Ανάμεσα στις κυριολεκτικά χιλιάδες ειδήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας τις προηγούμενες 30 ημέρες, ξεχωρίζω δύο: η πρώτη αφορά την επίσημη πρεμιέρα της νέας φίρμας με τα διακριτικά EQ από τη Mercedes-Benz. Οι Γερμανοί επέλεξαν τη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου στο Παρίσι για να λανσάρουν τη νέα τους δραστηριότητα, με βασικό αντικείμενο την ηλεκτρική ενέργεια. Αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και υπηρεσίες που σχετίζονται με αυτά θα φέρουν πια τον λογότυπο EQ, με πρώτο από όλα το concept SUV –το Generation EQ -, για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε στη σελίδα 13.
Αυτή η επιχειρηματική κίνηση δεν ήταν η πρώτη του είδους από πλευράς αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά από τη στιγμή που η Daimler αποφασίζει να την κάνει, σημαίνει ότι «ο κύκλος εργασιών», με επιχειρηματικούς όρους, θα είναι τόσο σημαντικός που δεν μπορείς πλέον να αντιμετωπίζεις χαλαρά το αντικείμενο.
Η δεύτερη σπουδαία είδηση ήταν εκείνη που αφορούσε την αλλαγή στρατηγικής της Apple σχετικά με την κατασκευή του δικού της αυτοκινήτου. Σας θυμίζω ότι τα προηγούμενα δύο χρόνια οι Αμερικανοί στρατολογούσαν ειδικούς από διάφορες εταιρείες –από τη Ford ως την Tesla –πληρώνοντας διπλούς και τριπλούς μισθούς και καταβάλλοντας bonus υπογραφής συμβολαίων ύψους 250.000 δολαρίων για να υλοποιήσουν το project με την ονομασία «Titan». Tο σχέδιο «πάγωσε», οι ειδικοί διοχετεύθηκαν σε άλλες δραστηριότητες της κορυφαίας κατά πολλούς εταιρείας στον κόσμο, ενώ αρκετοί οδηγήθηκαν στην έξοδο.
Αναζητώντας τις αιτίες αυτής της μεταστροφής θυμάμαι την απάντηση που είχε δώσει ο δρ Dieter Zetsche, επικεφαλής της Daimler και της Mercedes-Benz, σε ερώτηση του «Βήματος» τον Ιανουάριο του 2015, στην έκθεση του Ντιτρόιτ, όταν ρωτήθηκε αν ανησυχεί για τις φιλοδοξίες της Apple. «Το πρόβλημα θα το έχουν εκείνοι, όχι εμείς» ανέφερε τότε, διευκρινίζοντας ότι το automotive business δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση, όσα χρήματα και αν μπορείς να επενδύσεις.
Τα πρώτα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η Apple άλλαξε στρατηγική, εστιάζοντας αυτή την περίοδο στην ανάπτυξη τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης, για τέσσερις βασικούς λόγους: α) έλλειμμα ηγεσίας, β) χάος με τις διαδικασίες και τους υποψήφιους προμηθευτές, γ) πολύ χαμηλό ποσοστό κέρδους σε σχέση με τη συνολική επένδυση και δ) πιθανότητα έκθεσης του κύρους της εταιρείας σε σοβαρό κίνδυνο σε περίπτωση είτε μη ανταπόκρισης του καταναλωτικού κοινού είτε ποιοτικών προβλημάτων –τα αυτοκίνητα δεν είναι iPhone.
Φήμες λένε ότι η Apple έχει «κάψει» στο παρελθόν διάφορα σχέδια για προϊόντα πέραν εκείνων που την έκαναν αυτό που είναι σήμερα. Χωρίς δισταγμό φαίνεται ότι «καίει» και αυτό. Το αν θα μας λείψει ένα Apple car ίσως φανεί στο μέλλον. Σήμερα πάντως κανένας δεν φαίνεται να το χρειάζεται.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ