Θα ήταν πρόωρο να επιχειρήσει κανείς οικονομικούς απολογισμούς και εμπορικές αποτιμήσεις ενώ ακόμη δεν έχει πέσει η αυλαία των Ολυμπιακών Αγώνων του Ρίο. Στη βραζιλιάνικη μεγαλούπολη βρίσκονται ωστόσο εκατοντάδες χιλιάδες ξένοι επισκέπτες και επόμενο είναι ο εμπορικός τζίρος της ευρύτερης περιοχής να έχει εκτιναχθεί στα ύψη.
Και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, τέσσερα είναι τα εγχώρια προϊόντα που γίνονται ανάρπαστα στην πόλη της σάμπας: οι σαγιονάρες Havaianas, τα βραχιόλια Hipanema, τα καλλυντικά με βάση το «υπερ-φρούτο» ασάι και, ασφαλώς, τα βραζιλιάνικα κοκτέιλ και δη η παγκοσμίως διάσημη καϊπιρίνια.
Οι βραζιλιάνικες σαγιονάρες Havaianas είναι γνωστές σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Είναι ένα προϊόν συνυφασμένο με το βραζιλιάνικο καλοκαίρι που ουσιαστικά δεν τελειώνει ποτέ στο Ρίο, με τις βουτιές στην Κοπακαμπάνα, με τη χαρά της ζωής, όπως σημειώνει στη «Figaro» ο αντιπρόσωπος στη Γαλλία της εταιρείας Alpargatas Ερβέ Πινό που εμπορεύεται τις Havaianas. Με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων η βραζιλιάνικη εταιρεία έχει λανσάρει σε περιορισμένο αριθμό τέσσερα νέα ζευγάρια σαγιονάρες με σχέδια εμπνευσμένα από το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός του πλανήτη.

«Οι Havaianas συμβολίζουν τις αξίες και τον τρόπο ζωής των Βραζιλιάνων σε όλον τον κόσμο. Συμβολίζουν τη θάλασσα, τις παραλίες, τις διακοπές, την ξεγνοιασιά»
εξηγεί ο γάλλος μάνατζερ. Ανάλογοι συμβολισμοί όμως συνοδεύουν και τα βραζιλιάνικα βραχιόλια, τα οποία επίσης γίνονται ανάρπαστα από τους ολυμπιακούς επισκέπτες στο Ρίο.
Βραζιλιάνικη αισθητική


Στην πρώτη γραμμή της ζήτησης βρίσκονται τα Hipanema. Τα απολύτως καλοκαιρινά αυτά βραχιόλια φέρουν το όνομα της άλλης διάσημης παραλίας του Ρίο (αυτής με το πολυτραγουδισμένο άσπλαχνο κορίτσι που περνούσε δίχως να κοιτάζει τον τροβαδούρο θαυμαστή της Αντόνιο Κάρλος Ζομπίμ). Και όμως, τα βραχιόλια Hipanema, που απηχούν τη βραζιλιάνικη αισθητική και κουλτούρα, δεν κατασκευάζονται στη Βραζιλία αλλά στο… Περού. Κάτι που φυσικά μικρή σημασία έχει για τους ολυμπιακούς επισκέπτες.
Ανάρπαστα γίνονται τις μέρες αυτές στο Ρίο και τα προϊόντα περιποίησης του σώματος που έχουν ως βάση το ασάι. Πρόκειται για ένα μικρό φρούτο που συλλέγεται στα τροπικά δάση του Αμαζονίου και το οποίο λέγεται ότι έχει τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά στον κόσμο και σπουδαίες αντιγηραντικές ιδιότητες. Η εταιρεία Natura Brasil που το χρησιμοποιεί στα καλλυντικά που παρασκευάζει από βραζιλιάνικα φυτά και βότανα παραδέχεται ότι δεν κατέστρωσε κάποιο ειδικό σχέδιο προώθησης των προϊόντων της λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Διαπιστώνει ωστόσο μεγάλη αύξηση της ζήτησης των καλλυντικών με ασάι σε όλα τα καταστήματα του Ρίο.
Ούτε η καϊπιρίνια ασφαλώς είχε ανάγκη τους Ολυμπιακούς για να γίνει γνωστό, αφού αποτελεί το εμβληματικότερο αλκοολούχο κοκτέιλ της Βραζιλίας και έχει φανατικούς φίλους σε κάθε γωνιά της γης. Οι ξένοι επισκέπτες στο Ρίο ωστόσο ανακαλύπτουν το βασικό συστατικό του κοκτέιλ, που είναι το κασάσα. Πρόκειται για ένα απόσταγμα από χυμό ζαχαροκάλαμου που μοιάζει με ρούμι αλλά δεν είναι –γι’ αυτό και η καϊπιρίνια, που εκτός από κασάσα έχει λάιμ και ζάχαρη, ονομάζεται το «μοχίτο των φτωχών».
Το εντυπωσιακό είναι ότι το κασάσα γίνεται περιζήτητο παγκοσμίως –και αυτό οφείλεται στους Ολυμπιακούς βέβαια και όχι στη φτωχοποίηση της μεσαίας τάξης σε πολλές δυτικές χώρες. Οπως αποκαλύπτει στη «Figaro» η υπεύθυνη της Maison Du Whisky Μαρίν Μπετλέρ, στη Γαλλία οι πωλήσεις του κασάσα έχουν αυξηθεί κατά το ένα τρίτο τις ημέρες των Ολυμπιακών Αγώνων. «Είναι ένα φαινόμενο που οφείλεται στην καϊπιρίνια, στο κοκτέιλ που σε κάνει να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι στη Βραζιλία» εξηγεί η κυρία Μπετλέρ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ