Χιλιάδες Ιρανοί αποχαιρέτησαν τον σπουδαίο σκηνοθέτη Αμπάς Κιαροστάμι

Χιλιάδες Ιρανοί αποχαιρέτησαν στην Τεχεράνη τον σπουδαίο ιρανό σκηνοθέτη Αμπάς Κιαροστάμι, πριν από την ταφή του που θα γίνει σε στενό κύκλο, στην περιοχή Λαβασάν, κοντά στην πρωτεύουσα. Πολλοί σκηνοθέτες και καλλιτέχνες παρέστησαν στην τελετή που οργανώθηκε για το σκοπό αυτό.

Χιλιάδες Ιρανοί αποχαιρέτησαν στην Τεχεράνη τον σπουδαίο ιρανό σκηνοθέτη Αμπάς Κιαροστάμι, πριν από την ταφή του που θα γίνει σε στενό κύκλο, στην περιοχή Λαβασάν, κοντά στην πρωτεύουσα.

Πολλοί σκηνοθέτες και καλλιτέχνες παρέστησαν στην τελετή που οργανώθηκε για το σκοπό αυτό.

«Σας ευχαριστώ που άνοιξα αυτό τον δύσκολο δρόμο της παγκοσμιοποίησης του ιρανικού κινηματογράφου» δήλωσε ο Φαρχαντί, βραβευμένος με το ‘Οσκαρ καλύτερης ταινίας το 2012 για το φιλμ «Ένας χωρισμός».

Ο Κιαροστάμι, που βραβεύτηκε με τον Χρυσό Φοίνικα το 1997 για την ταινία «Η Γεύση του Κερασιού» πέθανε στις 4 Ιουλίου στο Παρίσι από εγκεφαλικό σε ηλικία 76 ετών, σύμφωνα με τα ιρανικά μέσα ενημέρωσης.

«Ο Κιαροστάμι φεύγει, αλλά ο κινηματογράφος συνεχίζεται. Έκανε ακουστό το όνομα του Ιράν στον κόσμο και στον παγκόσμιο κινηματογράφο» δήλωσε ο Χοτζατολάχ Αγιούμπι, επικεφαλής του οργανισμού ιρανικού κινηματογράφου.

Στην τελετή παρίστατο και ο κινηματογραφιστής Τζαφάρ Παναχί, παλιός φίλος του Κιαροστάμι, στον οποίο οι ιρανικές αρχές έχουν απαγορεύσει να σκηνοθετεί ταινίες στο Ιράν για περίοδο 20 ετών.

Πολλοί άνθρωποι κρατούσαν πλακάτ που έγραφαν «πρώτη υποδοχή, τελευταίος αποχαιρετισμός» υποδηλώνοντας ότι ο Κιαροστάμι δεν είχε τύχει της προσοχής που άξιζε από τις ιρανικές αρχές καθ΄όλη τη διάρκεια της καριέρας του.

Το ευρύ κοινό στο Ιράν δεν είχε εκτιμήσει ιδιαίτερα το έργο του. Η προβολή των ταινιών του ήταν περιορισμένη τόσο στις κινηματογραφικές αίθουσες όσο και στην τηλεόραση.

Λίγα λόγια για τον Κιαροστάμι

Γεννήθηκε στην Τεχεράνη το 1940. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Τεχεράνης. Καταπιάστηκε αρχικά με τα ζωγραφική, ασχολήθηκε για ένα διάστημα με την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων, ενώ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 εργάστηκε στο χώρο της διαφήμισης.

Η πρώτη του ταινία ήταν το 12λεπτο «Το Ψωμί και το Δρομάκι» του 1970, μία νεο-ρεαλιστικού τύπου ταινία για τη συνάντηση ενός αγοριού με έναν άγριο σκύλο.

Η αναγνώριση ήρθε με την «τριλογία του Κόκερ» (δηλαδή των ταινιών Where is the Friend’s Home?, Through the Olive Trees και Life, Nothing More).

Γύρισε περισσότερες από 40 ταινίες, βραβεύτηκε πολλές φορές, ενώ κέρδισε Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών με τη «Γεύση του Κερασιού».

Το 1999 κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας με την ταινία «Ο Άνεμος Θα μας Πάρει».

Υπήρξε εκφραστής της γενιάς των σκηνοθετών του ιρανικού «Νέου Κύματος», κύρια χαρακτηριστικά του οποίου συνιστούν οι ποιητικοί διάλογοι και η αλληγορία.

Από τις τελευταίες του ταινίες ήταν το «Γνήσιο Αντίγραφο» με τη Ζιλιέτ Μπινός και το «Κάτι σαν Έρωτας».

Πέρα από το κινηματογραφικό του έργο, ο Αμπάς Κιαροστάμι αφήνει πίσω του πλούσιο έργο και σε άλλους τομείς της τέχνης: εκθέσεις φωτογραφίας, ποίηση, μικρού μήκους ταινίες.

Η συνέχεια και η αλλαγή, η ζωή και ο θάνατος αποτελούν θεματικές που απασχόλησαν ιδιαιτέρως το σινεμά του Κιαροστάμι.

Ο σκηνοθέτης υπήρξε ένας από τους λίγους κινηματογραφιστές που έμεινε στο Ιράν μετά την επανάσταση του 1979. Ο ίδιος θεωρούσε αυτή την απόφαση πολύ σημαντική για την πορεία του ως κινηματογραφιστή.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.