«…πουθενά στον κόσμο η Αριστερά, η κομμουνιστική Αριστερά, […] δεν έχει ταιριάξει με τη δημοκρατία. […] Στην Ελλάδα όμως, κυρίως λόγω του Εμφυλίου και μετά λόγω της χούντας, δημιουργήθηκε αυτό που ονομάζουμε ιδεολογική ηγεμονία της Αριστεράς. Αν πας στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στη Λετονία, στην Εσθονία, στην Τσεχία, στην Ουγγαρία, στην Πολωνία και πεις είμαι κομμουνιστής, σε βάζουν φυλακή. […] Στην Ελλάδα μόνο αν είσαι αριστερός είσαι καλός». Η προ διμήνου αναφορά του αντιπροέδρου της ΝΔ κ. Αδωνη Γεωργιάδη μετεωρίστηκε στην πολιτική αντιπαράθεση ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων από τα άλλα κόμματα (πλην Χρυσής Αυγής) και προκαλώντας εσωκομματικούς «πονοκεφάλους».
Ο Εμφύλιος ρίχνει ακόμη και σήμερα τη σκιά του. Εκλεισαν 70 χρόνια από την επίσημη έναρξη της ένοπλης σύγκρουσης, του πιο αιματηρού πολέμου στον οποίο ενεπλάκησαν ελληνικές δυνάμεις στον 20ό αιώνα· μια ολόκληρη γενιά. Η ρητορική που παραπέμπει σε αυτόν, δεξιά ή αριστερή, έχει επιβιώσει και μάλιστα γίνεται αποδεκτή άλλοτε εκκωφαντικά, άλλοτε «υπόκωφα». Από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, άλλωστε, ο διχασμός, τα δίπολα στην πολιτική –απόρροια κοινωνικών ανακατατάξεων –έχουν την τιμητική τους ως σήμερα. Πώς όμως η κοινωνία επουλώνει ή ρίχνει αλάτι στις πληγές;
Αν και για πολλούς παραμένει «ταμπού», εν τούτοις η ιστοριογραφική παραγωγή για όλη τη δεκαετία του 1940 είναι αξιόλογη τα τελευταία χρόνια. Οι ερευνητές αναδεικνύουν πτυχές του παρελθόντος, θέτουν προτάγματα, αρχίζουν να απομακρύνονται από εξιδανικεύσεις, ηρωισμούς, απλουστεύσεις και εύκολες απαντήσεις. Η καρδιά του ερευνητή ανήκει σίγουρα κάπου, η πρόσκληση ωστόσο είναι να αποδώσει το κλίμα και τα γεγονότα χωρίς «βολικές» αποσιωπήσεις. Σε αυτό, στην ανάπτυξη διαλόγου ανάμεσα στην επιστημονική κοινότητα αλλά και ανάμεσα στους ιστορικούς και στην κοινωνία, συμβάλλουν τα συνέδρια που διοργανώνονται τέτοια εποχή, όπως από τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας και το Μεταπτυχιακό του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ