Οι βάρκες ταξιδεύουν προς τα εκεί από τους Ψαράδες. Ασκηταριό της Παναγίας Ελεούσας, το απώτερο, του 15ου αιώνα, με τοιχογραφίες της παλαιολόγειας μακεδονικής ζωγραφικής του 14ου αιώνα, αλλά και άλλες τεχνοτροπίες στην ανώτερη ζώνη του εικονογραφικού προγράμματος που έγιναν από άλλο χέρι. Ασκηταριό της Μικρής Ανάληψης (15ος αιώνας) και το παλαιότερο όλων, της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος (13ος αιώνας). Ανάμεσά τους οι βραχογραφίες της Παναγίας Βλαχερνίτισσας (15ος αιώνας) και της Παναγίας Ελεούσας ή Δεξιοκρατούσας (14ος αιώνας).
Οι ψαριές των αλιέων καταλήγουν πάντα στο παραλίμνιο μέτωπο των Ψαράδων, το οποίο είναι αφιερωμένο στο φαγητό. Εδώ τιμούν ιδιαιτέρως το πιο νόστιμο ψάρι της λίμνης, το γριβάδι. Στο εστιατόριο «Καλή παρέα» η κυρία Μαρία το μαγειρεύει με την παραδοσιακή, τοπική συνταγή, πλακί στον φούρνο. Μέσα στο ταψί, πάνω στο μάτι του φούρνου, τσιγαρίζει πολλά κρεμμύδια μαζί με μία ψιλοκομμένη πιπεριά Φλωρίνης και μία καυτερή, μαζί με ένα κουταλάκι τριμμένη φρέσκια ντομάτα. Μετά προσθέτει δύο ακόμη τριμμένες ντομάτες, ένα φύλλο δάφνης, αλάτι και πιπέρι. Το ψάρι είναι κομμένο σε μεγάλες φέτες που έχει αλατίσει προηγουμένως με χοντρό αλάτι. Τις αλευρώνει, τις βάζει στο ταψί με τα κρεμμύδια και τις γυρίζει. Προσθέτει νερό και βάζει το ταψί στον φούρνο για 1,5-2 ώρες μέχρι να ψηθεί το φαγητό καλά. Η γεύση του είναι δυνατή και πικάντικη, καθώς το τραπέζι ενισχύεται και με άλλες «φλογισμένες» γεύσεις, όπως αυτή των φημισμένων γιγάντων των Πρεσπών, των λαχανικών τουρσί και των ιθαγενών λουκάνικων.
Το Αγιο Ορος είναι μια ζωντανή βυζαντινή νήσος μέσα στον σύγχρονο κόσμο μας και ο Αγιος Αχίλλειος μια νησίδα. Ο γύρος του νησιού είναι ένας περίπατος από το ένα παλαιοχριστιανικό μνημείο στο άλλο. Το πιο εντυπωσιακό είναι, βέβαια, η βασιλική του Αγίου Αχιλλείου (10ος αιώνας), έτσι όπως τα τμήματά της που σκέκονται ακόμη όρθια προβάλλονται στα νερά και τους καλαμιώνες της Μικρής Πρέσπας. Παράξενο για ένα μικρό νησί να φιλοξενεί μια από τις μεγαλύτερες βασιλικές στον ελληνικό χώρο. Εδώ το απόκοσμο εκπροσωπεί ο ναός της Παναγίας Πορφύρας (16ος αιώνας), στην άλλη άκρη του νησιού. Ολα μένουν ασάλευτα στο σκοτάδι μέχρι να ανάψεις ένα κερί και να «ζωντανέψουν» τα πρόσωπα και οι σκιές των αγιογραφιών. Αυτά, όμως, είναι πρόφαση να δεις τη γαλήνη και την ησυχία να γίνονται τοπίο και να απλώνονται γύρω σου. Είναι τόσο λείος ο καθρέφτης της Μικρής Πρέσπας, που αναγνωρίζεις από πολύ μακριά και το παραμικρό ίχνος που αφήνουν πάνω του τα υδρόβια πουλιά όταν ταξιδεύουν, όταν βουτούν ή όταν αρχίζουν το πέταγμά τους.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ