Παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώθηκε το 2015, η εγχώρια ζήτηση καυσίμων αυξήθηκε περαιτέρω, γεγονός που προήλθε από την άνοδο που σημειώθηκε στο πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ θετική παράμετρο αποτέλεσε και η σημαντική υποχώρηση των διεθνών τιμών του Brent.
Αυτό αναφέρεται σε μελέτη της Infobank Hellastat για τον εγχώριο κλάδο του χονδρικού εμπορίου καυσίμων.
Σύμφωνα με τον κ. Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst της Infobank, το 2015 καταναλώθηκαν συνολικά 7,2 εκ. τόνοι καυσίμων, ποσότητα μεγαλύτερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος κατά 6,7% (ή κατά 450.000 τόνους). Επομένως, ο ρυθμός αύξησης εμφάνισε σαφή επιτάχυνση σε σχέση με την ήπια άνοδο του 2014 (+2,5%).
Η ενίσχυση αυτή αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στο πετρέλαιο θέρμανσης, η κατανάλωση του οποίου αυξήθηκε απότομα κατά 43,3%, στους 1,39 εκ. τόνους (+420.000 τόνοι), λόγω της μείωσης του Ε.Φ.Κ. στα τέλη του 2014. Η πωληθείσα ποσότητα πετρελαίου κίνησης συνέχισε την ανοδική πορεία των προηγούμενων δύο ετών, καταγράφοντας αύξηση 2,9%, στους 2,52 εκ. τόνους, με την αγορά να έχει ευνοηθεί από την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αντιθέτως, η κατανάλωση βενζίνης μειώθηκε περαιτέρω στους 2,46 εκ. τόνους, υποχωρώντας κατά 2,6% έναντι του 2014.
Υπενθυμίζεται ότι από το 2010 και μετά πραγματοποιήθηκαν διαδοχικές αυξήσεις σε Φ.Π.Α. και Ε.Φ.Κ. στα καύσιμα με σκοπό την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων. Οι επιβαρύνσεις αυτές, σε συνδυασμό με την ανοδική πορεία των διεθνών τιμών του Brent, οδήγησαν στη σταδιακή άνοδο των εγχώριων λιανικών τιμών έως και το 2013. Ωστόσο την τελευταία διετία παρατηρείται αποκλιμάκωση λόγω της σημαντικής υποχώρησης που καταγράφεται στις τιμές του αργού.
Αναφορικά με τη βενζίνη, παρά την πτώση των τιμών, η Ελλάδα εξακολουθεί να αποτελεί μια από τις ακριβότερες χώρες της Ε.Ε. λόγω των φόρων (στις αρχές Μαίου αποτελούσαν το 67,6% της λιανικής τιμής).
Σύμφωνα με την κυρία Μαρία Μεταξογένη, Διευθύνουσα Σύμβουλο της IBHS, «Η βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για περαιτέρω ανάκαμψη στην αγορά καυσίμων. Η κατανάλωση ωστόσο θα τονωθεί και με την υλοποίηση παρεμβάσεων για τη φορολογική ελάφρυνση των καταναλωτών, ώστε να υποχωρήσουν οι τιμές λιανικής, ιδίως στη βενζίνη».