτα και Αθήνα – Σπάρτη είναι εφικτές σε λίγο περισσότερο από δύο ώρες. Η διατομή περιλαμβάνει δύο λωρίδες να κατεύθυνση συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης, με κεντρική διαχωριστική νησίδα.
Πρόκειται για τον πρώτο αυτοκινητόδρομο που «άνοιξε» την κατασκευαστική δραστηριότητα και παραδίδεται σήμερα πρώτος. Δεν έλειψαν βέβαια τα χρηματοδοτικά προβλήματα που χτύπησαν όλα τα έργα παραχώρησης, ξεκινώντας από το φθινόπωρο του 2012, όταν οι δανείστριες τράπεζες ανέστειλαν τη δανειοδότηση, καθώς αμφισβητούσαν τις προβολές κίνησης και φόρτου του αυτοκινητόδρομου. Επίσης, αναπροσαρμογή του χρηματοοικονομικού μοντέλου προς τα κάτω ζήτησε και η ΕΤΕπ, θέτοντας ζήτημα πρόσθετων εγγυήσεων του Δημοσίου.
Οι εργασίες αρχικά συνεχίστηκαν με ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, σταμάτησαν όμως το 2014. Η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, αν και πήρε έγκριση κρατικών ενισχύσεων από την Κομισιόν τον Δεκέμβριο του 2014, καθυστέρησε να κυρωθεί από τη Βουλή λόγω του κατοπινού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των πολιτικών αναταράξεων του 2015. Τελικά, η συμφωνία ήρθε στα τέλη του 2015, προβλέποντας καταβολή 79,5 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων. Αύξησε επίσης την επιδότηση λειτουργίας δυνητικά σε 330 εκατ. ευρώ, από 199 εκατ. ευρώ, εάν η κυκλοφορία παραμείνει χαμηλή.
Ο προϋπολογισμός της κατασκευής του ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ. Περίπου 30% του προαναφερθέντος ποσού καταβάλλεται από δημόσιους και ευρωπαϊκούς πόρους ενώ το υπόλοιπο καταβάλλεται από τον παραχωρησιούχο και αποπληρώνεται μέσω των εισπράξεων από τα διόδια.