Η Swiss συνδέει καθημερινά την Αθήνα τρεις φορές με τη Ζυρίχη και μία φορά με τη Γενεύη. Το δρομολόγιο Ζυρίχη – Θεσσαλονίκη, που είχε διακοπεί πριν από τρία χρόνια, επανήλθε πέρυσι εποχιακά με πέντε εβδομαδιαίες πτήσεις και εφέτος αυξήθηκε η διάρκειά του από τον Μάρτιο ως το τέλος Οκτωβρίου. Στα δρομολόγια από Γενεύη για Ηράκλειο και Κέρκυρα, που ξεκίνησαν επίσης πέρυσι, εφέτος προστέθηκε η Ζάκυνθος.
Επιπλέον, κατά τη θερινή περίοδο προστίθενται εβδομαδιαία ακόμη τρία δρομολόγια Αθήνα – Ζυρίχη και άλλα δύο Αθήνα – Γενεύη. Ειδικά, το δρομολόγιο της Ζυρίχης τα τέσσερα τελευταία χρόνια είναι πολύ αποδοτικό, δεδομένου ότι λόγω ώρας εξυπηρετεί τουριστικά γκρουπ, αλλά και επιβάτες transit. Τέλος, μέσω της θυγατρικής της, Edelweiss, προσφέρονται από τη Ζυρίχη συνδέσεις με τα κυριότερα τουριστικά νησιά: Σαντορίνη, Μύκονο, Ρόδο, Κω και Κέρκυρα.
«Παρ’ όλο που εφέτος λόγω του Προσφυγικού υπήρχε διεθνώς ανησυχία για το τι γίνεται στην Ελλάδα, πήραμε την απόφαση να μην περιορίσουμε τα δρομολόγιά μας» αναφέρει ο κ. Ζωγραφάκης, επισημαίνοντας όμως ότι στις πτήσεις για Κω και Ρόδο παρατηρείται μείωση της επιβατικής κίνησης λόγω της εικόνας που έχει διαμορφωθεί στο εξωτερικό, κυρίως από το περσινό καλοκαίρι. Την ίδια όμως στιγμή η αύξηση του τουρισμού στα νησιά του Ιονίου, για την οποία γίνεται συχνά λόγος τελευταία, επιβεβαιώνεται και από τις κρατήσεις της αεροπορικής εταιρείας για αυτό το καλοκαίρι.
«Δεν πήραμε τα αναμενόμενα από την κρίση σε Τουρκία και Αίγυπτο»
Αν και στη Swiss επικρατεί ικανοποίηση βάσει των πρώτων στοιχείων της σεζόν ως τον Μάιο, που δείχνουν αύξηση επιβατικής κίνησης, το πολύ έμπειρο στέλεχος στα ζητήματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου δεν βλέπει αισιόδοξα τον στόχο ενός νέου ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. «Η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει κερδίσει πολλά από τη δυσάρεστη κατάσταση που επικρατεί, όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και στην Αίγυπτο, όπου ο τουρισμός έχει καταστραφεί. Δυστυχώς δεν πήραμε τα αναμενόμενα» λέει.
Εκτιμώντας ότι το δεύτερο εξάμηνο θα παρουσιαστεί κάμψη στην ελληνική αγορά, η οποία μέχρι στιγμής δείχνει να ξεπερνά το 10%, ο γενικός διευθυντής πωλήσεων του ελβετικού αερομεταφορέα κάνει σύγκριση με την Ισπανία και την Πορτογαλία, όπου τον Μάρτιο υπήρχε πληρότητα 98% στα ξενοδοχεία. Στη χώρα μας για την ίδια περίοδο υπήρχε πληρότητα γύρω στο 30%. «Πιστεύω πως ρόλο έπαιξαν η αβεβαιότητα της επανάληψης του σκηνικού του περσινού καλοκαιριού, καθώς και η γραφειοκρατία του ελληνικού τουρισμού» εξηγεί, φέρνοντας ως παράδειγμα την καθυστέρηση επίλυσης του ζητήματος της βίζας για τους ρώσους επισκέπτες.
Η ακρίβεια αποτελεί επίσης τροχοπέδη, όπως εξηγεί ο κ. Ζωγραφάκης, καθώς μειώνει την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας σε σχέση με τους άμεσους ανταγωνιστές όπως η Τουρκία. Γεγονός που για το tour operating παίζει σημαντικό ρόλο, επειδή μια αύξηση του ΦΠΑ, για παράδειγμα, αυξάνει το κόστος του τουριστικού πακέτου.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια
Τα προβλήματα όμως που παρατηρούνται σε περιφερειακά αεροδρόμια βάζουν τα δικά τους εμπόδια στη βελτίωση των επιδόσεων του τουρισμού. «Εφέτος εμείς δεν πήραμε, για παράδειγμα, τα slots που θέλαμε σε Μύκονο και Σαντορίνη, με αποτέλεσμα να έχουμε περιορισμένη χωρητικότητα. Αν και θέλαμε λοιπόν να βάλουμε πτήσεις παραπάνω, αυτό δεν ήταν εφικτό» εξηγεί το στέλεχος της ελβετικής εταιρείας, που θεωρεί την επέκταση της χωρητικότητας των αεροδρομίων στην πρώτη θέση των απαραίτητων βημάτων. Δεύτερο ιεραρχεί την επένδυση στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Στο ίδιο πνεύμα, όπως περιγράφει, στο περιφερειακό αεροδρόμιο με τη μεγαλύτερη εποχιακή κίνηση, αυτό του Ηρακλείου, η κατάσταση που επικρατεί με τις ατέλειωτες ουρές και την αναμονή είναι απαράδεκτη, ενώ συχνά τα charters αφήνουν τους επιβάτες, πάνε στη Ρόδο να παρκάρουν και επιστρέφουν για να πάρουν επιβάτες.
Με αυτά τα δεδομένα χαρακτηρίζει θετική εξέλιξη την είσοδο της Fraport σε 14 περιφερειακά αεροδρόμια, δεδομένου ότι «χωρίς επένδυση δεν γίνεται να αναζωογονηθούν». Την ίδια στιγμή όμως θεωρεί απαραίτητη τη διατήρηση των τελών σε ανταγωνιστικό επίπεδο και τη μη εκτόξευσή τους στα επίπεδα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Επενδυτικό πρόγραμμα 5 δισ. ευρώ
Στόχος της Swiss, στο πλαίσιο και του επενδυτικού προγράμματος ύψους 5 δισ. ευρώ που βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι για τη χώρα μας η διάθεση περισσότερων θέσεων στα υπάρχοντα δρομολόγια. Η εταιρεία έχει αρχίσει να παραλαμβάνει νέα μεγάλα αεροσκάφη διηπειρωτικών αποστάσεων, τύπου Boeing 777, ένα εκ των οποίων έχει έρθει και στο σαββατιάτικο δρομολόγιο της Αθήνας. Αυτά θα αντικαταστήσουν σταδιακά τα Airbus A340, ενώ τα Avro για μικρότερες αποστάσεις θα αντικατασταθούν με Borbadier C series.
Αυτή η ανανέωση, εκτός από εργονομία, μικρότερη κατανάλωση καυσίμων και εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, εκτιμάται πως θα κάνει πιο ανταγωνιστικό το προϊόν της εταιρείας. Σήμερα, με 85 ευρώ μπορεί ο επιβάτης να πάει στη Γενεύη με επιστροφή και αντίστοιχα με 98 ευρώ στη Ζυρίχη, ενώ μέσω online booking, υπηρεσία στην οποία επενδύει η Swiss, το προϊόν προσφέρεται στη χαμηλότερη δυνατή τιμή. Η online υπηρεσία κρατήσεων είναι προσβάσιμη και σε άτομα με προβλήματα όρασης.
Εκτός από την ελβετική φιλοξενία και ακρίβεια, για τα οποία είναι υπερήφανοι οι άνθρωποι της εταιρείας, ένα ακόμη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο οποίο επενδύει είναι τα νέα lounges του αεροδρομίου της Ζυρίχης. «Πρόκειται για ένα μικρό και ευέλικτο αεροδρόμιο, που μας δίνει το πλεονέκτημα να έχουμε minimum connection time 35 λεπτών, χρόνος που δεν υπάρχει σε μεγάλα αεροδρόμια» εξηγεί ο κ. Ζωγραφάκης.
HeliosPlus