Η ασφαλής κυκλοφορία των οχημάτων σε συνδυασμό με την παράλληλη κατασκευαστική δραστηριότητα στο 85% του δρόμου που ενώνει την Κόρινθο με την Πάτρα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του έργου. Η λειτουργική παράδοση της Ολυμπίας οδού αναμένεται να δώσει μια ανάσα ανακούφισης στους χρήστες του νέου αυτοκινητοδρόμου, οι οποίοι δεν θα είναι πια αναγκασμένοι να κινούνται σε μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, πολύ στενή στις πλείστες των περιπτώσεων, ανάμεσα σε κολονάκια και εργοταξιακές ζώνες.
Σήμερα τα 120 χλμ. από την Κόρινθο ως την Πάτρα διασχίζουν καθημερινά κατά μέσο όρο 7.000 οχήματα ανά κατεύθυνση, ενώ σε αιχμή αυτά μπορεί να ανέλθουν σε 22.000. Από την αρχή της κρίσης η πτώση της κυκλοφορίας στο σύνολο των 201,5 χλμ. εκτιμάται στο 40%. Στο κομμάτι Ελευσίνα – Κόρινθος, που παρουσιάζει και τις μεγαλύτερες κυκλοφοριακές αιχμές με 65.000 οχήματα, περνούν καθημερινά κατά μέσο όρο 20.000 οχήματα, ενώ την παράκαμψη της Πάτρας χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο 9.000 οχήματα την ημέρα. Στην αιχμή της συγκεντρώνει ακόμα και 15.000.


Σύγχρονος αυτοκινητόδρομος

Οι εκτιμήσεις προ κρίσης υπολόγιζαν ότι η ολοκλήρωση του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου θα απέφερε, σε συνδυασμό και με τα υπόλοιπα έργα παραχώρησης, αύξηση της κυκλοφορίας κατά 50% σε βάθος πενταετίας. Σήμερα οποιαδήποτε τέτοια εκτίμηση θα ήταν αυθαίρετη.
Με τη λειτουργική παράδοση του νέου σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, στα τέλη Μαρτίου του 2017, οι χρήστες θα έχουν στη διάθεσή τους στο κομμάτι Κόρινθος – Πάτρα δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), καθώς και 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ. Στην ασφαλή και ταχεία κυκλοφορία των χρηστών θα συμβάλουν ακόμα 209 γέφυρες, με μεγαλύτερη αυτή του ποταμού Κράθι, μήκους 190 μέτρων. Είναι ενδεικτικό ότι από την έναρξη της παραχώρησης το 2008 οι προσπάθειες βελτίωσης της οδικής ασφάλειας απέφεραν σημαντικά αποτελέσματα, καθώς ο αριθμός θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων παρουσίασε μείωση της τάξεως του 60%.
Επίσης ο αυτοκινητόδρομος διαθέτει 29 ανισόπεδους κόμβους για τη σύνδεση με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τις παρόδιες περιοχές. Αντιστοιχεί ένας κόμβος ανά 7 χλμ. αυτοκινητοδρόμου. Σημαντικότερος δε είναι ο υπερκόμβος του Ρίου, ένα ιδιαιτέρως πολύπλοκο τεχνικό έργο, επειδή εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνσεις. Στην ολοκλήρωσή του, μέσα στο φθινόπωρο του 2017, θα περιλαμβάνει τρεις άνω και έξι κάτω διαβάσεις, δύο γεφυρώσεις του ποταμού Σελέμνου και πολλαπλές ράμπες εισόδου – εξόδου.


Στην «καρδιά» της Ολυμπίας οδού

Οργανικό και αναπόσπαστο κομμάτι της Ολυμπίας οδού αποτελούν οι εγκαταστάσεις της εταιρείας λειτουργίας, η κατασκευή των οποίων ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2016, στην περιοχή Ανω Βλυχάδα του Δήμου Μεγάρων. «Το Βήμα» βρέθηκε στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ξενάγησης στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ) που αποτελεί την καρδιά του αυτοκινητοδρόμου, για το σύνολο των 201,5 χλμ. από την Ελευσίνα ως και την περιμετρική Πατρών.
Εκεί οι κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας που βρίσκονται κατά μήκος του δρόμου προβάλλονται σε ένα εντυπωσιακό, τελευταίας τεχνολογίας video wall 12 οθονών των 60 ιντσών. Επίσης είναι εξοπλισμένο με τέσσερις θέσεις εργασίας, η μία εκ των οποίων λειτουργεί ως αποκλειστικό Κέντρο Αποχιονισμού και Χειμερινής Συντήρησης, διαθέτει αναβαθμισμένο σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων και νέο σύστημα ελέγχου και διαχείρισης εξοπλισμού, που επιτρέπει απομακρυσμένα τη λειτουργία των συστημάτων πυρόσβεσης, άρδευσης, οδοφωτισμού, συστημάτων ασφαλείας σηράγγων και δυναμικής σήμανσης της οδού.


Σήραγγες με 181 κάμερες

Οσον αφορά τις νέες μεγάλες σήραγγες που έχουν «τρυπήσει» το βουνό της Παναγοπούλας, η μία με κατεύθυνση προς Πάτρα μήκους 3 χλμ. και οι τρεις διαδοχικές συνολικού μήκους 5,1 χλμ. προς Αθήνα, εξασφαλίζεται 100% κάλυψη από 181 κάμερες και συστήματα αυτόματης ανίχνευσης. Επίσης υπάρχουν συστήματα με εξοπλισμό αυτόματης πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης. Ο αερισμός εξασφαλίζεται από 60 ανεμιστήρες και μηχανοστάσιο εκκαπνισμού, ανεμόμετρα και αισθητήρες ρύπων.
Σε όλο το μήκος των σηράγγων έχουν κατασκευαστεί 11 εσοχές για στάση έκτακτης ανάγκης και 15 έξοδοι διαφυγής (πέντε για οχήματα και πεζούς και δέκα για πεζούς). Ακόμη, η παλαιά οδός διατηρείται ως παρακαμπτήρια. Σημειώνεται ότι ενώ ο χρόνος απόκρισης σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου είναι τα 12 λεπτά, για τις σήραγγες η ανταπόκριση των συστημάτων εντός των σηράγγων πρέπει να είναι άμεση.
Στον χώρο του ΚΔΚ κατασκευάστηκαν και λειτουργούν οι σύγχρονες εγκαταστάσεις που στεγάζουν το Α’ Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Αττικής, καθώς και ο χώρος που θα φιλοξενεί την αντίστοιχη Πυροσβεστική Υπηρεσία. Η σύσταση των αντίστοιχων τμημάτων Τροχαίας και Πυροσβεστικής είναι μέσα στις προβλέψεις για την παράδοση του έργου.

HeliosPlus