Το προφίλ της νέας θεατρικής σεζόν

Θέατρο, πολύ θέατρο διαθέτει η χρονιά που ξεκινά. Παραστάσεις και έργα παρέχουν όλο και περισσότερες δυνατότητες επιλογής

Θέατρο, πολύ θέατρο διαθέτει η χρονιά που ξεκινά. Παραστάσεις και έργα παρέχουν όλο και περισσότερες δυνατότητες επιλογής. Δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της εφετινής σεζόν: η πρωτοκαθεδρία του κλασικού και το γεγονός ότι λίγοι (καλλιτέχνες) κάνουν πολλά πράγματα (σκηνοθεσίες). Με την ανταπόκριση του κόσμου να παραμένει το βασικό ζητούμενο, το θέατρο μοιάζει να επιβεβαιώνει ότι σε καιρούς κρίσης όχι μόνον επιβιώνει, αλλά ίσως μετατρέπεται σε διέξοδο και σανίδα σωτηρίας.
Τα πρόσωπα
Τριπλή η παρουσία εφέτος της Μίνας Αδαμάκη, ξεκινώντας από τις «Τσούχτρες» του αμερικανού συγγραφέα Ντον Νίγκρο (Αγγέλων Βήμα, από 20/9), όπου μαζί με τη Μαρία Κατσανδρή συνσκηνοθετούν και παίζουν. Τον Νοέμβριο η ηθοποιός μετακομίζει στο Από Μηχανής Θέατρο για το «Πάρτι γενεθλίων» του Πίντερ με τον Ακη Βλουτή σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Δημοσθένη Παπαδόπουλου. Μετά το Πάσχα θα σκηνοθετήσει, στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου, τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και τη Λυδία Φωτοπούλου στον «Εραστή» του Πίντερ.
Ο Γιάννης Κακλέας εφέτος αφιερώνεται στον Σαίξπηρ με δύο παραστάσεις. Στο Βρετάνια, με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και τη Μαρία Ναυπλιώτου ανεβάζουν το «Ημέρωμα της στρίγγλας», ενώ στη συνέχεια, στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, προτείνει τον «Αμλετ» με τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη.
Σαίξπηρ και Μπέρνχαρντ περιλαμβάνει το πρόγραμμα του σκηνοθέτη Δημήτρη Καραντζά, που υπογράφει τη «Δωδέκατη νύχτα» του βάρδου, στην εναρκτήρια παράσταση της Κεντρικής Σκηνής του Εθνικού και αργότερα, στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής σκηνοθετεί την «Πλατεία ηρώων» του Αυστριακού Τόμας Μπέρνχαρντ με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τη Μαρία Σκουλά και τον Χρήστο Στέργιογλου.
Ο Δάνης Κατρανίδης είναι ο μόνος που είχε παίξει στην τόσο επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του ’80 και τώρα συμμετέχει και στη θεατρική της μεταφορά: η «Αστροφεγγιά» του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου (τότε από τον Διαγόρα Χρονόπουλο) θα παρουσιαστεί στο Χώρα από τον Πέτρο Ζούλια –με τους Γιούλικα Σκαφιδά, Ιωάννη Παπαζήση, Μαρίνα Ψάλτη και γκεστ τον Δάνη Κατρανίδη. Παράλληλα, στο θέατρο Πόλις και σε σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη θα ερμηνεύσει τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου. Μαζί του η Παναγιώτα Βλαντή.
Πέντε σκηνοθεσίες, τέσσερα θέατρα, ένας ρόλος περιμένουν τον Γιώργο Κιμούλη. Στο Μουσούρη σκηνοθετεί τον Πέτρο Φιλιππίδη και τη Λυδία Κονιόρδου στο «Και τώρα οι δυο μας» του Αλεξάντρ Γκέλμαν και σε δεύτερη φάση τον Φιλιππίδη με τον Γιάννη Μπέζο στον «Αμερικανικό Βούβαλο» του Ντέιβιντ Μάμετ. Μαζί τους ο Ορφέας Αυγουστίδης.
Οι «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λακλό είναι το έργο στο οποίο και θα παίξει, μαζί με τις Εβελίνα Παπούλια, Αννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, Μάρω Κοντού (Αλμα). Ακολουθεί το ανέβασμα ενός μιούζικαλ αφιερωμένου στην Τζένη Βάνου με τη Φωτεινή Δάρρα (Παλλάς) και, τέλος, στο Από Μηχανής θα σκηνοθετήσει το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Εντουαρντ Αλμπι με τον Ακη Βλουτή και τη Νίκη Παλληκαράκη.
Ο Νίκος Κουρής επιστρέφει στον «Φάουστ» του Γκαίτε που ανέβασε πέρυσι στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά η Κατερίνα Ευαγγελάτου, μαζί με τον Αργύρη Πανταζάρα (από τις 21/9) ενώ όλοι μαζί κάνουν πρόβες για το «1984» του Τζορτζ Οργουελ που θα κάνει πρεμιέρα τον Νοέμβριο στο Κατερίνα Βασιλάκου. Τον Φεβρουάριο του 2017 θα ερμηνεύσει τον Ιβάνοφ στο ομώνυμο έργο του Τσέχοφ, στο Υπόγειο του Τέχνης και σε σκηνοθεσία Σύλβιας Λιούλιου μαζί με τους Ηρώ Μπέζου, Δημήτρη Πασσά, Ελενα Τοπαλίδου κ.ά.
Δύο ελληνικά έργα για τη σκηνοθέτρια Λίλλυ Μελεμέ, ξεκινώντας από ένα σύγχρονο: «Από τη σιωπή ως την άνοιξη» του Λεωνίδα Προυσαλίδη (θέατρο Χορν) με τον Νικήτα Τσακίρογλου και τον Γιάννη Φέρτη. Μαζί και η Κατερίνα Λέχου. Μετά ανεβάζει στη Νέα Σκηνή του Εθνικού τον «Εξηνταβελόνη» του Κωνσταντίνου Οικονόμου.
Με δύο επαναλήψεις και δύο νέες παραγωγές ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης θα διανύσει τη νέα σεζόν. Ξεκινά με τον «Θεό της σφαγής» της Γιασμίνα Ρεζά (Αθηνών) όπου σκηνοθετεί και παίζει με τους Στεφανία Γουλιώτη, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Λουκία Μιχαλοπούλου. Ακολουθεί στο Αλίκη η δεύτερη χρονιά της γαλλικής κωμωδίας για «Για όνομα», την οποία σκηνοθετεί. Ακολουθούν δύο σκηνοθεσίες του: Η πρώτη πρεμιέρα καινούργιου έργου θα δοθεί με τη «Δεύτερη φωνή», των Ρέππα – Παπαθανασίου με τη Νένα Μεντή (Αποθήκη). Η δεύτερη, μετά τα Χριστούγεννα στο Χορν, με τον «Αύγουστο», το έργο του Τρέισι Λετς που γνωρίσαμε μέσα από την ταινία του Τζον Γουέλς (Μέριλ Στριπ, Τζούλια Ρόμπερτς). Παίζουν: Θέμις Μπαζάκα, Μαρία Πρωτόπαππα, Βίκυ Βολιώτη, Μαρίνα Ασλάνογλου.
Με τις δύο παραστάσεις του να συνεχίζονται στο Πορεία, τη «Μεγάλη Χίμαιρα» του Καραγάτση για τρίτη χρονιά και τις «Τρεις αδερφές» του Τσέχοφ για δεύτερη, ο Δημήτρης Τάρλοου θα κάνει την πρώτη του σκηνοθεσία στη Νέα Σκηνή του Εθνικού, με τον «Θερισμό» του Δημήτρη Δημητριάδη. Στο Πορεία θα επιστρέψει ως ηθοποιός στους «Τρεις ευτυχισμένους» του Λαμπίς, που ανεβάζει ο Γιάννης Χουβαρδάς –στον θίασο οι Χρήστος Λούλης, Λένα Παπαληγούρα, Λαέρτης Μαλκότσης, Αγγελος Παπαδημητρίου, Αλκηστις Πουλοπούλου, Ιωάννα Κολλιοπούλου.
Με την επανάληψη του σαιξπηρικού «Ριχάρδου Γ’» στο Σύγχρονο Θέατρο και την Εφη Κωνσταντίνου στον επώνυμο ρόλο ο Τάκης Τζαμαργιάς ανοίγει την εφετινή σεζόν. Με τη νέα χρονιά θα σκηνοθετήσει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού την «Τάξη μας» του Πολωνού Ταντέους Σλαμποντζιάνεκ, ένα έργο για την προδοσία, τα εμφύλια πάθη και μίση στη ναζιστική Ευρώπη.
Εφέτος ο Σταμάτης Φασουλής δεν θα παίξει αλλά θα σκηνοθετήσει: την Ελένη Ράντου στο Διάνα και στο έργο «Με μια ανάσα» της Ζίνι Χάρις. Μαζί της η Ελένη Ουζουνίδου και οι Μελέτης Ηλίας, Αντώνης Καρυστινός κ.ά. Τις γιορτές στο Παλλάς έρχεται το θέαμα με τη Μαρινέλλα και τον Τάκη Ζαχαράτο.
Τον Φεβρουάριο έχει προγραμματίσει την πρεμιέρα με τη «Νίκη» του Χρήστου Χωμενίδη στον Θέατρο του Ελληνικού Κόσμου. Στη σκηνική μεταφορά του μυθιστορήματος, την οποία συνυπογράφει ο σκηνοθέτης με τον Γιώργο Λύρα, παίζουν η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, η Φιλαρέτη Κομνηνού, ο Στέλιος Μάινας, ο Μάξιμος Μουμούρης, η Ευγενία Δημητροπούλου, η Γωγώ Μπρέμπου, ο Αλέξανδρος Λογοθέτης κ.ά.

Τα Εργα
«Η Δίκη» του Κάφκα σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, στην Πόρτα.
«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» στο Πάνθεον από τον Δημήτρη Λιγνάδη με πρωταγωνιστές ένα νεαρό ζευγάρι ηθοποιών στη σκηνή του Πάνθεον.
«Ηταν όλοι τους παιδιά μου» του Αρθουρ Μίλερ με τον Δημήτρη Καταλειφό στο Εμπορικόν σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.
Στο θέατρο του Νέου Κόσμου ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ανεβάζει το έργο «Λαμπεντούζα» του Αντερς Λουστγκάρτεν, με τον Αργύρη Ξάφη και τη Χαρά-Μάτα Γιαννάτου.
Ο Σπύρος Παπαδόπουλος προτείνει στο Κάππα τη γαλλική κωμωδία «Δείπνο ηλιθίων» του Φρανσίς Βεμπέρ.
«Το ψέμα» του Γάλλου Φλοριάν Ζελέρ θα παιχθεί στο Μικρό Παλλάς από τον Θοδωρή Αθερίδη και τη Σμαράγδα Καρύδη. Μαζί τους ο Κωνσταντίνος Κάππας και η Μυρτώ Αλικάκη.

Οι συνεργασίες
Τριάντα χρόνια Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας. Η Μπέττυ Αρβανίτη και η Ρούλα Πατεράκη προτείνουν «Τρωάδες» του Ευριπίδη.
Ο Μάκης Παπαδημητρίου και ο Γιώργος Χρυσοστόμου παίζουν στις «Πέτρες στις τσέπες του» της Μαρί Τζόουνς στο θέατρο του Νέου Κόσμου.
Τσίρκας στη σκηνή από το Εθνικό και το Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία της Εφης Θεοδώρου. Ξεκινά με τη «Λέσχη», το πρώτο μέρος της τριλογίας «Ακυβέρνητες πολιτείες», και θα ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια.
Ρεξ και τέσσερις παραγωγές όπου συναντώνται το θέατρο, η μουσική και ο χορός: «Γαλαξίας» του Αντώνη Φωνιαδάκη, «Ανεμος» του Κωνσταντίνου Ρήγου, «Δαιμονισμένοι» του Ντοστογέφσκι από τον Θοδωρή Αμπαζή, «Οπερέτα» του Βίτολντ Γκομπρόβιτς από τον Νίκο Καραθάνο.
Οταν ο Πίντερ συνάντησε τον Προυστ. Ο Νίκος Διαμαντής σκηνοθετεί στο θέατρο Σημείο τη διασκευή του έπους του Προυστ «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο» που έκανε το 1972 ο βρετανός νομπελίστας συγγραφέας για τον κινηματογράφο και για λογαριασμό του σκηνοθέτη Τζόζεφ Λόουζι. Η ταινία δεν υλοποιήθηκε ποτέ αλλά το «Σενάριο Προυστ» έμεινε. Στις αρχές Δεκεμβρίου.

Η άφιξη
Νέα θεατρική στέγη, «Εν Αθήναις», για τον Δημήτρη Λάλο στο Γκάζι, όπου θα παρουσιάσει με την ομάδα TempusVerum το έργο του Αυγούστου Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια», ενώ θα προηγηθεί η επανάληψη του έργου του Μπρούκνερ «Η αρρώστια της νιότης».
Η επιστροφή
Το θέατρο Εξαρχείων του Τάκη Βουτέρη και της Αννίτας Δεκαβάλλα ανοίγει και πάλι. Ο Αλέξανδρος Κοέν σκηνοθετεί τον «Κυμβελίνο» του Σαίξπηρ, με τους Τάκη Βουτέρη, Ελένη Κρίτα, Αντιγόνη Δρακουλάκη και τον «Ιβάνοφ» του Τσέχοφ, με τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη. Η Αννίτα Δεκαβάλα και ο Τάκης Βουτέρης θα ανεβάσουν το άπαιχτο στη χώρα μας έργο του Πίντερ «Τα ζευγάρια», σε σκηνοθεσία Κοέν.
Ο Αντώνης Αντύπας επιστρέφει, μετά το κλείσιμο του Απλού Θεάτρου, και σκηνοθετεί στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού το έργο του Ο’ Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες».
Οι ξένοι
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έρχεται τον Δεκέμβριο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με τις «Φαίδρες» του Κριστόφ Βαρλικόφσκι. Μεταμορφώνεται σε πολλές και διαφορετικές γυναίκες (Αφροδίτη, Φαίδρα, πόρνη, αυτόχειρας, ασυμβίβαστη και σύγχρονη) και βυθίζεται στο θέμα του έρωτα μέσα από μια παράσταση που βασίζεται σε ένα μωσαϊκό κειμένων.
Η Βικτόρια Τσάπλιν, κόρη του Τσάρλι Τσάπλιν και εγγονή του Ευγένιου Ο’ Νιλ, μαζί με τον σύζυγό της, Ζαν Μπατίστ Τιερέ, θα παρουσιάσουν στο Παλλάς «Το αόρατο τσίρκο» τους. Μεταμορφώσεις, ταχυδακτυλουργικά, μαγεία, χορευτικά και ακροβατικά περιλαμβάνονται στο θέαμα που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και παρέχει υψηλή αισθητική.
Μια διεθνής σύμπραξη και συμπαραγωγή στη Σφενδόνη. «Phone Home» ο τίτλος της παράστασης που θα μεταδοθεί μέσω ζωντανής τηλεδιάσκεψης συγχρόνως στην Αθήνα, στο Λονδίνο και στο Μόναχο. Σκηνοθεσία Γιάννης Καλαβριανός.

Το διπλό
Η «Στέλλα Βιολάντη» του Ξενόπουλου θα παιχθεί: Στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου από τον κινηματογραφιστή Γιάννη Οικονομίδη, σε μια σύγχρονη ανάγνωση.
Στο θέατρο Χώρα ο Γιώργος Λύρας σκηνοθετεί την Ευγενία Δημητροπούλου στην κλασική εκδοχή του έργου.
Τένεσι Γουίλιαμς: Το «Γλυκό πουλί της νιότης» με την Κάτια Δανδουλάκη σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη στο θέατρο Δανδουλάκη. Μαζί της ο Γιάννης Ποιμενίδης.
Το «Λεωφορείο ο πόθος» από την Ελένη Σκόττη με την Κόρα Καρβούνη και τον Γιάννη Τσορτέκη στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας.
Αντί επιλόγου
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επιστρέφει στη Φρυνίχου με το «Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή, θα πεις κι ένα τραγούδι» και ετοιμάζεται για την επόμενη παράσταση: «Relax… Mynotis». Eνα δικό του κείμενο για τις μορφές της ελληνικής αθανασίας, όταν ένας ηθοποιός, μεγάλος και σε αξία και σε ηλικία, υπαγορεύει τη διαθήκη του σε έναν βοηθό συμβολαιογράφου. Μαζί του επί σκηνής ο Γιάννος Περλέγκας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.