Στην τελική ευθεία ο αυτοκινητόδρομος Ε65

Το πρώτο εξάμηνο του 2017 αναμένεται εξαιρετικά ελπιδοφόρο για το μέλλον του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, όχι μόνο λόγω της λειτουργικής παράδοσης τον Μάρτιο τού υπό κατασκευή τμήματος Ξυνιάδας - Τρικάλων, αλλά και της ενεργοποίησης ύστερα από τέσσερα χρόνια του νότιου «αναβαλλόμενου» τμήματος.

Το πρώτο εξάμηνο του 2017 αναμένεται εξαιρετικά ελπιδοφόρο για το μέλλον του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, όχι μόνο λόγω της λειτουργικής παράδοσης τον Μάρτιο τού υπό κατασκευή τμήματος Ξυνιάδας – Τρικάλων, αλλά και της ενεργοποίησης ύστερα από τέσσερα χρόνια του νότιου «αναβαλλόμενου» τμήματος. Η κατασκευή του λεγόμενου Ε65 ακολούθησε μέσα στην κρίση τη μοίρα των υπόλοιπων έργων παραχώρησης. Στη συμφωνία επανεκκίνησης όμως του 2013 «έχασε» δύο τμήματα, η τύχη των οποίων έμεινε να οριστεί αργότερα.
Όπως επισήμαναν σε εκπροσώπους του Τύπου στελέχη της κοινοπραξίας στη διάρκεια δημοσιογραφικής ξενάγησης στο έργο, τα «αναβαλλόμενα» τμήματα αποτελούν μέρος της σύμβασης παραχώρησης. «Εμείς έχουμε δεσμευτεί ότι θα τα κατασκευάσουμε στο κόστος που είχε συμφωνηθεί. Δεν έχουμε πάρει ποτέ αποζημίωση για αυτά τα τμήματα· τέτοια ζητήματα θα προκύψουν εφόσον το Δημόσιο αποφασίσει να μην κατασκευαστούν» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η απόφαση το νότιο ημιτελές τμήμα, που ουσιαστικά θα τροφοδοτεί την κυκλοφορία του Ε65, να παραμείνει στα χέρια της κοινοπραξίας και να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ κλείνει έναν πρώτο κύκλο αβεβαιότητας. Μένει βέβαια η οριστική έγκριση από τις Βρυξέλλες του φακέλου μεγάλου έργου που έχει καταθέσει το υπουργείο Υποδομών. Οι εμπλεκόμενοι εκτιμούν ότι αυτή θα έρθει ως το τέλος του χρόνου και τους πρώτους μήνες του 2017 τα εργοτάξια θα ζωντανέψουν.
Ειδικότερα, στα πρώτα 14 χλμ. η πρόοδος κατασκευής ανέρχεται στο 55%, όμως η καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων που ταλανίζει όλα τα μεγάλα έργα δυσχεραίνει την κατασκευή συνολικά 14 από τα 32 χλμ. αυτού του τμήματος. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει καταθέσει ο κατασκευαστής (ΤΕΡΝΑ) το σύνολο του νότιου άκρου θα ολοκληρωθεί μέσα σε δύο χρόνια. Το υπολειπόμενο κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 310 εκατ. ευρώ.
Εφικτή η παράδοση του Λαμία – Εγνατία το 2021
Η μεγαλύτερη όμως αβεβαιότητα ακολουθεί το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, ο οποίος αποτελεί κομμάτι του διευρωπαϊκού οδικού άξονα Ε65. Πρόκειται για ένα τμήμα δύο ταχυτήτων καθώς στα πρώτα 25 χλμ. υπάρχει πρόοδος κατασκευής της τάξεως του 40%, με ολοκληρωμένες απαλλοτριώσεις, ενώ για το υπόλοιπο η κοινοπραξία έχει προτείνει νέα χάραξη. Αυτή τοποθετεί το σημείο ένωσης με την Εγνατία Οδό 10 χλμ. δυτικά των Γρεβενών, αφαιρώντας 6 χλμ. σηράγγων από τον αρχικό σχεδιασμό.
Το κόστος κατασκευής προσδιορίζεται στα 400 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότηση θα γίνει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Όπως ανέφεραν στελέχη του παραχωρησιούχου, «έχουμε παραδώσει μελέτη, προτεινόμενη νέα χάραξη, περιβαλλοντική αδειοδότηση και αναμένουμε τις ενέργειες του αρμόδιου υπουργείου». Εφόσον το θέμα προχωρήσει αποφασιστικά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κατασκευαστή, είναι εφικτή η παράδοση του συνόλου των 190 χλμ. του Ε65 το 2021, με το τρίτο τμήμα να ολοκληρώνεται μέσα σε τρία χρόνια.
Μια τέτοια εξέλιξη, αν και αποτελεί αισιόδοξη πρόβλεψη με τους ρυθμούς που μέχρι σήμερα εξελίσσονται τα έργα, θα μειώσει κατά μία ώρα τον χρόνο του ταξιδιού από τη Λαμία ως την Εγνατία, δηλαδή σε μόλις μιάμιση ώρα. Με την ολοκλήρωσή του ο Ε65 θα διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, τον Θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό περνώντας πλησίον των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων, Καλαμπάκας μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων. Πρόκειται για απολύτως νέα χάραξη, που ουσιαστικά θα ενώσει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα.
Όσον αφορά το υπό κατασκευή τμήμα, η λειτουργική ολοκλήρωση του οποίου τοποθετείται τον Μάρτιο του 2017, η πρόοδος των εργασιών στα τέλη Σεπτεμβρίου έφτασε το 85,34%, με κόστος κατασκευής 420 εκατ. ευρώ. Στο τμήμα αυτό, μήκους 78 χλμ., εντοπίζεται και μια ξεχωριστή ελληνική πρωτοτυπία. Ο κατασκευαστής με στόχο την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων έχει προχωρήσει στη μίσθωση 850 στρεμμάτων εξ αυτών που δεν έχουν απαλλοτριωθεί. Αυτά αντιστοιχούν στην κατασκευή 16 χλμ. αυτοκινητόδρομου.
Σε αυτή τη φάση, στο τμήμα από Ξυνιάδα ως Τρίκαλα οι υπολειπόμενες απαλλοτριώσεις αγγίζουν το 12,2%, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στα πρώτα 5 χλμ. Εάν δεν έχουν ολοκληρωθεί έως τον Μάρτιο του 2017 τα ζητήματα με τις απαλλοτριώσεις σε αυτό το τμήμα, η λύση θα είναι να παραδοθεί για 5 χλμ. μόνο ο ένας κλάδος σε διπλή κυκλοφορία.
Στο τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα θα λειτουργούν δύο μετωπικοί και τρεις πλευρικοί σταθμοί διοδίων. Εκτιμάται ότι η χρέωση θα κυμανθεί σε 0,06 ευρώ/χλμ.
Συνολικά το έργο παραχώρησης περιλαμβάνει 247 χλμ. αυτοκινητόδρομου (βάσει της πρόσφατα κατατεθειμένης μελέτης), καθώς εκτός από τη μελέτη, τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία, την εκμετάλλευση και τη συντήρηση του Ε65, η Κεντρική Οδός ανέλαβε τη διαχείριση και συντήρηση του τμήματος του ΠΑΘΕ από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες, συνολικού μήκους 57 χλμ.
Το τμήμα ανακατασκευάστηκε με έξοδα του Δημοσίου (η κατασκευή υποδομών λειτουργίας βαρύνει τον παραχωρησιούχο) και παραδόθηκε στην κοινοπραξία, η οποία και θα το διαχειρίζεται για τη χρηματοδότηση της κατασκευής και συντήρησης του Ε65. Στο λεγόμενο «πέταλο του Μαλιακού» λειτουργούν δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων, Αγίας Τριάδας και Μαυρομαντίλας. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία των δύο σταθμών ανέρχεται σε 11.150 και 6.400 οχήματα αντίστοιχα.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.