«Δολιοφθορέα της αλήθειας», «Υπηρέτη της ελίτ» ήταν δύο από το πλήθος των επιθέτων με τα οποία βάφτιζε τους «New York Times» ο Ντόναλντ Τραμπ σε όλη την προεκλογική περίοδο. Αυτό δεν τον εμπόδισε να αναφωνήσει, μία εβδομάδα μετά την εκλογή του και ύστερα από μια μακρά και περιπετειώδη συνομιλία με τη δημοσιογραφική ιεραρχία της εφημερίδας, «διαμάντια, διαμάντια αυτοί οι άνθρωποι. Πραγματικό αμερικανικό διαμάντι αυτή η εφημερίδα». Ο νέος, ο 45ος πρόεδρος της Αμερικής είναι γνωστό ότι αλλάζει γνώμη πολύ συχνά. Αυτό άλλωστε είναι κάτι που ανησυχεί εκείνους –Αμερικανούς και ξένους –με τους οποίους πρέπει να συνεργαστεί.
80.000 νέοι συνδρομητές


Πώς αντέδρασαν οι «ΝΥ Times»; Δημοσίευαν, ακόμη και στην πρώτη σελίδα τους, κάθε φορά τους χαρακτηρισμούς που τους έδινε και, φυσικά, τα εύσημα που τους απένειμε μετά τη συνάντησή του με το επιτελείο της εφημερίδας. Η ιδιοκτησία και το προσωπικό θα πρέπει να τον ευγνωμονούν. Ογδόντα χιλιάδες νέους συνδρομητές απέκτησαν τους τρεις τελευταίους μήνες, από τους οποίους οι 16.500 είναι για την έντυπη έκδοση. Πρόκειται για κάτι το εντελώς απρόοπτο και δικαιολογημένα η εφημερίδα το ονόμασε «προεδρικό δώρο». Το πρακτορείο «Politico» ήταν πιο συγκεκριμένο: είναι και αυτό «Φαινόμενο Τραμπ».
Αύξηση στην κυκλοφορία και στον αριθμό των συνδρομητών στους «NY Times» είχε σημειωθεί και στις δύο εκλογές που έστειλαν τον Μπαράκ Ομπάμα στον Λευκό Οίκο αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό. Μόλις 9.500 νέους συνδρομητές, κυρίως στην έντυπη έκδοση.
Η φετινή προεκλογική περίοδος ήταν «πολύ φαντασμαγορική» και ιδιαίτερα η επεισοδιακή συμμετοχή του Ντόναλντ Τραμπ, γράφει ο ειδικός Κεν Ντοκτορ, προκάλεσε «μια επιφανειακή πολιτικοποίηση στην κοινωνία, ένα περιβάλλον το οποίο δεν αρκούνταν στα μονόλεπτα τηλεοπτικά σποτ». Οσο ποτέ άλλοτε «ο αμερικανός πολίτης ήθελε να μάθει το background των όσων του παρουσίαζε η καλωδιακή τηλεόραση, το ραδιόφωνο και αποκάλυπτε η μισή ντουζίνα ντιμπέιτ» των υποψηφίων. Η εφημερίδα τον ικανοποιούσε.
Και δεν πρόκειται ειδικά μόνο για τους «New York Times». «Δώρο Τραμπ» έλαβαν και άλλα έντυπα στις ΗΠΑ. To «Washington Post» περιορίστηκε, μέχρι στιγμής, να ανακοινώσει ότι αυξήθηκε ο αριθμός των συνδρομητών του το τρίμηνο Ιουλίου – Νοεμβρίου κατά 23%. Και το «New Yorker», ένα εβδομαδιαίο περιοδικό το οποίο δεν είναι πολιτικό έντυπο, αύξησε την κυκλοφορία του κατά 8% το προεκλογικό εξάμηνο.
Εσοδα και διαφημίσεις


Η αύξηση του αριθμού των συνδρομητών στην έντυπη έκδοση των «NY Times», η οποία έφερε «ζεστό χρήμα» πλέον του ενός εκατομμυρίου, είχε και άλλες θετικές συνέπειες. Αύξησε την έντυπη διαφήμιση κατά 12% η οποία απέδωσε σχεδόν 23 εκατ. δολάρια το δεκαπενθήμερο πριν από τις εκλογές. Και κάτι άλλο: άλλαξε και όχι μόνο συναισθηματικά την «ατμόσφαιρα» μέσα στην εφημερίδα. Σε σημείο που, όπως φαίνεται, ίσως να ανασταλούν οι μαζικές απολύσεις που είχαν προαγγελθεί τον Οκτώβριο και οι συνεργασίες με think tanks.
Υπάρχει περίπτωση να γίνει ηπιότερη η κριτική αυτών των εντύπων; Ούτε σκέψη. «Θα συνεχίσουν να γράφουν την αλήθεια αλήθεια και τα ψέματα ψέματα» προεξοφλεί η καθηγήτρια Κοινωνικών Επιστημών δρ Λέμελ Σόρεντ του Πανεπιστημίου Γέιλ.
Πρώτο δείγμα, η αντίδρασή τους στις πρώτες κινήσεις του νέου αμερικανού προέδρου. Η επιλογή των προσώπων που θα στελεχώσουν την κυβέρνηση Τραμπ, ιδιαίτερα το ότι μεταξύ αυτών είναι και πέντε στρατηγοί ε.α., έφερε τίτλο στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας «Washington Post» που επικριτικά προειδοποιούσε ότι «πολλοί στρατιωτικοί στην κυβέρνηση». Και οι «New York Times» πρόβαλαν τρεις φορές σε δύο ημέρες την «εντελώς περιττή» και «απόλυτα αδικαιολόγητη» τηλεφωνική επικοινωνία του Ντόναλντ Τραμπ με την πρόεδρο της Ταϊβάν, την οποία δεν αναγνωρίζουν οι ΗΠΑ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ