Τιμή στον Γιάννη Κωνσταντινίδη/Κώστα Γιαννίδη

Με ένα ρεσιτάλ φόρο-τιμής στον Γιάννη Κωνσταντινίδη / Κώστα Γιαννίδη, τον σπουδαίο συνθέτη του 20ού αιώνα που υπηρέτησε με συνέπεια και αγάπη δύο διαφορετικά είδη μουσικής,

Με ένα ρεσιτάλ φόρο-τιμής στον Γιάννη Κωνσταντινίδη / Κώστα Γιαννίδη, τον σπουδαίο συνθέτη του 20ού αιώνα που υπηρέτησε με συνέπεια και αγάπη δύο διαφορετικά είδη μουσικής, συνεχίζεται την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου ο νέος κύκλος εκδηλώσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών «Η Ανθρώπινη Φωνή» στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα και η πιανίστρια Δόμνα Ευνουχίδου παρουσιάζουν μια αντιπροσωπευτική επιλογή από έργα για φωνή και πιάνο του Γιάννη Κωνσταντινίδη, αλλά και κοσμαγάπητα «ελαφρά» τραγούδια τα οποία υπέγραφε ο ίδιος ως Κώστας Γιαννίδης.
Το πρώτο μέρος της βραδιάς αρχίζει με αποσπάσματα από τη συλλογή «20 τραγούδια του ελληνικού λαού» για μία φωνή και πιάνο και συνεχίζεται με πιανιστικές μικρογραφίες από τα «44 παιδικά κομμάτια για πιάνο πάνω σε ελληνικούς σκοπούς» (Τετράδιο β’) του Γιάννη Κωνσταντινίδη.
Στο β’ μέρος θα ακουστούν τα «Τραγούδια της προσμονής» (από τις «Λυρικές Προσφορές» του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ) για μεσόφωνο και πιάνο. Για τον επίλογο της συναυλίας τους στο Μέγαρο η Θεοδώρα Μπάκα και η Δόμνα Ευνουχίδου προτείνουν στο κοινό μερικά από τα πλέον μελωδικά και αγαπημένα «ελαφρά» τραγούδια του Κώστα Γιαννίδη: «Ονειρεύτηκα», «Κάποιο μυστικό», «Λες και δεν είν’ αλήθεια», «Πέρσι τέτοιον καιρό», «Θα ξανάρθεις», «Τα γκρίζα ματάκια», «Τα δικά σου μάτια», «Λίγα λουλούδια», «Σπιτάκι μου παλιό»…
Από τους σπουδαιότερους της Εθνικής Σχολής


Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης / Κώστας Γιαννίδης (1903-1984) συγκαταλέγεται στους σπουδαιότερους εκπροσώπους της Εθνικής μας Σχολής. Γεννήθηκε στη Σμύρνη και όπως χαρακτηριστικά σημείωνε ο ίδιος «Οταν γεννήθηκα, η γιαγιά μου έβαλε πλάι στην κούνια μου τρία πιατάκια με γλυκό του κουταλιού, βύσσινο, νεράντζι, καρυδάκι. Για να φάνε οι μοίρες και να γλυκαθούνε και να είναι καλές μαζί μου. Το άλλο πρωί τα πιατάκια ήταν άδεια. Εγώ πιστεύω πως ο χρόνος ήρθε κι έφαγε και από τα τρία. Είναι καλός μαζί μου ο χρόνος…».
Γόνος εύπορης οικογένειας, σπούδασε αρχικά πιάνο και αρμονία στη γενέτειρά του και αργότερα, παραμονές της Καταστροφής του 1922, πήγε στη Γερμανία όπου συνέχισε τις σπουδές του εργαζόμενος παράλληλα ως πιανίστας προκειμένου να εξοικονομεί τα προς το ζην. Στη Γερμανία έκανε και το ντεμπούτο του ως συνθέτης: ήταν στα 1927 με την οπερέτα «Το μικρόβιο της αγάπης». Τέσσερα χρόνια αργότερα θα έρθει στην Ελλάδα και θα αποφασίσει να παραμείνει μόνιμα. Υπηρέτησε τόσο τη «λόγια» όσο και την «ελαφρά» μουσική, δηλώνοντας πάντα «μουσικός» και όχι «συνθέτης». Γι’ αυτήν ακριβώς τη διττή του ιδιότητα έχει θεωρηθεί ο πιο ολοκληρωμένος συνθέτης που πέρασε από το ελληνικό τραγούδι ως την εμφάνιση του Μίκη Θεοδωράκη, του Νίκου Μαμαγκάκη και του Αργύρη Κουνάδη. Οι έντεχνες δημιουργίες του εμπνέονται από το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, το οποίο είχε μελετήσει σε βάθος. Εγραψε μουσική για περισσότερες από 50 οπερέτες, επιθεωρήσεις, μουσικές κωμωδίες και ηθογραφίες, πολλά τραγούδια εκτός θεάτρου αλλά και μουσική για τον ελληνικό κινηματογράφο.

πότε & πού:

Το ρεσιτάλ «Γιάννης Κωνσταντινίδης / Κώστας Γιαννίδης: ένας συνθέτης, δύο μουσικοί κόσμοι» θα δοθεί στις 9/11 στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Στις 20.30.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.