Στις 11 Νοεμβρίου 1985 το γκαλά με δείπνο στον Λευκό Οίκο συγκέντρωνε τω όντι τα φώτα της διεθνούς δημοσιότητας, καθώς ο τότε αμερικανός πρόεδρος Ρόναλντ Ρίγκαν καλωσόριζε ένα εξόχως λαμπερό ζευγάρι: τον 37χρονο πρίγκιπα της Ουαλίας Κάρολο –τον διάδοχο του βρετανικού θρόνου –και τη μόλις 24 ετών σύζυγό του, πριγκίπισσα Νταϊάνα, στο πρώτο της ταξίδι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αγαπημένη ήδη των απανταχού φωτογράφων, η νεαρή πριγκίπισσα έκλεψε για μία ακόμη φορά τις εντυπώσεις εκείνο το βράδυ χορεύοντας με τον Τζον Τραβόλτα στους ρυθμούς της ταινίας του «Saturday Night Fever», με τα στιγμιότυπα να κάνουν τον γύρο του κόσμου προκαλώντας φρενίτιδα. Ηταν τόσο μεγάλη η αίσθηση που προκλήθηκε, ώστε το ένδυμα που φορούσε η Νταϊάνα, η εντυπωσιακή έξωμη μπλε βελούδινη τουαλέτα του λονδρέζου σχεδιαστή Βίκτορ Εντελστάιν, έμεινε γνωστή ως το «φόρεμα του Τραβόλτα».
Μιλώντας αργότερα για την εμπειρία του αυτή, ο διάσημος αμερικανός ηθοποιός έλεγε πως μάλλον ο χορός εκείνος είχε γυρίσει τη νεαρή πριγκίπισσα πίσω στην παιδική της ηλικία, όταν πιθανώς είχε δει στον κινηματογράφο το θρυλικό «Grease» και ο ίδιος για μια στιγμή αισθάνθηκε σαν τον καλό της πρίγκιπα… Οσο για την Νταϊάνα, φαίνεται πως το βράδυ εκείνο χαράχτηκε επίσης έντονα στη μνήμη της, αφού το «φόρεμα του Τραβόλτα» τη συντρόφευσε σε κάμποσες ακόμη επίσημες εμφανίσεις της: το φόρεσε εκ νέου στη Γερμανία τον Δεκέμβριο του 1987, στην πρεμιέρα της ταινίας «Wall Street», τον Απρίλιο του επόμενου χρόνου, ενώ με αυτό απεικονίζεται και στην τελευταία επίσημη φωτογραφία-πορτρέτο που τράβηξε ο λόρδος Σνόουντον, θείος του πρώην, πλέον, συζύγου της το 1997, χρονιά του πρόωρου και τραγικού θανάτου της, στα 36 της μόλις χρόνια.
Μια «φέτα» Ιστορίας
Ωστόσο, τι είχε απογίνει στο μεταξύ το «φόρεμα του Τραβόλτα»; Λίγο πριν από τον θάνατό της η Νταϊάνα θέλησε να το προσφέρει προς πώληση σε φιλανθρωπικού χαρακτήρα πλειστηριασμό. Το αγόρασε μια αμερικανίδα επιχειρηματίας τον Ιούνιο του 1997, στη Νέα Υόρκη, έναντι 100.000 λιρών, από κοινού με μία σειρά ακόμη φορέματα τα οποία ανήκαν στην πριγκίπισσα. Το «φόρεμα του Τραβόλτα» ήταν αυτό το οποίο έπιασε την υψηλότερη τιμή στον πλειστηριασμό. Οταν όμως η νέα ιδιοκτήτριά του χρεοκόπησε το 2011, το φόρεμα έγινε εκ νέου αντικείμενο πλειστηριασμού και εν τούτοις τη φορά αυτή ήταν ένα από τα έξι τα οποία δεν πωλήθηκαν. Δύο χρόνια αργότερα αγοράστηκε έναντι 240.000 λιρών –το ακριβότερο φόρεμα και σε αυτόν τον πλειστηριασμό. Νέος κάτοχός του, ένας Βρετανός ο οποίος θέλησε να το δωρίσει στη σύζυγό του, προκειμένου «να της φτιάξει τη διάθεση…».
Μέσα από αυτό το πρίσμα, εύκολα καταλαβαίνει κανείς τον λόγο που η εντυπωσιακή τουαλέτα αποτελεί το κορυφαίο κομμάτι της έκθεσης «Diana: Her Fashion Story», η οποία θα εγκαινιαστεί στις 24 Φεβρουαρίου 2017 στο παλάτι του Κένσιγκτον, κατοικία της πριγκίπισσας για 15 περίπου χρόνια. Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 20 χρόνων από τον θάνατό της την επόμενη χρονιά, η έκθεση, η πρώτη αφιερωμένη στην Νταϊάνα που θα φιλοξενήσει το παλάτι την τελευταία δεκαετία, θα συγκεντρώσει «μια εντυπωσιακή συλλογή ενδυμάτων» και θα εξερευνήσει τη σχέση τής πριγκίπισσας με τους αγαπημένους της σχεδιαστές, σύμφωνα με την ανακοίνωση του παλατιού. Φορέματα, βραδινές τουαλέτες και μπλούζες που σήμερα ανήκουν σε ιδιώτες και μουσεία ανά τον κόσμο θα αποτελέσουν τα κύρια εκθέματά της. Προκειμένου να δοθεί στον θεατή η δυνατότητα μιας ματιάς σε ολόκληρη την πορεία της προετοιμασίας ενός ενδύματος, θα παρουσιαστούν επίσης και πρωτότυπα σχέδια.
«Η Νταϊάνα, πριγκίπισσα της Ουαλίας, ήταν μία από τις πλέον φωτογραφημένες γυναίκες παγκοσμίως και κάθε της επιλογή από τον χώρο της μόδας έμπαινε στο μικροσκόπιο» δήλωσε προ ημερών στον βρετανικό Τύπο η επιμελήτρια της έκθεσης Ελερι Λιν. «Η έκθεση εξερευνά την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας, η οποία όφειλε να μάθει γρήγορα τους κανόνες της βασιλικής και διπλωματικής ενδυματολογίας, μιας γυναίκας που κατάφερε να φέρει στο προσκήνιο τη βρετανική βιομηχανία μόδας και τους σχεδιαστές της» συνέχισε η ίδια, για να καταλήξει: «Εν προκειμένω την παρακολουθούμε να χτίζει την αυτοπεποίθησή της στο πέρασμα των χρόνων, παίρνοντας όλο και περισσότερο η ίδια τον έλεγχο του πώς εκπροσωπείται δημοσίως και επικοινωνώντας εξαιρετικά ευφυώς μέσα από τον τρόπο με τον οποίο ντυνόταν. Αυτή είναι μια ιστορία με την οποία πολλές γυναίκες σε ολόκληρο τον κόσμο μπορούν να ταυτιστούν και πραγματικά ελπίζουμε ότι θα έρθει πολύς κόσμος να θαυμάσει μερικές από τις αντιπροσωπευτικότερες ενδυματολογικές επιλογές της Νταϊάνα που εκτίθενται σε έναν χώρο που υπήρξε κατοικία της για πολλά χρόνια».
Σκωτσέζικο ύφασμα
Ανάμεσα στα εντυπωσιακότερα εκθέματα της διοργάνωσης –η οποία έχει την πλήρη αποδοχή των δύο γιων της πριγκίπισσας, Γουίλιαμ και Χάρι – είναι επίσης η απαλή ροζ μπλούζα του σχεδιαστικού διδύμου Ντέιβιντ και Ελίζαμπεθ Ιμάνιουελ, συνεργατών και συζύγων εκείνη την εποχή, με την οποία η Νταϊάνα απεικονίζεται στο πορτρέτο των αρραβώνων της με τον Κάρολο, το 1981. Δίπλα σε αυτά, το κοστούμι από σκωτσέζικο ύφασμα στις αποχρώσεις του μπλε, των ίδιων σχεδιαστών, το οποίο φορέθηκε στο πλαίσιο επίσημης επίσκεψης στη Βενετία τη δεκαετία του ’80 και αποκτήθηκε πρόσφατα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του παλατιού, καθώς είχε χαθεί, αναμένεται επίσης να κεντρίσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών. Μια σειρά από κοστούμια της σχεδιάστριας Κάθριν Γουόκερ, που αποτέλεσαν την «γκαρνταρόμπα εργασίας» της Νταϊάνα στη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, συμπληρώνουν την έκθεση, η οποία ιχνηλατεί την εξέλιξη του προσωπικού στυλ της πριγκίπισσας, από τις σεμνές, ρομαντικές εμφανίσεις των πρώτων δημόσιων εμφανίσεών της στη λάμψη, την κομψότητα και την αυτοπεποίθηση την οποία εξέπεμπε τα τελευταία χρόνια της σύντομης ζωής της…
Η Νταϊάνα αγαπούσε τα ρούχα και από τις πρώτες της κιόλας δημόσιες εμφανίσεις εξελίχθηκε σε διεθνές σύμβολο της μόδας, ένα από τα ισχυρότερα του 20ού αιώνα. Τα ρούχα υπήρξαν για την πριγκίπισσα προσωπικό πάθος και ταυτόχρονα ανάγκη της νέας της δημόσιας ζωής ως ενός από τα πλέον σημαίνοντα μέλη της βρετανικής βασιλικής οικογένειας. Μεταξύ άλλων, η γκαρνταρόμπα της περιλάμβανε εντυπωσιακές τουαλέτες ταιριασμένες με τα αντίστοιχα καπέλα –τα οποία αγαπούσε ιδιαιτέρως η Νταϊάνα -, παπούτσια, τσάντες και αξεσουάρ, κομμάτια, γενικότερα, τα οποία δεν ήταν αναμενόμενα για τις νεαρές γυναίκες της δεκαετίας του ’80, σύμφωνα με τις τότε επιταγές της μόδας.
Η αλήθεια είναι ότι, κατά καιρούς, δεν έλειψαν οι επικρίσεις που δέχθηκε η πριγκίπισσα στον τομέα αυτόν.
Χαρακτηριστικό, παλαιότερα, ένα άρθρο στους «Sunday Times» σύμφωνα με το οποίο «η Νταϊάνα δεν υπήρξε ποτέ σύμβολο της μόδας. Απλώς ακολουθούσε τα στάνταρ κομψότητας μιας παρουσιάστριας ειδήσεων της εποχής, με την αναπόφευκτη προσθήκη του απαραίτητου καπέλου». Στην πραγματικότητα, όμως, εκείνη την εποχή το προσωπικό της ύφος ήταν αρκετά πρωτοποριακό και έθετε νέους κανόνες στη μόδα, οι οποίοι παραμένουν επιδραστικοί ακόμη και σήμερα…
Χαρακτηριστικό, παλαιότερα, ένα άρθρο στους «Sunday Times» σύμφωνα με το οποίο «η Νταϊάνα δεν υπήρξε ποτέ σύμβολο της μόδας. Απλώς ακολουθούσε τα στάνταρ κομψότητας μιας παρουσιάστριας ειδήσεων της εποχής, με την αναπόφευκτη προσθήκη του απαραίτητου καπέλου». Στην πραγματικότητα, όμως, εκείνη την εποχή το προσωπικό της ύφος ήταν αρκετά πρωτοποριακό και έθετε νέους κανόνες στη μόδα, οι οποίοι παραμένουν επιδραστικοί ακόμη και σήμερα…
Προσωπικό ύφος
Το γεγονός ότι τα πρώτα χρόνια του γάμου της με τον πρίγκιπα Κάρολο η Νταϊάνα βασιζόταν κατά κανόνα στους βρετανούς σχεδιαστές, οι οποίοι με τη σειρά τους ακολουθούσαν τις ισχυρές παραδόσεις των τελευταίων 50 ετών, δεν προκαλεί εντύπωση. Ωστόσο η πριγκίπισσα ήταν αποφασισμένη να επιβάλει ένα μοντέρνο και νεανικό προσωπικό ύφος. Στο πλαίσιο αυτό, το πρόσωπο που τη βοήθησε περισσότερο από κάθε άλλο ήταν η βρετανή σχεδιάστρια Κάθριν Γουόκερ, χάρη στην οποία η Νταϊάνα κατόρθωσε να εξελίξει το κομψό πρόσωπο με το οποίο ταυτίστηκε.
Μετά το διαζύγιό της με τον πρίγκιπα Κάρολο, θέλησε να αναπτύξει ένα πιο προσωπικό στυλ, το οποίο καθρέφτιζε την ανεξαρτησία και την ελευθερία της από το αυστηρό πρωτόκολλο. Η Νταϊάνα είχε επίγνωση της θέσης της ως παγκόσμιου συμβόλου μόδας και του γεγονότος πως οτιδήποτε φορούσε ή λάνσαρε –κάποιο νέο αξεσουάρ ή χτένισμα –έμπαινε κατευθείαν στο μικροσκόπιο. Στη διάρκεια της δεκαετίας του ’90 κατά κανόνα παρέμεινε πιστή στους βρετανούς σχεδιαστές. Σιγά-σιγά, όμως, στράφηκε στους Ευρωπαίους: στους Ιταλούς Βερσάτσε και Βαλεντίνο και στους γαλλικούς οίκους Ντιόρ, Λακρουά και Σανέλ. Το παρουσιαστικό της έγινε περισσότερο «διεθνές» και σοφιστικέ, με το τελικό αποτέλεσμα να κρύβεται στις λεπτομέρειες. Εντυπωσιακές γραμμές και πολυτελή υλικά σε συνδυασμό με προσεκτικά διαλεγμένα αξεσουάρ, τσάντες, κοσμήματα και παπούτσια έγιναν το σήμα κατατεθέν της. Αυτή ήταν άλλωστε και η εικόνα που «σφράγισε» το διαρκές σημείο αναφοράς των τελευταίων χρόνων του 20ού αιώνα αναφορικά με τη μόδα…
Το περίφημο νυφικό
Τα εντυπωσιακά κομμάτια που υπέγραψε το ζεύγος Ιμάνιουελ, και θα παρουσιαστούν στην έκθεση, εστιάζουν αναπόφευκτα το ενδιαφέρον στο περίφημο νυφικό φόρεμα της Νταϊάνα, το οποίο σχεδίασαν ο Ντέιβιντ και η Ελίζαμπεθ, και προκάλεσε τεράστια αίσθηση και επίδραση, χωρίς βέβαια να λείψουν και τα απρόοπτα κατά την πολυαναμενόμενη ημέρα της 29ης Ιουλίου 1981, όταν δηλαδή η Νταϊάνα ενώθηκε με τα δεσμά του γάμου με τον πρίγκιπα Κάρολο στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Παύλου. Φτιαγμένο από ιβουάρ ταφτά και πολύτιμη δαντέλα και διαθέτοντας άκρως εντυπωσιακή ουρά, η αξία του εκτιμήθηκε περί τις 9.000 λίρες, έγινε ένα από τα διασημότερα φορέματα του κόσμου, και θεωρήθηκε ένα από τα πλέον καλοφυλαγμένα μυστικά στην ιστορία της μόδας.
Οι ίδιοι οι σχεδιαστές περιέγραψαν το νυφικό ως «κάτι που θα έμενε στην Ιστορία και ταυτόχρονα κάτι που η ίδια η Νταϊάνα θα αγαπούσε». Το δίδυμο των Ιμάνιουελ επέλεξε η ίδια η νεαρή πριγκίπισσα, καθώς αγαπούσε ιδιαίτερα τη ροζ μπλούζα με την οποία απεικονίστηκε στο πορτρέτο των αρραβώνων της.
Παρά τα «παρατράγουδα» με την ουρά που συνέβησαν στον βασιλικό γάμο, το νυφικό φόρεμα της Νταϊάνα έθεσε νέους κανόνες στη γαμήλια μόδα. Τα μεγάλα φουσκωτά μανίκια, το εντυπωσιακό μήκος και τα φίνα υλικά γνώρισαν μεγάλη ζήτηση. Αντίγραφα του νυφικού από άλλους σχεδιαστές ετοιμάστηκαν μέσα σε ώρες, μόνο, από τον βασιλικό γάμο. Παρότι και σε αυτή την περίπτωση αντίθετες γνώμες ακούστηκαν, το 2011 η Ελίζαμπεθ Ιμάνιουελ δήλωσε πως ακόμη λαμβάνει παραγγελίες για αντίγραφα του νυφικού της Νταϊάνα…
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ