Το πρώτο κύμα των εκδρομέων του καλοκαιριού φεύγει και παρά την παρατεταμένη ύφεση αρκετοί θα μετακινηθούν προς την επαρχία μεταφέροντας και την οδηγική συμπεριφορά τους. Οι… κακές ειδήσεις, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η παρακολούθηση της διαδρομής από συσκευές GPS, σύμφωνα με στελέχη της Τροχαίας, αποσπούν την προσοχή και αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχήματος.

«Η κατάσταση είναι ανυπόφορη τις Κυριακές στην εθνική οδό Κορίνθου – Αθηνών, καθώς με υποψία μποτιλιαρίσματος σε κάποια σημεία η λωρίδα εκτάκτου ανάγκης γεμίζει οχήματα, ενώ η οδήγηση αρκετών γίνεται πιο νευρική αναζητώντας διέξοδο. Προηγούμενα Σαββατοκύριακα στην Αθηνών – Λαμίας παρατηρούσα πολύ μεγάλες ταχύτητες, αδημονία να περάσουν ακόμη και πάνω από άλλα ΙΧ… Πάντως αρκετοί βάζουν πλέον ζώνη»
παρατηρεί οδηγός που μίλησε στο «Βήμα».
Αν και όπως λένε ειδικοί εννέα στα 10 ατυχήματα οφείλονται κυρίως στον οδηγό, «αυξημένη αστυνόμευση σε κάποιες περιφερειακές ενότητες θα επέφερε μείωση των ατυχημάτων» εκτιμά έρευνα του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης για την «αξιολόγηση προσωπικού τροχαίας αστυνόμευσης περιφερειακών ενοτήτων Ελλάδας 2015».

«Το 2015 αυξήθηκαν τα θανατηφόρα ατυχήματα και οι νεκροί. Πράγμα που παρατηρείται και το πρώτο εξάμηνο του 2016. Επίσης διαπιστώθηκε οριακή αύξηση της αστυνόμευσης πανελλαδικά. Η αξιολόγηση του προσωπικού των υπηρεσιών Τροχαίας και οι πίνακες που δημοσιεύονται κάθε χρόνο δεν λαμβάνονται από κανέναν υπόψη!»
σημειώνεται στα συμπεράσματα της έρευνας, που επιμελήθηκαν ο καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης και ο διδάκτορας κ. Μιχαήλ Νικολαράκης.
Οι οδηγοί στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους φαίνεται πάντως να είναι πιο προσεκτικοί, όπως δείχνει το 1,5% των ατυχημάτων, σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας, στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης. «Η κρίση των τελευταίων ετών βοήθησε στη μείωση των τροχαίων» εκτιμάται στην έρευνα. «Βοήθησε όμως και στην αλλαγή νοοτροπίας των οδηγών, οι οποίοι σκέπτονται πλέον οικονομικά» τόσο για την εξοικονόμηση καυσίμων όσο και για την αποφυγή κλήσεων της Τροχαίας και επώδυνων για την τσέπη συγκρούσεων.
Στην πρώτη θέση της θετικής αξιολόγησης, βάσει παραβάσεων και τροχαίων, βρίσκεται η Πιερία και ακολουθούν Αιτωλοακαρνανία, Αρκαδία, Φθιώτιδα και Ρέθυμνο. Στον αντίποδα, στη λίστα χαμηλής αποτελεσματικότητας βρίσκονται, μεταξύ άλλων, Δωδεκάνησα, Αρτα, Κεφαλληνία, Ευρυτανία και Κυκλάδες.
Μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Ζοπουνίδης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «η Πολιτεία τα επόμενα έτη θα πρέπει να δώσει οικονομικά κίνητρα στους οδηγούς για να αλλάξουν ελαστικά, να περάσουν από ΚΤΕΟ και να κάνουν έλεγχο φρένων, φώτων κ.λπ. όλα τα παλαιά οχήματα άνω των 15 ετών που οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να συντηρούν». Σημείωσε επίσης ότι στις τουριστικές περιοχές (Επτάνησα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη κ.ά.) «υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα και πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να ενημερώνουν τους οδηγούς είτε με φυλλάδια είτε με πληροφοριακές πινακίδες είτε με τη χρήση της τηλεματικής ή των εφαρμογών της κινητής τηλεφωνίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».
Εξορθολογισμός προστίμων


Για εντατική αστυνόμευση στους δρόμους, όπως γίνεται σε όλες τις χώρες, και παράλληλα εξορθολογισμό στα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κάνει λόγο ο πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και επίκουρος καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο κ. Κώστας Κεπαπτσόγλου. «Είναι προτιμότερη η περισσότερη αστυνόμευση με μικρότερα πρόστιμα επειδή έτσι ο οδηγός γίνεται πιο συνεπής υπό τον φόβο ότι θα εντοπιστεί όταν κάνει παράβαση» τόνισε.
Αναφερόμενος στους εκδρομείς του καλοκαιριού σημείωσε ότι «το να φτάσουν και με μικρή καθυστέρηση δεν είναι επιζήμιο, ειδικά όταν μεταφέρουν άλλους, όπως μικρά παιδιά. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή στις περιοχές με αυξημένη κίνηση, καθώς στους δρόμους κυκλοφορούν οδηγοί από άλλες χώρες, π.χ. από την Ανατολική Ευρώπη, που έχουν συνηθίσει σε μιαν άλλη συμπεριφορά, ή νεαρής ηλικίας τουρίστες που νοικιάζουν δίκυκλα και συχνά καταλήγουν στα νοσοκομεία λόγω τροχαίων».
Τι συμβαίνει στην Ευρώπη


Σε πρόσφατη ανακοίνωση του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» αναφέρεται ότι διπλά επιζήμιες είναι οι περικοπές στην αστυνόμευσηγια την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη. Οπως δήλωσε ο κ. Αντόνιο Αβενόσο, εκτελεστικός διευθυντής του Συμβουλίου Ασφάλειας των Ευρωπαϊκών Μεταφορών, «ενώ υπάρχει αυξανόμενη πίεση για μείωση των προϋπολογισμών αστυνόμευσης σε όλη την Ευρώπη, δεν έχει νόημα η μείωση αυτή να γίνεται εις βάρος της οδικής ασφάλειας. Είκοσι έξι χιλιάδες άνθρωποι εξακολουθούν να πεθαίνουν κάθε χρόνο στους δρόμους μας και ο αριθμός δεν θα αρχίσει να μειώνεται και πάλι χωρίς συντονισμένη δράση».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ