Η αιώνια επιστροφή της Μπρίτνεϊ Σπίαρς

Πριν από δύο χρόνια η καριέρα της Μπρίτνεϊ Σπίαρς έμοιαζε τελειωμένη υπόθεση.

Πριν από δύο χρόνια η καριέρα της Μπρίτνεϊ Σπίαρς έμοιαζε τελειωμένη υπόθεση. Το άλμπουμ «Britney Jean», που κυκλοφόρησε στα τέλη του 2013, υπήρξε μεγάλη εμπορική αλλά και καλλιτεχνική αποτυχία και, αντί να ακολουθήσει κάποια παγκόσμια περιοδεία για την προώθησή του, όπως συνηθίζεται, ανακοινώθηκε πως η ξανθιά τραγουδίστρια από τη Λουιζιάνα θα περνούσε δύο χρόνια δίνοντας ένα σόου στο Λας Βέγκας, εκεί όπου ζουν την αποθέωση των τζογαδόρων ντίβες σαν τη Σερ και τη Σελίν Ντιόν, όταν πια τα ονόματά τους δεν φιλοξενούνται πολύ συχνά στις λίστες επιτυχιών. Το μέλλον δεν προμηνυόταν ιδιαιτέρως ρόδινο. Φαίνεται ωστόσο πως όσοι προφήτεψαν την ολική καταστροφή έχουν διαψευστεί.
Πριν από μερικές ημέρες η 34χρονη σταρ της ποπ παρουσίασε στο κοινό ένα νέο άλμπουμ, με τίτλο «Glory», λαμβάνοντας τις καλύτερες κριτικές τής ως σήμερα πορείας της και την περασμένη Κυριακή έκανε μια αξιοπρεπέστατη εμφάνιση στην τελετή απονομής των Video Music Awards που διοργανώνει κάθε χρόνο το τηλεοπτικό κανάλι MTV –στην αντίστοιχη εκδήλωση το 2007 είχε λικνιστεί ζαλισμένη και χωρίς ρυθμό, οδηγώντας πολλούς στο συμπέρασμα ότι οι μέρες της δόξας της θα ήταν μετρημένες. Πέρυσι ανακοίνωσε τη διετή παράταση των παραστάσεών της στο Planet Hollywood Resort & Casino με αμοιβή 35 εκατ. δολάρια. Το περιοδικό «Forbes» την κατέταξε εφέτος στην πέμπτη θέση της λίστας με τις πιο καλοπληρωμένες γυναίκες της μουσικής, πιο ψηλά από τη σουπερστάρ Ριάνα ή τη ράπερ Νίκι Μινάζ.
Υπό επιτροπεία
Παρά την επιτυχία της, πίσω από τη χαριτωμένη παρουσία της σε τηλεοπτικές εκπομπές ή την ευφρόσυνη τρέλα που φανερώνει το προφίλ της στο Ιnstagram, υπάρχει μια σκοτεινή κηλίδα που αμαυρώνει τη φαινομενική τελειότητα. Από το 2008 η Μπρίτνεϊ ζει, με δικαστική απόφαση, υπό επιτροπεία εξαιτίας μιας ψυχικής ασθένειας που δεν έχει κατονομαστεί και της χρήσης ουσιών στην οποία είχε καταφύγει την περίοδο που αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα. Αυτή η κατάσταση κηδεμονίας τής στερεί τη δυνατότητα να λάβει η ίδια οποιαδήποτε σοβαρή απόφαση σχετικά με την επαγγελματική και την προσωπική ζωή της αν δεν έχουν δώσει πρώτα τη συγκατάθεσή τους οι δύο επίτροποι: ο πατέρας της Τζέιμι Σπίαρς και ένας δικηγόρος, το επώνυμο του οποίου είναι, κάπως ατυχώς, Γουόλετ (η λέξη wallet σημαίνει πορτοφόλι).
Πολλοί αντιμετωπίζουν το καθεστώς αυτό σαν φυλακή, όμως σε εκτεταμένο ρεπορτάζ των «New York Times» που δημοσιεύτηκε πριν από λίγο καιρό αρκετοί υποστήριξαν πως για την ίδια οι περιορισμοί έχουν γίνει μια συνήθεια, ένα κομμάτι της ζωής της που έχει αποδεχθεί πλήρως, ένα προστατευτικό δίχτυ ασφαλείας που της επιτρέπει να παραμένει αφοσιωμένη στις μεγάλες αγάπες της, τη μουσική και τα δύο παιδιά της. Δύσκολα όμως αντιμετωπίζει κάποιος αυτές τις δηλώσεις αποφεύγοντας τον κυνισμό όταν μιλάμε για μια καλλιτέχνιδα που, οικονομικά μιλώντας, αποτελεί ολόκληρη βιομηχανία. Τα χρήματα είναι πάρα πολλά. Μόνο ο δικηγόρος που επελέγη από το δικαστήριο για να επιβλέπει ότι οι επίτροποι δεν την εκμεταλλεύονται και λειτουργούν πραγματικά προς όφελός της έχει κερδίσει 2 εκατ. δολάρια ως τώρα και άλλα 7 έχουν ξοδευτεί για τα διαδικαστικά της υπόθεσης. Κανέναν δεν συμφέρει η λήξη της κηδεμονίας όσο το χρήμα συνεχίζει να ρέει και, παρά τη σταθερή κατάσταση της σωματικής και ψυχικής υγείας της, δεν διαφαίνεται κάποια σημαντική αλλαγή στο άμεσο μέλλον.
Παλιοί δαίμονες
Τα πάθη της Μπρίτνεϊ συναντώνται αρκετά συχνά σε όσους γίνονται διάσημοι από παιδιά: η πίεση από την ξαφνική φήμη και τα απεριόριστα πλούτη κάποια στιγμή τους «λυγίζουν». Η Μπρίτνεϊ, αφού πέρασε κάποια χρόνια ως Αmerica’s sweetheart, άρχισε να βιώνει την παρακμή: η επιλογή ακατάλληλων ερωτικών συντρόφων, οι σύντομοι γάμοι, η επικριτική στάση των media και η αμετροέπεια στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών τη διέλυσαν ψυχολογικά. Είχε άλλωστε δαίμονες να ξορκίσει. Προερχόταν από διαλυμένη οικογένεια. Ο πατέρας της είχε υπάρξει αλκοολικός με ιστορικό βίαιης συμπεριφοράς. Από τραγική ειρωνεία ή από θεία δικαιοσύνη, ήταν αυτός που πήρε την κατάσταση στα χέρια του και έσπευσε να τη βοηθήσει όταν τα πράγματα έδειχναν πραγματικά άσχημα.
Στο ναδίρ έφτασε το 2007, που σίγουρα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις καλύτερες χρονιές της ζωής της. Τα επεισόδια με το ξύρισμα του κεφαλιού της ή την επίθεση με ομπρέλα στο αυτοκίνητο ενός παπαράτσι δεν θα διαγραφούν εύκολα από τη μνήμη ενός κοινού που ζει σε μια εποχή όπου όλα αναπαράγονται σε πραγματικό χρόνο.

Η Σπίαρς είχε αρχίσει ξαφνικά να μιλάει με βρετανική προφορά, οδηγούσε το αμάξι της με επικίνδυνα υψηλή ταχύτητα, συναντούσε φίλους της και τους έλεγε ασυναρτησίες. Δύο φορές μέσα σε έναν μήνα είχε γίνει έκτακτη εισαγωγή της σε ψυχιατρική κλινική. Τίποτα δεν θύμιζε το φαινόμενο που δέκα χρόνια πριν κυριαρχούσε στα τσαρτς, πουλούσε εκατομμύρια αντίτυπα των δίσκων της, πόζαρε για τα εξώφυλλα των περιοδικών και τρέλαινε τους θαυμαστές της με το νεύρο της επάνω στη σκηνή και τις εντυπωσιακές χορευτικές φιγούρες της –η φωνή της δεν ήταν άλλωστε ποτέ το ατού της. Ο πατήρ Σπίαρς κατέστη αρχικά υπεύθυνος για να παίρνει η κόρη του τα φάρμακά της στην ώρα τους και να προσέχει τον εαυτό της. Στην αρχή το καθεστώς κηδεμονίας ήταν προσωρινό, όμως το 2008 απέκτησε νομιμότητα. Η αγάπη της για τα παιδιά της ήταν, σύμφωνα με τα άρθρα των αμερικανικών εφημερίδων, αυτό που την ώθησε να αποδεχθεί τη συμφωνία, φαινόταν να είναι ο μόνος τρόπος για να αποκτήσει ξανά την επιμέλειά τους.

Το μέλλον
Μόνο μια φορά έχει μιλήσει η ίδια δημοσίως για αυτή την εποπτεία. Σε μια συνέντευξή της το 2008 στο MTV είχε δηλώσει: «Αν δεν υπήρχαν όλοι αυτοί οι περιορισμοί, θα ένιωθα τόσο απελευθερωμένη. Δεν υπάρχει ενθουσιασμός, δεν υπάρχει πάθος. Ακόμη κι όταν είσαι στη φυλακή ξέρεις ότι κάποια στιγμή θα βγεις. Αυτό που ζω μοιάζει να μην έχει τέλος». Εκτοτε δεν έχει αναφερθεί ξανά στο θέμα. Μάλιστα, ένας φανατικός θαυμαστής της που ξεκίνησε κάποια στιγμή μια διαδικτυακή εκστρατεία («freebritney») απαιτώντας να ανακτήσει η αγαπημένη του τραγουδίστρια την ελευθερία της απειλήθηκε με μηνύσεις. Η Σπίαρς ήταν ανέκαθεν ευαίσθητη με το ζήτημα του ιδιωτικού της χώρου, όμως τα τελευταία χρόνια οι όροι που θέτει έχουν γίνει ιδιαιτέρως αυστηροί: απαγορεύονται οι σέλφις και τα αυτόγραφα και γενικώς μην πλησιάζετε. Αποκλειστικά όσοι τυχεροί μπορούν να διαθέσουν 1.500 δολάρια έχουν την ευκαιρία να τη συναντήσουν από κοντά σε οργανωμένα meet and greet.
Χάρη στο καινούργιο της άλμπουμ αρκετοί μιλούν για «επιστροφή» αλλά, αν είμαστε απολύτως ειλικρινείς, θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι ποτέ δεν είχε εξαφανιστεί. Χάρη σε μια ικανή ομάδα δημοσίων σχέσεων αλλά και σε στρατιές από φαν που της έχουν ορκιστεί αιώνια πίστη ασχολούμαστε με την Μπρίτνεϊ αδιάλειπτα εδώ και σχεδόν 20 χρόνια. Η Σπίαρς ανήκει σε μια ολιγομελή λίστα καλλιτεχνών που έχουν κάνει νούμερο 1 επιτυχία σε τρεις διαφορετικές δεκαετίες. Οι μόνοι συνομήλικοί της που τη συναγωνίζονται είναι ο πρώην αγαπημένος της Τζάστιν Τιμπερλέικ (γνωστός πλέον και για το συνθετικό του ταλέντο) και η πρώην αντίζηλός της Κριστίνα Αγκιλέρα (που διαθέτει ασύγκριτα καλύτερη φωνή). Το «Glory» (καθόλου τυχαία η επιλογή του τίτλου) προωθήθηκε έξυπνα και μοντέρνα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού κάνοντας σωστή χρήση των κανόνων του viral marketing και, όπως όλα δείχνουν, θα χαρίσει στην ποπ σταρ με την ένρινη φωνή μερικά ακόμη χρόνια δημοφιλίας. Το τι θα ακολουθήσει, ακόμη περισσότερη δόξα ή άρση της εποπτείας, κανείς δεν ξέρει. Αγνωστοι αι βουλαί του κυρίου Σπίαρς.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.