«Μονιμοποίηση» στο Δημόσιο διά της κινητικότητας

Με... διοικητικά εργαλεία επιχειρεί η κυβέρνηση να διατηρήσει ζωντανή την ελπίδα των περίπου 49.500 υπαλλήλων Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ)

Με… διοικητικά εργαλεία επιχειρεί η κυβέρνηση να διατηρήσει ζωντανή την ελπίδα των περίπου 49.500 υπαλλήλων Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) ότι έρχεται χρόνο με τον χρόνο πιο κοντά η στιγμή εξίσωσης της εργασιακής τους σχέσης με το καθεστώς που διέπει τους μόνιμους. Ως λίπασμα, για να καλλιεργείται μια συναινετική αναμονή, χρησιμοποιεί το υπό κατάθεση στη Βουλή σχέδιο νόμου για την κινητικότητα στον δημόσιο τομέα.
Προϋπόθεση για την εφαρμογή του νέου συστήματος μετατάξεων είναι τα οργανογράμματα των φορέων και τα περιγράμματα θέσης. Ετσι, η κυβέρνηση επιδιώκει στα υπό κατάρτιση νέα οργανογράμματα των υπουργείων και των εποπτευόμενων φορέων τους να είναι ενοποιημένες (χωρίς διαχωρισμό) οι οργανικές θέσεις μονίμων και ΙΔΑΧ. Παράλληλα, με γενικότερη στόχευση την ανακατανομή θέσεων και την ταχεία μετακίνηση ανθρώπινου δυναμικού, προωθεί τη συγκρότηση επιτροπής που εξετάζει τη διαμόρφωση νέου κλαδολογίου –με κατάργηση ή συγχώνευση συναφών κλάδων και ενίσχυση της ταχείας μετακίνησης από υπουργείο σε υπουργείο.
Η κυβέρνηση δεν έχει υλοποιήσει την πάλαι ποτέ δέσμευσή της για μετατροπή των θέσεων ΙΔΑΧ σε θέσεις δημοσίου δικαίου, προβάλλοντας πλέον την ύπαρξη νομικών κωλυμάτων και συνταγματικών φραγμών. Ετσι, επιστρατεύει λύσεις στο πλαίσιο του μηχανισμού διοίκησης ώστε, αν μη τι άλλο, να εμφανίζεται σε κάθε ευκαιρία ότι δεν υφίστανται διαφορές μεταξύ των εργαζομένων.
Πλήρης εξίσωση…


Καθ’ οδόν προς τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης ώστε στη συνέχεια να δοθεί για έλεγχο από την ΚΕΝΕ βρίσκεται το σχέδιο νόμου για το ενιαίο σύστημα κινητικότητας στο Δημόσιο και για τη διαδικασία μετατάξεων. Σε αυτό δεν θα υπάρχει διάταξη για πλήρη εξίσωση των εργασιακών σχέσεων μονίμων και ΙΔΑΧ. Θα ενισχύεται όμως νομοθετικά η λογική της ισότιμης πρόσβασης στη διεκδίκηση εργασιακών ζητημάτων. Θα δίνεται η δυνατότητα κάλυψης θέσεων, ανεξαρτήτως σχέσεως εργασίας.
Στο πλαίσιο εφαρμογής του ενιαίου συστήματος κινητικότητας θα ορίζεται ότι οι προκηρυσσόμενες θέσεις θα καλύπτονται με ενιαίο τρόπο, ανεξαρτήτως εάν οι υπάλληλοι είναι μόνιμοι ή απασχολούμενοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
Παράλληλα, θα υπάρχει αναφορά στο ότι σε κάθε περίπτωση η μετάταξη διενεργείται με την ίδια σχέση εργασίας και οι μετατασσόμενοι διατηρούν το ίδιο ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς.
Οπως επισήμανε στο «Βήμα» ηγετικό στέλεχος από το επιτελείο του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Χριστόφορου Βερναρδάκη, είναι ανοιχτή η συζήτηση που γίνεται για τα οργανογράμματα «ώστε σε αυτά να ενοποιηθούν οι οργανικές θέσεις ΙΔΑΧ και μόνιμου προσωπικού». Σημείωσε ότι διοικητικά δεν υπάρχει διαφορά. Θυμίζει ότι έχουν διευθετηθεί ζητήματα, όπως η βαθμολογική εξέλιξη και η δυνατότητα ανάληψης καθηκόντων ευθύνης σε θέσεις προϊσταμένων κ.ά.
…χωρίς μονιμότητα


Το ζήτημα της ενισχυμένης προστασίας που δίνει το Σύνταγμα στους κατέχοντες οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού –π.χ. όσο υπάρχουν οι οργανικές θέσεις τους δεν μπορούν να απολυθούν –υφίσταται. Οι ΙΔΑΧ είναι περισσότερο ευάλωτοι, όσο δεν εξομοιώνονται οι σχέσεις εργασίας και δεν μετατρέπονται οι θέσεις τους σε θέσεις δημοσίου δικαίου, ενώ το ίδιο ισχύει για τις διαφοροποιήσεις ως προς το συνταξιοδοτικό και ασφαλιστικό καθεστώς. Ολα αυτά συνδέονται κατά την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών με το Σύνταγμα (άρθρο 103), όπου σύμφωνα με νομικές ερμηνείες καθορίζονται με σαφήνεια ποιοι θεωρούνται μόνιμοι, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται φραγμός στη μετατροπή σχέσεων εργασίας αορίστου χρόνου σε δημοσίου δικαίου.
Αξίζει να σημειωθεί η απάντηση που έδωσε προ ημερών ο υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής όταν ερωτήθηκε από «Το Βήμα» αν παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδεςη εξαγγελθείσα πολλές φορές από την κυβέρνηση ρύθμιση για την εξίσωση των υπαλλήλων ΙΔΑΧ με τους μόνιμους: «Οχι. Θα γίνει μια προσπάθεια να τακτοποιηθεί το θέμα με τις οργανικές θέσεις. Αυτό θα το λύσουμε. Ομως η πλήρης εξίσωση αφορά το Σύνταγμα. Ενδεχομένως να μπορεί να γίνει μια τέτοια ρύθμιση αν υπάρξει συνεννόηση…».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο κ. Βερναρδάκης, ο οποίος κατ’ επανάληψιν έχει μιλήσει με δημόσιες παρεμβάσεις του για την επιδίωξη της κυβέρνησης να θεσπίσει στο Δημόσιο μόνο δύο σχέσεις εργασίας, μία για το μόνιμο προσωπικό και μία για το έκτακτο –δηλαδή ορισμένου χρόνου.
Κωλύματα


Μετά την περίοδο της πρώτης διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οπότε επί υπουργίας Γιώργου Κατρούγκαλου, αρμοδίου τότε για τη «διοικητική μεταρρύθμιση», κατατέθηκε και αποσύρθηκε ρύθμιση για την εξίσωση των σχέσεων εργασίας ΙΔΑΧ και μονίμων, η κυβέρνηση εμφανίζεται να θεωρεί απαραίτητη για την οριστική λύση του ζητήματος τη συνταγματική αναθεώρηση.
Πάντως, με επίκεντρο τη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου για την κινητικότητα, η ΑΔΕΔΥ είχε επιτεθεί στην κυβέρνηση μεταξύ άλλων για το ζήτημα των ΙΔΑΧ επισημαίνοντας ότι «»παίζει» με την ελπίδα των εργαζομένων που αφορά την επίλυση κρίσιμων ζητημάτων». Ταυτόχρονα, την εγκαλούσε διότι παίρνει ως δεδομένο την εφαρμογή των ισχυουσών μνημονιακών διατάξεων και επέμεινε ότι το δίλημμα για τους εργαζομένους δεν είναι μια απλή σύγκριση του ισχύοντος συστήματος μετατάξεων-μεταθέσεων και του προτεινομένου, αλλά αν αυτό απαντά στα πραγματικά προβλήματα και στις ανάγκες της δημόσιας διοίκησης.

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Απλά και εθελοντικά

Τα βασικά χαρακτηριστικά του υπό κατάθεση σχεδίου νόμου για το ενιαίο σύστημα κινητικότητας είναι:
  • Ο εθελοντικός χαρακτήρας των μετακινήσεων –αν και είναι ανοιχτό το παράθυρο για υπό προϋποθέσεις μικρής διάρκειας… επιβαλλόμενη απόσπαση από υπουργείο σε υπουργείο λόγω σημαντικών υπηρεσιακών αναγκών.
  • Η απλοποίηση των διαδικασιών, καθώς θα απαιτείται μόνο η έγκριση του φορέα υποδοχής (δεν θα απαιτείται σύμφωνη γνώμη αλλά απλή γνώμη από τον φορέα προέλευσης).
  • Απαραίτητη η ύπαρξη οργανογράμματος φορέα και περιγράμματος της θέσης εργασίας. Μέσω ενός ηλεκτρονικού συστήματος θα ζητείται η κάλυψη συγκεκριμένης θέσης και οι υπάλληλοι με αίτησή τους θα τη διεκδικούν, ενώ επιτροπή τριμελής θα επιλέγει βάσει κριτηρίων ποιος τελικά θα τοποθετηθεί εκεί.
  • Περιορισμός αποσπάσεων, με διάρκεια ενός έτους και παράταση έως τρεις μήνες στις περισσότερες περιπτώσεις, ώστε να καλύπτουν επείγουσες ανάγκες και να μη μετατρέπονται διά της πλαγίου σε μετατάξεις πολυετείς.
  • «Ρήτρα» μετάταξης υπαλλήλου ώστε να μη διαταράσσεται η λειτουργία των υπηρεσιών και φορέων. Για να μπορεί να γίνει μετάταξη ή απόσπαση υπαλλήλου θα απαιτείται να έχουν καλυφθεί στον φορέα προέλευσης οι θέσεις του κλάδου, στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος, σε ποσοστό 65% για τους δήμους που έχουν πληθυσμό λιγότερο των 90.000 κατοίκων, ενώ για τους υπόλοιπους τίθεται ως γενικός κανόνας το 50%.

ΠΟΣΟΥΣ ΑΦΟΡΑ
Με βάση τα στοιχεία του Αυγούστου 2016, όπως καταγράφονται στο Μητρώο Ανθρωπίνου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου, το σύνολο τακτικού προσωπικού (εκτός ΝΠΙΔ) είναι 564.729, εκ των οποίων οι υπάλληλοι Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου είναι 49.511.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.