Αριστερά: «21 Δεκεμβρίου 2112» (2008), Δεξιά: «Φυτώριο» (2011)
Η «ελληνικότητα», όμως, της ζωγραφικής του Παπανικολάου δεν εξαντλείται στα αναγνωρίσιμα τοπία ή την επισήμανση σκηνών που σαν μικρή παρένθεση παρατίθενται σε μια γωνιά ενός πίνακα για να υπερθεματίσουν το couleur locale της, όπως το ζευγάρι που κάνει έρωτα σε μια ταράτσα με φόντο το Αιγαίο, ή ο ψαράς που σκύβει πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας για να εντοπίσει με ένα γυαλί τα ψάρια στον βυθό. Είναι και η ίδια η τεχνική τους, αβγοτέμπερα πάνω σε ξύλο θαλάσσης στην πλειονότητά τους, που παραπέμπει στην παράδοση της αγιογραφίας και των βυζαντινών εικόνων, ή ακόμη και στην υφαντουργία και τις τεχνικές του αργαλειού, χάρη στις κοφτές πινελιές του έργου «Φυτώριο», για παράδειγμα, που σε κάνουν να νιώθεις ότι οι πίνακες συνοψίζουν την ψυχή μιας Ελλάδας, ανέμελης στην εξοχή, αποξενωμένης και αδιέξοδα προβληματισμένης και εσωστρεφούς στα αστικά κέντρα. Μια ελληνικότητα που κοιτάει γύρω της και συνομιλεί με τις τοιχογραφίες της Πομπηίας αλλά και τους μετα-ιμπρεσιονιστές ή τους μεγάλους παραστατικούς της διεθνούς τέχνης όπως ένας Χόκνεϊ προτού στραφεί εντός της, στα τοπία του Τσαρούχη ή τις επιρροές του Κόντογλου και τις μορφές του Γραμματόπουλου για να αντλήσει από τα δικά της κοιτάσματα και να δημιουργήσει ένα δικό της, πολύτιμο κράμα.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2016
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ