Η κριτική στάση που τηρεί ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απέναντι στο ελεύθερο εμπόριο μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τις δραστηριότητες της Fiat Chrysler Automobiles στη Βόρεια Αμερική και να έχει υψηλό οικονομικό κόστος για τον όμιλο στο σύνολό του. Την προειδοποίηση αυτή έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler Automobiles Σέρτζιο Μαρκιόνε.
Μιλώντας στην τηλεόραση του ομίλου Bloomberg ο Μαρκιόνε είπε ότι «η εκλογή Τραμπ σηματοδοτεί αναμφίβολα το τέλος μιας εποχής». Ο ιταλός μάνατζερ είπε ότι υπάρχουν μια σειρά ζητήματα στις ΗΠΑ που δεν έχουν ακόμα διευκρινιστεί. Και εξήγησε ότι η μεγαλύτερη αλλαγή για την εταιρεία του και για τον κλάδο θα επέλθει αν ο Τραμπ θελήσει να αλλάξει τις συνθήκες και τους όρους που διεξάγεται σήμερα το διεθνές εμπόριο, σε περίπτωση που καταργήσει τη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής (NAFTA).
«Η κατάργηση της NAFTA θα είχε σοβαρό αντίκτυπο στις δραστηριότητες της Fiat στις ΗΠΑ, στο Μεξικό και στον Καναδά», τόνισε χαρακτηριστικά ο Μαρκιόνε. Ο Τραμπ καταφέρθηκε πολλές φορές προεκλογικά κατά της εμπορικής αυτής συμφωνίας, κατηγορώντας τη ως τη «χειρότερη εμπορική συμφωνία στην Ιστορία» επειδή στερεί θέσεις εργασίας από τις ΗΠΑ.
Ο εκλεγμένος πρόεδρος συνήθιζε προεκλογικά να καταγγέλλει τη Ford Motor επειδή διατηρεί μονάδες κατασκευής αυτοκινήτων στο Μεξικό. Και πρότεινε την επιβολή φόρου 35% στα προϊοντα εταιρειών (όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανιών) που μεταφέρουν την παραγωγή τους εκτός αμερικανικών συνόρων. «Εν προκειμένω, από το 2010 εννέα μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες συμπεριλαμβανομένων των General Motors Co., Ford και Fiat Chrysler έχουν ανακοινώσει επενδύσεις άνω των 24 δισ. δολαρίων στο Μεξικό», γράφει το Bloomberg.
Η Fiat συγκεκριμένα, συναρμολογεί περίπου το 17% του συνόλου των οχημάτων της σε μονάδα παραγωγής στο Μεξικό, σύμφωνα με τον αναλυτή του Bloomberg Κέβιν Τάιναν. Τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα αυτά πωλούνται στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Σημειωτέον ότι τα κέρδη από τις πωλήσεις της Fiat Chrysler στη Βόρεια Αμερική συμβάλλουν τα μέγιστα στη συνολική κερδοφορία του ιταλο-αμερικανικού ομίλου.
«Η εταιρεία θα επιβαρυνόταν με βαρύ κόστος αν η κυβέρνηση Τραμπ επέβαλλε την φορολόγηση με 35% των οχημάτων και των ανταλλακτικών που εισάγονται στις ΗΠΑ», σημειώνει ο Τάιναν. Όσο για τον Μαρκιόνε, από τον περασμένο Ιούνιο είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου ενόψει της (θεωρούμενης ως απίθανης τότε) προοπτικής να εφαρμόσει ο Τραμπ τις απόψεις του περί οικονομικού προστατευτισμού.
«Ευνοϊκή» περιβαλλοντική ασυδοσία
Η αλλαγή ηγεσίας στις ΗΠΑ –που συνοδεύεται και με αλλαγή… κοσμοθεωρίας, διότι αν εκλεγόταν η Χίλαρι Κλίντον κανείς δεν θα μιλούσε για «τέλος εποχής» –έχει πάντως και θετικές επιπτώσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι μετοχές της Fiat, για παράδειγμα, έχουν ενισχυθεί κατά 14% από την ημέρα της εκλογής προέδρου (8 Νοεμβρίου) χάρη στις περιβαλλοντικές… αναισθησίες του εκλεγέντος προέδρου!
Είναι χαρακτηριστικό ότι τρεις ημέρες μετά τις εκλογές, που ο Τραμπ διόρισε έναν πολέμιο των οικολόγων και της Οικολογίας εν γένει ως επικεφαλής της ομάδας που θα ετοιμάσει την αλλαγή ηγεσίας στην Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ, οι τιμές των μετοχών της Fiat και των άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών έκαναν άλματα στη Wall Street.
Η χρηματιστηριακή ευφορία για τον κλάδο αυτοκινήτου εκπορεύεται από τη φημολογία ότι η νέα διακυβέρνηση θα διακόψει τις πολιτικές εξοικονόμησης ενέργειας και συνολικά τις περιβαλλοντικές πολιτικές και την ολοένα αυστηροποιούμενη σχετική νομοθεσία της προηγούμενης διακυβέρνησης Ομπάμα. Ως εκ τούτου θα μειωθεί το κόστος έρευνας και κατασκευής οικονομικών κινητήρων που επιβαρύνει τους κατασκευαστές.
Επιπλέον, ο Μαρκιόνε παραδέχθηκε ότι θετικό αντίκτυπο για τον όμιλο Fiat Chrysler είχε και η ενίσχυση της ισοτιμίας του δολαρίου μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ. Το πρωί της Παρασκευής στο Χρηματιστήριο του Μιλάνου η τιμή της μετοχής της Fiat ενισχυόταν κατά 1,5% στα 7,30 ευρώ.